بررسی میزان اثربخشی خرید بر احساس شادی

اثربخشی خرید بر احساس شادی مرکز مشاوره نیلوفر آبی

میزان اثربخشی خرید بر احساس شادی

میزان اثربخشی خرید بر احساس شادی : داشتن شادی واقعی و همیشگی از آرزوها و معماهایی بوده که ذهن نوع بشر را به خود مشغول کرده است. مشغله ای که گاهی در عین داشتنش ، باز هم دنبالش می گردم. به نظر من موضوع اصلی می تواند “چیستی شادی ” باشه. ولی انگار بشر همیشه به دنبال همین ندانستن، سرگردان است. نمی داند دنبال چی باید باشد!!! فقط می گردد و دست و پا می زند.

دقیقا گاهی شادی واقعی در دستانش هم هست ولی چون نمی داند که به همان گم گشته رسیده است، به راحتی آنرا نا دیده گرفته و پرتش می کند به کناری و دوباره جستجو می کند!! در اعصار مختلف کتب، اشعار، داستانها و حکایات زیادی در این باره نوشته شده است ولی بشر مدام چیزهای مختلف را امتحان می کند و باز هم پیدایش نمی کند. یا حتی گاهی با چیزهای موقتی کلی وقت و انرژی و سرمایه خود را تلف می کند، بعد می فهمد که باز گم شده اش نبوده. واای چقدر سخت و خسته کننده.

شاید برای همین است که بشر امروز اینقدر بی حوصله و کم طاقت شده. مدام در تکاپوی جان فرسا و تلاش تمام نشدنی ولی همش ناراضی و شاکی و ناامید. یکی از راهکارهایی که بشر امروز برای رسیدن به آن شادی واقعی پیدا کرده است، خرید کردن است. ایجاد مراکز خرید متعدد و متنوع با خدمات چشمگیر، دقیقا بر گرفته از این تفکر است. تفکر که چه عرض کنم، سیاست است. تا جایی که توصیف یک جامعه پیشرفته وابسته به داشتن مراکز خرید پیشرفته شده است و وقتی می خواهند از پیشرفته بودن شهر یا محلی صحبت کنند ، می گویند: “بیا ببین چه مراکز خرید جالبی داره!!”

اصلا نمی خواهم شعار بدهم و منکر لذت بخش بودن یک حساب بانکی پر ، وقت کافی ، خیال راحت و یک مرکز خرید بزرگ شادی آفرین شوم، (اللهم الرزقنا) نه ، فقط می خواهم بگویم چرا دوام این لذت اینقدر کم است؟

لطفا به این جمله دقت کنید: “بعد از رفع نیازهای اولیه” (نیازهای اولیه شامل خورد و خوراک، پوشاک، مسکن، امنیت جسمی و روانی) داشتن درآمد بالا و تجملات، تأثیر چندانی در حس رضایتمندی کلی در زندگی ندارد!! بلکه بر نتایج تحقیقات انجام شده صرف پول به شکل محاسبه شده در زمینه های خاص، حس رضایتمندی را افزایش می دهد.

برعکس مصرف گرایی و خرید حداکثری، خرید آگاهانه و برنامه ریزی شده است که به سلامت روان کمک بیشتری می کند. در ادامه می خواهم در خصوص انواع خرید و میزان اثربخشی خرید بر احساس شادی مطلبی ارائه کرده تا بهتر با مفهوم خرید آگاهانه آشنا شوید.

اثربخشی خرید در احساس شادی خرید کردن چرا خوبه؟

آشنایی با انواع خرید

پیش از پرداختن به دسته بندی های مختلف خریدهای شادی بخش و اثربخشی خرید بر احساس شادی ، باید این را بدانیم که دارایی های ما چه تأثیری بر شادی ما دارند. دانشمندان علوم اجتماعی خرید کردن را به ۲ دسته تقسیم می کنند:

الف) مادی : اقلام مادی شامل کالاهای فیزیکی هستند که داشتن آن ها است که به ما شادی می بخشد.

ب) تجربه ای: خریدهای تجربه ای برای ما تجربه ی زندگی و خاطره فراهم می آورند.

با وجود افزایش مصرف گرایی در قرون اخیر، تحقیقات نشان داده خرید های مادی ، شادی های پایداری به ما نمی بخشند و عمر این شادی ها بسیار کوتاه است. ولی خریدهای تجربه ای شادی ماندگارتری را به دنبال دارند.

از دلیل کوتاه بودن عمر شادی ناشی از خرید کالاهای مادی، می توان از پدیده سازگاری لذت ‌گرایی نام برد و این یعنی به داشته هایمان عادت می کنیم و وقتی به داشتن چیزی عادت می کنیم، دل مان را می زند و چیز دیگری را می خواهد.

نکته مهم اینکه شادی پایدار ناشی از تجربه ها نه فقط از خود آن تجربه، بلکه خاطرات و یاداوری آن که موجب مرور، تکرار و زنده شدن آن لذت و شادی می شوند، نشأت می گیرد.

