مهارت های ارتباطی

 

مهارت های ارتباطی موضوعی است که اخیرا به آن توجه زیادی شده است و از زبان بسیاری از مشاوران و روانشناسان موضوعاتی در این خصوص شنیده می شود . به راستی مهارت های ارتباطی چیست که تا این حد در زندگی امروزی مورد نیاز و توجه است؟ و لزوم آموزش و تقویت این مهارت ها چیست؟ مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی ارائه دهنده انواع خدمات مشاوره ، جلسات آموزش مهارت های ارتباطی و مهارتهای زندگی و … آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان و ارائه مشاوره در خصوص مسائل گوناگون به شما عزیزان می باشد .

 

مهارت های ارتباطی چیست؟

مهارت های ارتباطی به کلیه قابلیت هایی گفته می شود که موجب می شود فرد بتواند به راحتی با دیگران ارتباطات اجتماعی و عاطفی برقرار کند. اغلب مهارت های ارتباطی نیاز به آموزش و تمرین دارند ولی در برخی افراد به دلیل ویژگی های شخصیتی کمی با اشکال همراه است . البته با کمک یک مشاور آگاه و با تجربه می توان این مهارت ها را آموخت و درست و اصولی آنها را به کار برد .

آموزش مهارتهای ارتباطی

آنچه در زندگی ما انسانها به عنوان موجودات اجتماعی قابل اهمیت و حائز اهمیت است نحوه و شیوه برقراری ارتباط موثر با دیگران می باشد. احساس دلبستگی و داشتن پیوندهای عاطفی و روانی بدون برقراری ارتباط صمیمی و بدون موانع ارتباطی قابل تصور نیست. لذا یکی از مباحث بسیار مهم و حیاتی در مشاوره و روان درمانی ها توجه به سبک و سیاق شیوه های ارتباطی بین افراد می باشد.

اگر یک سیستم ارتباطی را به سه جزء آن تقسیم کنیم : فرستنده ، گیرنده و متن پیام ، تعریفی که از برقراری ارتباط می توان ارائه داد این فرآیند است که هرگاه گیرنده دقیقا و عینا پیامی را که فرستنده ارائه نموده است را دریافت نماید می توان گفت که ارتباط درست و موثری برقرار شده است و هر عاملی چه در فرستنده و چه در نحوه پیام و چه در گیرنده مانع انتقال پیام گردد به عنوان موانع ارتباطی قابل ارزیابی و بررسی می باشد.

مشاوره های سبک های ارتباطی می تواند حل مشکلات بسیاری از افراد را در حیطه ها و نقش های مختلف اجتماعی آنان تاثیر بگذارد. از ارتباط بین زن و شوهر و زوجین ، ارتباط والد فرزندی ، ارتباط همشیره ها ، ارتباط همکاران ، ارتباط بین همسایه ها ، ارتباط بین رئیس و مرئوس در محل کار و انواع ارتباطات انسانی دیگر را در بر می گیرد. آشنایی با سبک و سیاق فرد مقابل و اتخاذ بهترین شیوه ارتباطی با او می تواند از مقدمات برقراری ارتباط موثر باشد .

حذف موانع می تواند یکی دیگر از مهمترین عوامل برقراری یک ارتباط سالم به حساب آید. توجه به پیامهای کلامی و غیرکلامی که شامل رفتار ، هیجانات و نوع فیزیک بدن و زبان بدن در انتقال پیام می باشد می تواند یکی از موثرترین عوامل برقراری ارتباط موثر به حساب آید. در این نوع مشاوره در قدم اول به آشنایی کلی سبک های ارتباطی ، پیدا کردن مهمترین سبک ارتباطی در هر یک از طرفین ارتباط، شناسایی موانع ارتباط و آموزش مهارتهای تداوم ارتباط موثر اقدام می شود.

مهارت های ارتباطی انواع مهارتهای ارتباطی

انواع مهارت های ارتباطی

با توجه به نوع ارتباطی که قرار است بین افراد برقرار شود استفاده از یک یا چند مهارت ارتباطی بیشتر انجام می شود . مهارت های ارتباطی انواع گوناگون دارند که شامل موارد زیر می شود :

  • گوش دادن فعال
  • هماهنگ کردن سبک ارتباطی خود با مخاطب
  • ارتباط دوستانه
  • اعتماد به نفس
  • بازخوردهای مناسب
  • وضوح صدا
  • احترام
  • همدلی
  • درک زبان بدن و نشانه های غیرکلامی
  • پاسخگویی مناسب

حال به توضیح برخی از مهمترین این مهارت های ارتباطی می پردازیم :

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی است چرا که توجه دقیق به فردی که با شما صحبت می کند می تواند از بسیاری از سوء تفاهمات پیشگیری کند. خصوصا در روابط زناشویی عدم توجه به این مهارت مهم و اساسی می تواند مشکلات بسیاری را برای زوجین رقم بزند. البته باید گفت تقویت این مهارت برای بسیاری از افراد کاری سخت و دشوار است ولی می توان با تمرین تمرکز روی صحبت های گوینده ، عدم استفاده از گوشی همراه در وقت گفتگو و فکر کردن به موضوع مورد بحث قبل از شروع به صحبت این مهارت را تقویت کرد.

مهارت های ارتباطی گوش دادن فعال

ارتباط دوستانه

در رابطه های دوستانه ویژگی هایی مثل مهربانی و راستگویی موجب درک متقابل و ایجاد اعتماد بین طرفین می شود. در محیطهای شغلی نیز این ویژگی می تواند در مثبت و شاد کردن محیط کار و ارتباط با همکاران مفید باشد. حرکات هرچند کوچک و بعضا به نظر بی اهمیت می تواند تعامل بین افراد را بهتر کند. سلام و احوالپرسی ، لبخند زدن ، تعریف از ظاهر و انجام کار مطلوب و … می تواند این مهارت را تقویت کند .

درک نشانه های غیرکلامی

تنها راه ایجاد ارتباط کلام و صدا نیست بلکه زبان بدن یا نشانه های غیرکلامی نیز می توانند در ایجاد و بهبود رابطه نقش مهمی داشته باشند. حتما برایتان اتفاق افتاده که در حین صحبت با شخصی احساس کنید خیلی بی میل به سخنان شما گوش می کند و اشتیاق صحبت کردن را در شما از بین می برد.

زبان بدن و حرکات و حالات چهره او به شما می فهماند که موضوعی که در حال صحبت کردن در مورد آن هستید برای او اصلا جذاب نیست. برای داشتن رابطه خوب با اطرافیان باید علاوه بر اینکه زبان بدن آنها را بشناسید به زبان بدن خود نیز آگاه باشید و این در سایه آموزش صحیح و تمرین امکان پذیر است .

احترام

در روابط اجتماعی اینکه به دیگران اجازه صحبت بدهید و حرفشان را قطع نکنید از مهمترین مهارت های ارتباطی محسوب می شود و نشانه احترام شما به خود و به فرد مقابل است . اگر فردی با شما مشغول به صحبت است ، می توانید علاوه بر زبان بدن مناسب خود ، سوالاتی در زمینه موضوع موردنظر بپرسید و یک وقت گذرانی خردمندانه در سایه احترام متقابل با دیگران داشته باشید.

مهارت های ارتباطی آموزش مهارت های ارتباطی

آموزش مهارت های ارتباطی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد مهارت های ارتباطی نیاز به آموزش و تمرین دارند تا جزئی از وجود و شخصیت ما شوند. آموزش این مهارت ها باید در مدارس و سنین پایین تر شروع شود تا در بزرگسالی به صورت یک عادت مثبت درآید. والدین و مربیان تربیتی نقش بسزایی در ایجاد و تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان و نوجوانان دارند. همچنین استفاده از جلسات مشاوره جهت آموزش مهارت های ارتباطی به افراد در کلیه سنین توصیه می شود. مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی آماده ارائه خدمات مشاوره و جلسات آموزش مهارت های ارتباطی به شما عزیزان می باشد.

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفرآبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد.

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود. همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی، روانپزشکی، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی، زوج، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید .