ارتباط مصرف بیش از حد الکل در نوجوانی با تغییرات ساختاری و عملکردی مغز در بزرگسالی

مصرف بیش از حد الکل در نوجوانی مرکز مشاوره نیلوفر آبی

این تحقیق نشان می دهد که مصرف بیش از حد الکل در نوجوانی باعث کاهش ضخامت ماده خاکستری قشر مغز در بزرگسالی می شود. بزرگسالان با سابقه نوشیدن سنگین در دوران نوجوانی، افزایش پتانسیل N45 را نشان دادند که نشان دهنده فعالیت افزایش یافته در سیستم های انتقال دهنده عصبی مهاری GABA و گلوتامات تحریکی است. نواحی مغزی که بیشتر تحت تاثیر مصرف زیاد الکل قرار گرفتند، لوب های فرونتال و آهیانه ای بودند.

در سال‌های اولیه بلوغ ، افرادی که مصرف بیش از حد الکل در نوجوانی دارند ، کاهش قابل‌ توجهی در ماده خاکستری قشر مغز و تغییر در انتقال عصبی نشان دادند. محققان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته MRI و TMS-EEG متوجه کاهش ضخامت ماده خاکستری و افزایش پتانسیل N45 شدند که نشان‌ دهنده اختلال GABA مهاری و افزایش فعالیت‌های انتقال‌ دهنده عصبی گلوتامات تحریکی است.

ارتباط مصرف بیش از حد الکل در نوجوانی با تغییرات ساختاری و عملکردی مغز در بزرگسالی

این تحقیق بر پیامدهای ماندگار و مضر مصرف بیش از حد الکل در نوجوانی و بر جنبه های ساختاری و عملکردی مغز بزرگسالان تأکید می کند. در دوران نوجوانی ، رشد مغز با سرعت بیشتری افزایش می یابد و به طور قابل توجهی در برابر پیامدهای مخرب مصرف الکل آسیب پذیر می شود . بر اساس یافته های به‌ دست‌ آمده از یک مطالعه طولی اخیر در فنلاند نشان می‌دهد که افرادی که تمایل به نوشیدن سنگین مشروبات الکلی در نوجوانی داشتند ، ضخامت ماده خاکستری قشر مغز را کاهش دادند و در بزرگسالی انتقال عصبی را مختل کردند.

مقاله مرتبط : گرایش نوجوانان به سیگار و دخانیات (از دلایل تا پیشگیری)

مصرف بیش از حد الکل در نوجوانی راهکارهای کاهش مصرف

این یافته ها در سالنامه Alcohol: Clinical and Experimental Research توضیح داده شده است. تحقیقات علمی قبلی نشان داده است که مصرف بیش از حد الکل در نوجوانی به طور پیچیده با تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی در دوران بزرگسالی در هم آمیخته است، که بیشتر شامل کاهش حجم ماده خاکستری و انتقال عصبی مهاری مرتبط است.

در این مطالعه ، گروهی متشکل از 26 بزرگسال جوان با سابقه 10 ساله مصرف الکل قابل توجه ، در مقابل 21 گروه کنترل قرار گرفتند که حداقل مصرف الکل یا بدون مصرف الکل را نشان می دادند. شرکت کنندگان تحت یک بررسی دقیق یک دهه قرار گرفتند که از سنین 13 تا 18 شروع شد و تقریباً تا 25 سالگی ادامه داشت .

تغییرات در حجم ماده خاکستری از طریق تصویربرداری رزونانس مغناطیسی اندازه گیری شد، در حالی که فعالیت قشر مغز از طریق تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال و الکتروانسفالوگرافی (TMS-EEG) اندازه گیری شد. در نوجوانان با سابقه مصرف الکل، محققان کاهش متوسط ضخامت ماده خاکستری را در چندین نواحی مغزی مشاهده کردند که همراه با افزایش میانگین پتانسیل N45 در مقایسه با همتایان با مصرف اسمی یا بدون الکل بود.

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله تربیت نوجوانان در خانواده را از دست ندهید . 

مصرف بیش از حد الکل در نوجوانی تاثیر در مغز در بزرگسالی

پتانسیل N45 منعکس کننده پویایی GABA مهاری و سیستم های انتقال دهنده عصبی گلوتامات تحریکی است. در گروه نوشیدن سنگین ، ضخامت ماده خاکستری کاهش یافته با پتانسیل N45 تشدید شده مرتبط است، به ویژه در لوب های فرونتال و آهیانه ای .

با توجه به گروه تحقیقاتی ، این یافته ها نشان می دهد که نازک شدن قشر مغز مشاهده شده در بزرگسالان جوان با تمایل به نوشیدن سنگین از دوران نوجوانی با تغییر انتقال عصبی ، به ویژه در لوب های فرونتال و آهیانه ای ، ارتباط دارد. با این حال ، برای درک پیچیدگی‌های زیربنای این نتایج ، یک تحقیق جامع‌ تر ضروری است.

منابع :

https://neurosciencenews.com
https://nbml.ir/fa/services/TMS-Lab
https://nbml.ir/fa/services/IBM

مصرف بیش از حد الکل در نوجوانی خطرات و آسیب ها

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است . کلینیک نیلوفرآبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره ، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد .

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌ شود .

همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی ، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌ شود .

نیلوفر آبی ، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید .