زوج درمانی ( زناشویی)

زوج درمانی یکی از انواع روان درمانی است که روی زوجین انجام می شود تا بتوانند روابط عاطفی و زناشویی خود را بهبود بخشند . در این روش مشاور یا زوج درمانگر می کوشد تعارضات بین زن و شوهر را حل کرده و در آنها بینشی عمیق ایجاد کند تا بتوانند رابطه خود را بهبود بخشیده و از زندگی زناشویی خود لذت ببرند. زوج درمانی اهداف ، کارکردها و تکنیک هایی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

اهداف زوج درمانی چیست؟

مهمترین هدف زوج درمانی ایجاد شادی و نشاط در بین زوجین و روابط آنهاست . همچنین تامین نیازهای اساسی در روابط جنسی و احساسی ، افزایش تمایلات جنسی مناسب بین زوجها و افزایش عشق و محبت در میان آنها از اهداف اساسی زوج درمانی می باشد.

کاربردهای زوج درمانی چیست؟

فرزندآوری و تربیت فرزند : اگر زن و شوهر بر سر مسائلی از قبیل فرزندآوری و یا تربیت فرزند با مشکلاتی مواجه باشند و تفاهم نداشته باشند می توانند برای حل اختلافات خود از یک مشاور زوج درمانگر کمک بگیرند . همچنین در مورد مسائلی از قبیل ناباروری ، استرس بارداری ، سازگاری با فرزند خوانده و … نیز می توان روی کمک و مشاوره زوج درمانگر حساب کرد .

شناسایی ارزشها و باورهای فردی: زوج درمانی به زوجین کمک می کند تا در مورد عقاید ، احساسات و ارزشهای مذهبی فردی با هم صحبت کرده و نقاط مشترک و متفاوت خود را پیدا کنند . همچنین رفتارهای ناسالم را در خود و همسر خود تشخیص داده و در جهت رفع آن کوشش کنند.

بررسی مسائل مشکل ساز میان زوجین: در زوج درمانی میتوان مسائلی را که موجب بروز مشکلات کوچک و بزرگ بین آنها می شود شناسایی کرده و در بهبود این شرایط و مشکلات تلاش کنند.

حل مشکلات مالی : یکی از مهمترین منابع درگیری بین زوج ها امور مالی خانواده است . زوجین معمولا در مورد درآمد ، عادت های خرج کردن و نگاه به مسائل مالی با هم متفاوت هستند و این باعث بروز مشکلات و اختلافاتی بین آنها می شود . یک مشاور زوج درمانگر می تواند در جلسات زوج درمانی به حل و فصل مشکلات و اختلافات مالی میان زوجین بپردازد و آنها را در رسیدن به تفاهم در این زمینه یاری کند .

درمان مشکلات در مورد روابط جنسی : یکی از مهمترین کاربردهای زوج درمانی حل مشکلات روابط جنسی بین زوجین است . برخی مشکلات جنسی بین زوجین ناشی از مسائل پزشکی و فیزیولوژیکی است که با کمک و مشاوره پزشک متخصص قابل حل شدن است و مشکلات روانی در این زمینه با جلسات مشاوره زوج درمانی قابل پیگیری و بهبود است.

حل تعارضات بین زوجین ناشی از عوامل استرس زا : بسیاری از عوامل استرس زا نظیر مشغله های کاری و … میتواند کیفیت رابطه را در زوجین کاهش دهد . یک زوج درمانگر در جلسه زوج درمانی می تواند این عوامل را به زوجین بشناساند و راههای کنترل عوامل استرس زا را به آنها آموزش دهد.

زوج درمانی تکنیک های زوج درمانی

مزایای زوج درمانی چیست؟

  • تقویت دلبستگی و دوستی میان زوجین
  • شناخت مشکلات و مسائل موجود در روابط زناشویی
  • درک بهتر و عمیق تر زوجین از هم
  • بهبود مهارتهای ارتباطی و کاهش تنش ها

تکنیک های اصلی در زوج درمانی

در زوج درمانی تکنیک های متعددی وجود دارد که در اینجا با چند نمونه از آن آشنا می شویم :

تکنیک EFT : این تکنیک که توسط دکتر جانسون طراحی شد متمرکز بر عواطف در وقتی است که احتمال افسردگی در میان زوجین وجود دارد. این تکنیک می تواند تا 75 درصد از روابط را بهبود دهد.

تکنیک گاتمن : در این روش به مسائلی پرداخته می شود که موجب درگیری بین زوجین است . تکنیک گاتمن دارای مهارتهای حل مسئله است. در این روش کیفیت دوستی و صمیمیت بین زوجین بهبود می یابد و احترام بین آنها افزایش می یابد.

زوج درمانی روان پویا : در این روش زوجین به درک بهتری از یکدیگر می رسند و بیم و امیدهایی که به آنها انگیزه می دهد مورد بررسی قرار می گیرد.

تکنیک آلن واچتل : این رویکرد بر قدرت مبتنی است و روی جنبه های مثبت رابطه تمرکز می کند . در این روش زوجین به جای سرزنش یکدیگر روی واکنشها و بازتابهای فردی متمرکز می شوند .

رفتار درمانی : در این رویکرد رفتارهای مثبت که افزایش دهنده ثبات و رضایت هستند تقویت می شوند .

تکنیک ایماگو : در این رویکرد مولفه های ناخودآگاه برانگیخته می شوند و به انتخاب همسر ایده آل کمک می کند. شاید به نظر برسد که این تکنیک برای مشاوره قبل از ازدواج به کار می رود ولی باید گفت که با استفاده از این تکنیک زوجین به ویژگیهایی که آنها را به طرف همسرشان جذب کرده واقف می شوند و در بهبود روابط و احساساتشان یاری دهنده است .

زوج درمانی تکنیک های زوج درمانی

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفر آبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره ، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد .

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود. همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود .

نیلوفر آبی ، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید . در اینستاگرام ما را دنبال کنید .