مشاوره خیانت همسر

امروزه نسبت به گذشته بحث خیانت همسر بیشتر مطرح است و زمینه های بیشتری نیز برای آن با بروز و گسترش فضای مجازی فراهم شده است . افراد در مواجهه با خیانت همسر واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند. برخی افراد تا مرز طلاق و جدایی پیش می روند و برخی دست به کار تلافی می شوند .

بهترین واکنش در اینگونه موارد استفاده از مشاوره خیانت همسر می باشد تا ریشه های بروز و ظهور خیانت همسر شناخته شود و چنانچه این مشکلات قابلیت بهبود داشت زندگی زناشویی را از طلاق و جدایی دور کرد . تنها در موارد معدودی که همسر خیانت پیشه دارای انواعی از اختلالات روانی و تربیتی باشد جدایی انتخاب بین بد و بدتر خواهد بود.

مفهوم خیانت چیست؟

در معنای کلی خیانت به معنی عهدشکنی بین دو فرد یا دو گروه است که با هم بر سر مسئله یا موضوعی پیمان بسته اند و یکی از طرفین برخلاف عهد خود عمل می کند و به شخص روبرو خیانت می کند. خیانت می تواند در همه ابعاد اعم از شخصی ، روابط دوستانه ، روابط کاری و تجاری ، روابط عاطفی ، روابط زناشویی و … شکل بگیرد.

در مورد خیانت به همسر باید گفت که هر فعالیت یا رابطه ای که فرد متاهل با فردی به جز همسر و پارتنر خود داشته باشد و همراه با لذت جویی باشد گفته می شود . خیانت می تواند از طرف زن یا شوهر و یا هر دو صورت گیرد . همچنین نشانه ها و دلایل بروز خیانت در زن و مرد نیز با هم متفاوت است که به آن خواهیم پرداخت .

مشاوره خیانت زناشویی

در اغلب فرهنگ ها روابط زناشویی میان زوج ها معمولا حکایت از انتظاری بیان شده یا ضمنی از نوعی انحصار در این رابطه دارد. اگر ازدواج و خانواده و رابطه زوجیت را به معنای عهد و پیمانی که با ازدواج میان زوجها شکل می گیرد و رابطه ای عاطفی ، جنسی و عاشقانه میان آنها پدید می آید بدانیم رابطه ای که کاملا انحصاری و نیز کاملا خصوصی است بنابراین اگر یکی از زوجها با فردی بغیر از شریک زندگی اش وارد رابطه عاطفی ، جنسی و یا عاشقانه بشود مرتکب بی وفایی و خیانت شده است . زیرا مهمترین فرض رابطه عاشقانه منحصربفرد بودن آن است. در سالهای اخیر این عهدشکنی در شکلهای مختلف دیده می شود.

از انواع این خیانت می توان بی وفایی عاطفی ، بی وفایی جنسی ، بی وفایی عاطفی- جنسی و یا بی وفایی مجازی را نام برد که خود شامل تماشای فیلم های پورن ، سکس سایبری ، روابط عاطفی مجازی همانطور که می بینید رفتار بی وفایی می تواند طیفی از رفتارهای متعدد را در بر بگیرد. مسئله مهم در بروز چنین اختلالی در رابطه به وجود آمدن استرس حاد ، شرایط روحی روانی به شدت خطرناک و آسیب رسان می باشد. از اثرات مخرب خیانت زناشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس خشم شدید و مخرب
  • احساس خجالت زدگی و شرم
  • عدم اعتماد فراگیر به همه افراد
  • احساس فقدان هویت
  • احساس بی کفایتی و نابسندگی

تهاجم شدید افکار منفی موجب بروز اختلالاتی در فرد می شود که از میان آنها می توان به اختلال در عملکرد روزانه ، متوقف شدن فعالیتهای لذتبخش، مشکلات بین فردی ، کاهش عملکرد شخصی ، انزوای اجتماعی، اختلال استرس پس از ضربه ، تغییر باورها و علائم روان تنی بسیار حاد و شدید .  با توجه به عواقب بسیار شدید موضوع خیانت در هر یک از زوجین آنچه حائز اهمیت است کمک به موقع سریع روانی عاطفی به فرد مورد خیانت و یا حتی زوج خیانت کار می باشد .

از آنجا که بار روانی شدید این اتفاق چه برای زوج خیانتکار و چه برای زوج خیانت دیده از درجه استرس بسیار بالایی برخوردار می باشد می بایست اقدامات سریع و به موقع برای پیشگیری از بروز عوارض گاهی غیرقابل پیش بینی و غیر قابل جبران اتخاذ کرد. لذا به تمام زوجین توصیه می شود به محض احساس چنین حالتی در رابطه زناشویی خود چه آن را در مرحله اولیه و یا در شرایطی که به قطعیت رسیده است پی می برند در اولین فرصت خود را به یک زوج درمانگر و یا خانواده درمانگر مجرب برسانند.

از بیان و افشای آن در بین دوستان و بستگان به شدت پرهیز نمایند. بهترین حالت کمک از یک مشاور برای آرام سازی اولیه می باشد تا در شرایط بهتری بتوانند بهترین تصمیم لازمه را اتخاذ نمایند و این تصمیم می تواند از افشای آن، از آبروریزی ، از تصمیم به طلاق و یا هرگونه تصمیم دیگری باشد. مهم مسئله اینجاست که هر تصمیمی در شرایط مناسب و در یک بسط اطلاعاتی و در یک بازه امن اطلاعات و آگاهی و آرامش روانی اتخاذ شود.

مشاوره خیانت همسر مفهوم خیانت همسر

مشاوره خیانت همسر به چه افرادی توصیه می شود؟

مشاوره خیانت همسر به همه افرادیکه به همسرانشان خیانت کرده اند و یا از طرف همسر مورد خیانت واقع شده اند توصیه می گردد . همین طور برای پیشگیری از بروز خیانت بین زوجین به کلیه زوجها خصوصا زوجهای جوان توصیه می شود تا با انجام مشاوره خیانت همسر از مشکلاتی که موجب سرد شدن زوجها در رابطه و زمینه ساز بروز خیانت می شود آگاه شوند . پس در یک جمع بندی افراد زیر لازم است مشاوره خیانت همسر را انجام دهند:

  • همسری که از سمت همسر خود مورد خیانت قرار گرفته
  • همسر خیانت کار
  • زوجین در رابطه پس از بهبود بعد از خیانت
  • زوجین برای پیشگیری از بروز خیانت در زندگی زناشویی

انواع خیانت همسر

تعریف خیانت از نظر افراد متفاوت است . برخی افراد حتی لبخند و صحبت با شخصی بجز همسر را بدون اطلاع و دور از چشم همسر را نوعی خیانت به حساب می آورند و برخی دیگر تصور می کنند تنها داشتن رابطه جنسی با فردی به جز همسر خیانت محسوب می شود. در اینجا انواع خیانت بین زوجین را بررسی می کنیم :

خیانت کلامی : این نوع خیانت که با گسترش فضای مجازی از طریق شبکه های اجتماعی بیشتر شده است به وقت گذرانی از طریق صحبت و چت کردن در فضای مجازی با فردی بجز همسر اطلاق می شود که همراه با لذت است. این صحبت ها صمیمانه تر و خصوصی تر از صحبت هایی است که فرد با افراد دیگر دارد و همین موجبات خیانت از انواع دیگر را فراهم می کند .

خیانت رفتاری : این خیانت شامل هر نوع رفتار با فردی بجز همسر به قصد لذت جویی است . خیانت جنسی از نوع خیانت رفتاری است که خود را در قالب رفتار جنسی در هر سطحی نشان می دهد .

خیانت ذهنی : برخی از زوجین به دلایل گوناگون دائما در ذهن خود به فرد یا افرادی بجز همسر خود فکر می کنند و لذت جویی از این طریق دارند . گاه حتی در هنگام برقراری رابطه جنسی با همسر خود از طریق فکر کردن به فرد موردنظر به ارضاء جنسی می رسند که این خود از مصادیق خیانت محسوب می شود. مهمتر اینکه خیانت ذهنی می تواند به مرور به خیانت کلامی و یا خیانت رفتاری منجر شود .

مشاوره خیانت همسر انواع خیانت همسر

دلایل اصلی بروز خیانت در همسران

زندگی زناشویی همچون بذری است که در خاک کاشته می شود . عشق و علاقه اولیه میان زوجین بستر رشد و نمو این نهال را فراهم می کند . ولی تنها عشق و علاقه نمی تواند در سالهای آتی خوشبختی زوجین را تضمین کند چرا که در برخی زوجین بعد از چند ماه یا چند سال این عشق و علاقه فروکش کرده و روابط رو به سردی می گراید. دلایلی وجود دارند که زمینه ساز بروز خیانت در بین همسران می شوند که شامل موارد زیر هستند:

1- نداشتن رضایت زوجین از زندگی مشترک و سرد شدن آنها از هم: برخی زوجین بعد از چند سال دچار سردی نسبت به هم می شوند و در روابط عاطفی و یا جنسی نیازهای خود را سرکوب شده می بینند . در این مواقع برخی زوجین به خود این حق را می دهند که در جایی غیر از خانه و همسر به دنبال ارضاء نیازهای عاطفی ، جنسی و روانی خود باشند .

2- عدم داشتن انگیزه برای ادامه زندگی زناشویی : همسرانی که دائما در جدال و تنش با هم هستند بعد از مدتی انگیزه خود را برای ادامه زندگی مشترک از دست می دهند. هرچند داشتن رابطه جنسی ، حضور فرزندان و ترس از طلاق می تواند زندگی مشترک را پابرجا نگهدارد ولی اختلافات موجب بروز طلاق عاطفی در بین زوجها و یا خیانت همسران می شود .

3- قضاوت و انتقام : برخی از همسران به تصور اینکه همسرشان در حال خیانت به آنهاست این اجازه را به خود می دهند که در یک رفتار تلافی جویانه دست به خیانت بزنند. گاهی این خیانت از طرف همسر وجود داشته و گاهی تنها یک تصور و خیال خام بوده است . مشاوره خیانت همسر در این مواقع می تواند چراغها را برای همسری که خود را خیانت دیده تصور می کند روشن کند و روابط بین زوجین را بهبود بخشد.

4- تنوع طلبی : این مورد متاسفانه در برخی افراد خصوصا در میان مردان بیشتر دیده می شود . فردی که دارای تنوع طلبی در زمینه جنسی و عاطفی است خود را در این زمینه صاحب حق می داند و به خود اجازه خیانت به همسر را می دهد . برداشت نادرست از آموزه های دینی و فرهنگی نیز می تواند زمینه ساز تنوع طلبی در برخی افراد خصوصا مردان شود .

5- تقویت حس جذابیت : برخی افراد با گذشت چند سال از زندگی مشترک احساس می کنند که نیاز دارند تا دوباره مورد توجه قرار بگیرند و خود را کالایی فرض می کنند که هنوز در بازار طالب دارد . این موضوع موجب می شود که به دنبال روابط جدید خصوصا با افرادی بسیار جوان تر از خود باشند .

6- ازدواج اجباری : ازدواج هایی که با عدم علاقه و اجبار والدین یا اطرافیان صورت گرفته بیشتر در معرض خطر خیانت قرار دارد . این تصور اشتباه که بعد از ازدواج عشق و علاقه به وجود می آید کاملا نادرست است چرا که زوجین در ابتدا باید به هم کشش و تمایل داشته باشند و سپس با آگاهی و توجه عشق و علاقه خود را بارور کنند.

مشاوره خیانت همسر نشانه های خیانت همسر

نشانه های خیانت همسر

  • عدم برقراری رابطه جنسی با همسر یا سردی در رابطه
  • توجه بیش از حد به آراستگی ظاهر و زیبایی
  • وقت گذرانی بیش از حد بیرون از خانه به بهانه های گوناگون
  • داشتن عذاب وجدان نسبت به همسر و فرزندان
  • تغییر ناگهانی در برخی رفتارها و عادات
  • داشتن احساس گناه و ترس از افشای رابطه جدید که در رفتار مشهود است

راههای جبران خیانت به همسر

  • پذیرش اشتباه خود و سعی در جبران و عدم تکرار آن
  • داشتن صداقت با همسر
  • معذرت خواهی و بروز احساس پشیمانی خود از خیانت
  • اجازه ورود همسر به حریم شخصی نظیر گوشی ، ایمیل و … برای جلب اعتماد او
  • داشتن صبر و حوصله برای عبور از این بحران
  • دریافت خدمات مشاوره خیانت همسر برای بهبود رابطه زناشویی
مشاوره خیانت همسر راههای جبران خیانت همسر

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفر آبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره ، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد .

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود. همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود .

نیلوفر آبی ، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید . در اینستاگرام ما را دنبال کنید .