نشانه های طرحواره محرومیت هیجانی و راه های درمان آن

طرحواره محرومیت هیجانی

طرحواره محرومیت هیجانی یا عاطفی، به شما می گوید که مراقبان دوران کودکی شما توانایی شنیدن، اعتبارسنجی، بازتاب و پاسخگویی به نیازهای شما را نداشتند.

وقتی بالغ می شوید، مغز به قوانین زندگی که دیگر اعمال نمی شوند، واکنش نشان خواهد داد. عنصر کلیدی برای غلبه بر این مشکل، ارتباط با گذشته و ایجاد همدلی با کودکی که بودید و آنچه نیاز داشتید، است.

طرحواره محرومیت هیجانی می گوید چیزی در رابطه با دیگران وجود دارد که به طور مکرر با توجه به آن نشان داده می شود، حتی زمانی که افراد دارای این نوع طرحواره هستند، مورد غفلت قرار نمی گیرید.

هر یک از طرحواره هایی را که در مقاله آشنایی انواع طرحواره توضیح داده شد، بیان می کند که داشتن هر طرحواره چگونه است، چگونه متوجه آن شوید و چگونه آن را مدیریت کنید. در این مقاله برای آگاهی بیشتر در مورد تعریف طرحواره ها که روانشناسان آن راDNA  شخصیت شما می نامند، به بررسی یکی از این طرحواره های تحت عنوان «طرحواره محرومیت هیجانی» می پردازیم.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله طرحواره درمانی پیشنهاد می شود.

طرحواره محرومیت عاطفی

طراحواره محرومیت هیجانی چیست؟

آیا تا به حال احساس کرده اید که نیازهای عاطفی شما معمولاً توسط افرادی که دوستشان دارید، نادیده گرفته می شود، بنابراین احساس می‌کنید که عبوس می‌شوید و به خود می‌گویید: «گفتن آن چه فایده ای دارد، به هر حال آن را دریافت نخواهند کرد» حالا تصور کنید که این تجربه در روابط برای شما زیاد پیش می آید و در طول زندگی شما ثابت به نظر می رسد. این ذهنیت در شما احساسی را به وجود می آورد که به عنوان طرحواره محرومیت هیجانی یا محرومیت عاطفی شناخته می شود.

طرحواره‌ها از تجربه دوران کودکی بیرون می‌آیند و روش مغز برای درک روابط است تا بتواند در صورت نیاز پیش‌بینی کند و واکنش نشان دهد. مشکل این است که این قوانین بر اساس آنچه در خانواده می گذرد، با تمام ویژگی های منحصر به فرد آن است. اغلب قوانین خارج از خانواده اعمال نمی شود. بنابراین وقتی بالغ می‌شوید، مغز به قوانین زندگی واکنش نشان می‌دهد که درواقع دیگر اعمال نمی‌شوند.

محرومیت عاطفی معمولاً از مسائل بیرون می‌آید که در آن مراقبان شما توانایی شنیدن، تأیید، بازتاب و پاسخگویی به نیازهای شما را نداشتند؛ اما شما می دانستید که نیازهایی دارید و از این بابت عصبانی بودید.

طرحواره محرومیت عاطفی مغز شما را مجبور می کند که بگوید: «شما نیازهای واقعی و مشروع داری که نادیده گرفته می شود! این بد است! باید عصبانی باشی؛ اما تو در زندگی تا این حد پیش رفتی و هنوز هم ادامه دارد، بنابراین ممکن است فقط ناراحت باشی و چیزی نگویی.»

حالا تصور کنید که مغزتان حتی وقتی بزرگ شده اید، این چیزها را به شما می گوید و اکنون می توانید در کنار افرادی باشید که از نظر عاطفی بیشتر از خانواده شما می بخشند. این طرحواره می تواند شما را وادار کند که خودتان را ببندید و احساس کنید که ارتباط شما با هم قطع شده است، مثل اینکه دیگران سرد هستند یا در واکنش با دیگران سرد رفتار می کنید.

نشانه های طرحواره محرومیت هیجانی چیست؟

  • احساس سرخوردگی شدید
  • عزت نفس پایین
  • سکوت زیاد
  • احساس تنهایی و سوءتفاهم
  • عصبانیت دائمی
  • منفعل و پرخاشگر

در این نوع طرحواره، افراد ارتباط سردی با دیگران دارند، حتی در زمانی که سعی می کنند با آنها ارتباط برقرار کنند. اگر احساس می کنید که این رفتار در شما وجود دارد، باید بدانید که چه کاری می توانید انجام دهید تا با این طرحواره کنار بیایید تا بتوانید با آرامش به زندگی خود ادامه دهید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله رابطه عاطفی پیشنهاد می شود.

انواع طرحواره

درمان طرحواره محرومیت هیجانی

چگونه باید با طرحواره محرومیت هیجانی کنار بیاید؟

گذشته خود را درک کنید. زمانی که بزرگ می‌شوید به ساختار خانواده‌ خود فکر کنید. لحن خانواده از نظر عاطفی چگونه است؟ چطور بوده است که در طول زمان از نظر عاطفی احساس سرخوردگی می کنید؟ دوران کودکی شما چگونه بوده است؟ این موارد درباره سرزنش اعضای خانواده نیست، بلکه برای درک اینکه چه اتفاقی در گذشته شما رخ داده است و چرا واکنش شما به آن این طور بوده و همچنان بر ذهن و عملکرد شما تاثیرگذار است.

برای درمان این نوع طرحواره باید نیازهای عاطفی خود بشناسید. سپس به آنچه در کودکی نیاز داشتید، فکر کنید. به این صورت که مدتی را صرف همدردی با فرزندتان کنید. شاید به پدر و مادری نیاز داشتید که بعد از مدرسه با شما بنشیند و واقعاً بخواهد بداند که در چه حالی هستید یا شاید این غفلت قابل توجه بوده است و می‌توانستید از یک بزرگسال خارج از خانواده برای ارائه حمایت استفاده کنید.

در نظر بگیرید که آیا اکنون در مسیر خود قرار می گیرید یا خیر. مراقب زمان هایی باشید که نسبت به دیگران بیش از حد واکنش نشان می دهید، انتظارات عاطفی خود را غیرمنطقی می کنید و بیش از حد قضاوت می کنید. در این مواقع باید به اطرافیان خود فرصت دهید. صحبت کنید، سپس به راه هایی فکر کنید که نیازهای خود را به صورتی بیان کنید که خشمگین نباشد. اشکالی ندارد که بدون ایجاد مشکل به اطرافیان خود بگویید چه چیزی نیاز دارید.

همچنین باید توجه داشته باشید که خودتان را در کنار افرادی قرار ندهید که این موارد شما را درک نمی کنند. گاهی اوقات افرادی که دچار محرومیت عاطفی هستند، به دلیل اینکه احساس آشنایی دارند، به سوی یک شریک سرد کشیده می شوند، بنابراین باید به این مورد توجه داشته باشید. ممکن است برای شریک زندگی شما یک چالش باشد، به ویژه در زمانی که احساس او شبیه شما نباشد و او رفتار گرم تری داشته باشد.

درمان طرحواره محرومیت هیجانی با روانشناس

برای شناسایی و درمان اساسی طرحواره محرومیت عاطفی خود می توانید به کمک یک روانشناس این کار را انجام دهید. طرحواره محرومیت هیجانی یک طرحواره بسیار سخت است و می تواند عمیقاً ریشه دار شود. یک روان‌درمانگر حرفه ای می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط کوری را که در حال تلاش برای برون‌رفتن از آن به وجود می‌آیند، شناسایی کنید.

با مراجعه به مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی با مدیریت روانشناس خانم دکتر باقرزاده، تمام نشانه های طرحواره محرومیت هیجانی شناسایی می‌شود که اگر رفتارهای شما شامل این طرحواره باشد، بعد از تشخیص آنها، راهکارهای درمانی به شما ارائه خواهد شد.

عنصر کلیدی برای غلبه بر این طرحواره، ایجاد ارتباط با گذشته و همدلی واقعی برای کودکی که بودید و آنچه نیاز داشتید، است. شما اکنون به همان درک و همدلی برای خودتان نیاز دارید. در نظر بگیرید که چگونه از خود و نیازهای عاطفی خود به روش های غیرتعارضی دفاع کنید. همچنین به این فکر کنید که شما لیاقت آن را دارید.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق لینک زیر با این مرکز در تماس باشید.