مقایسه و تفکر: گرانترین خریدی که تا اینجای عمرتان انجام داده اید را به خاطر بیاورید. حالا بزرگترین تجربه ای که در تمام عمرتان داشته اید را مرور کنید (مثل سفر، اونم از نوع مجردی، یا شرکت در یک مراسم شاد) خب برای کدام کلی حرف و تعریف دارید؟ برای کدامش هنوز کلی می خندید؟ برای کدامش برنامه ریزی و یا آرزوی تکرار دارید؟

اثربخشی خرید در احساس شادی انواع خرید

انواع خریدهای تجربه ای

خریدهای شادی بخش تجربه ای که شادی پایداری به دنبال دارد در ۵ زمینه ی مختلف وجود دارد. صرف هزینه به شکل آگاهانه در این زمینه ها می تواند نقش زیادی در برخورداری از یک زندگی شاد داشته باشد. توجه داشته باشید صرف هزینه به شکل آگاهانه و برنامه ریزی شده بسیار پر اهمیت است. تجربه های جدید ، سرگرمی، آموزش و سلامت، می تواند به بهبود سلامت روان کمک کند.

گروه اول: تجربیات در مقابل متعلقات

تحقیقات بی شماری نشان داده صرف پول برای تجربیات در مقایسه با کالاهای مادی افزایش ماندگارتری در احساس شادی دارد.

دلیل اول: آن پدیده ی سازگاری لذت جویانه است که پیش تر به آن اشاره شد. شادی ناشی از خرید خودروی گران قیمت به این دلیل به سرعت از بین می رود که به یک واقعیت روزمره و تکراری تبدیل می شود. برعکس، شادی ناشی از تجربه ی تکرار نشدنی بالون سواری بر فراز یک دشت و یا دریا، برای همیشه ماندگار می ماند.

دلیل دوم: تجربه ها زمینه ساز شکل گیری ارتباطات اجتماعی و شبکه های ارتباطی جدید، رشد فردی در همه ابعاد و ایجاد خاطره هستند، چیزهایی که به زندگی ما عمق،هویت معنا و کیفیت می دهد. تحقیقات نشان داده سفر به مکان ها منحصر به فرد و لذت بردن از تجربیات مهیج و دیدن طبیعت بالاترین سهم را تقویت روحیه و افزایش حس رضایتمندی و افزایش تاب آوری در مقابل استرس های زندگی ماشینی دارد.

گروه دوم: سلامت جسم و روان

پژوهش ها می گوید میان داشتن رفتارهای سالمی مانند ورزش منظم، خواب کافی، تغذیه ی مناسب و کنترل اضطراب با افزایش شادی ارتباط مستقیمی وجود دارد و این دو یعنی جسم و روان به شدت بر هم تاثیر گذار هستند.

افزایش سلامت جسم باعث افزایش سلامت روان از جهات متعددی می شود. فعالیت فیزیکی باعث آزاد شدن اندورفین ها و پروتئین هایی به نام بی. دی. ان. اف. می شود که محرک انتقال دهنده های عصبی شادی بخش هستند.

تغذیه مناسب نه تنها عناصر مفید برای عملکرد درست مغز و سلامت روان و را فراهم می آورد بلکه از تجمع سموم مضر که از سوخت ساز مواد غذایی ناسالم در بدن تولید می شوند جلوگیری می کند.

به علاوه، داشتن رفتارهای سالم نشانه توان خودمراقبتی و در نتیجه افزایش چشمگیر عزت نفس می شود.همچنین جایگاه شخصیتی فرد را در محیط و اطرافیان ارتقا می دهد. اگر کمی به گذشته خود و یا اطرافیانتان دقت کنید، حتما نتیجه ی سرمایه گذاری بر روی سلامت جسم و روان را در حس شادی ای که طی آن دوره بوجود آمده، می توانید ببینید.

اثربخشی خرید در احساس شادی تاثیر روانی خرید کردن

گروه سوم: خدماتی که به صرفه جویی در وقت کمک می کنند

بر اساس تحقیقات، میان حس کمبود وقت و اضطراب های زندگی با کاهش احساس شادی ارتباط معکوسی وجود دارد. وقتی برنامه ی روزانه فشرده و شلوغ باشد و مدام باید از کاری به کاری دیگر مشغول بشویم، اضطراب بیشتری متحمل شده، احساس رضایتمندی ضعیف تری کرده و از سلامت کمتری برخوردار خواهیم بود.

کمک گرفتن از دیگران در تخصص های خاص وتکنولوژی و صرف هزینه برای خدماتی که به صرفه جویی در وقت به ماکمک می کنند، این امکان را فراهم می کند تا اضطراب روزانه ی کمتری داشته و وقت خود را برای انجام فعالیت های شادی بخش، آزاد کنیم.

فقر زمانی از انوع فقر هایی است که خیلی به آن توجه نمی شود در حالیکه تاثیر زیادی در آرامش روان ما دارد. هم علم و هم غریزه و تجربه شخصی ما می گوید کاهش احساس فقر زمانی و پایین آمدن اضطراب نقش چشمگیری در افزایش شادی دارد.

گروه چهارم: سرگرمی ها و فعالیت های خلاقانه

پژوهش های متعدد نشان داده داشتن سرگرمی های فیزیکی و انجام فعالیت های خلاقانه با دستاوردهای قابل سنجش، به افزایش شادی، حس رضایتمندی در زندگی و سلامت روان کمک می کند. این اصل در کنترل و مدیریت کودکان و نوجوانان نقش بسزایی داشته و یکی از توصیه های راهبردهای عملی ما در اتاق مشاوره به والدین عزیز می باشد. می توان گفت که میزان فعالیت دست با شدت افکار مخرب رابطه معکوس دارند.

سرگرمی ها و کارهای هنری و دستی ای که به تمرکز نیاز دارند و توانایی های ذهنی ما را به چالش می کشند، نه تنها فرد را وارد حالت تمرکز عمیق می کنند بلکه موجب افزایش تمرکز و فعال تر شدن توان ذهنی شده و تأثیر چشمگیری در بهبود روحیه و کاهش اضطراب دارند.

همچنین فعالیت های خلاقانه فرصت ارزشمندی برای ابراز افکار و احساسات منفی ،پنهان وگاهی مخرب فرد را فراهم می کنند. نوشتن، نقاشی، شعر نویسی، ساخت اشیا، ساخت موسیقی، پرورش جوجه و گل و گیاه حتی در حد یک گلدان کوچک ، به روح مان غنا واستحکام می بخشند. برای کشف این نوع فعالیتها میتوان به رویا های کودکی و نوجوانی رجوع کرد و در آنها علاقه هنری خود را پیدا کرد.

با توجه به نیاز ذاتی انسان به هدایت هدفمند انرژی خود و ایجاد دستاوردهایی که بازتابی از خود منحصر به فردمان هستند (این تعریف کار هنری و دستی می باشد). سرگرمی ها و فعالیت های خلاقانه می توانند به شکلی قدرتمند این نیاز را برطرف ساخته وحس مفید و موثر بودن را در فرد تقویت نمایید.

اثربخشی خرید در احساس شادی خرید با تخفیف 50 درصد

گروه پنجم: آموزش و رشد فردی

پول دادن و صرف هزینه برای آموزش و ایجاد فرصت هایی برای فعالیت های مرتبط با رشد فردی در ابعاد مختلف تأثیر فاحشی در افزایش احساس شادی دارد. به چالش کشیدن ذهن خود برای ارتقاء دانش، مهارت ها و حس هدفمندی، به لحظه لحظه زندگی ما ارزش می بخشد.

ثبت نام دوره های آموزشی متنوع در حوزه ی مورد علاقه خود، شرکت در کلاس های حضوری و حتی آنلاین و حتی صرف وقت پای ویدئوهای آموزشی در دنیای مجازی، دستاوردهای قابل سنجشی به همراه می آورد که حس رضایتمندی در زندگی را افزایش خواهد داد.

دنیای ما پر است از فرصت های یادگیری، اگر خودمان حوزه مورد علاقه ای را انتخاب نکنیم ، جبر اجتماعی ما را در شرایط بدی مجبور به یادگیری مسائل غیر ضروری می کند (شنیدن خاطرات دیگران، صرف وقت برای مشکلات دیگران و… بله همه اینها وجهه یادگیری دارد ولی با چه منفعتی و برای چه کسی؟!) ولی ما به واسطه ی یادگیری ها در حوزه مورد نیاز و علاقه خود، شایستگی های بیشتری به دست می آوریم که اعتماد به نفس و خودکارآمدی ما را صد چندان افزایش می دهند.

فراموش نکنیم بالفعل کردن هر چه بیشتر پتانسیل ها و استعدادهای پنهان ما خود، باعث افزایش عزت نفس و تقویت روحیه می شود. از یادگیری فنون آشپزی، نان پزی گرفته تا گذراندن دوره کد وبرنامه نویسی رایانه ای و شرکت در کلاس های روانشناسی مختلف، هر هزینه ای که صرف آموزش خود می کنید، شادی ای برایتان به ارمغان می آورد که در هیچ مرکز خرید مدرنی پیدا نمی شود .

توصیه های آموزشی در مرکز روانشناسی نیلوفر آبی (حضوری و آنلاین)

مدیریت اقتصادی: البفای اقتصاد، به تفکیک تمام گروه های سنی از هفت سال به بالا

دوره های تقویت اعتماد به نفس

دوره های مقابله با اهمالکاری و به تعویق انداختن کارها

تربیت جنسی فرزندان

مهارت های ارتباط موثر والد و فرزندان با رویکرد اکت

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است . کلینیک نیلوفرآبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره ، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد .

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌ شود .

همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی ، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌ شود .

نیلوفر آبی ، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید .