رابطه عاطفی چیست؟

رابطه عاطفی چیست؟

هنگامی که درباره رابطه عاطفی صحبت می شود، نخستین موردی که در ذهن هر کسی تداعی خواهد شد، رابطه عاطفی با جنس مخالف است، در صورتی که این رابطه جزیی از رابطه عاشقانه محسوب می شود نه صرفا فقط یک رابطه عاطفی!

درواقع می توان بیان کرد که روابط عاطفی در معنای گسترده تر به رابطه ای گفته می شود که بین همکاران، افراد خانواده، دوستان، همسران و هر کسی که در طول زندگی با آن سروکار دارید، خواهد بود.

به عبارتی دیگر هر موردی که در آن مقداری زیادی از عاطفه و احساس در آن جریان داشته باشد، رابطه عاطفی خواهد بود.

رابطه عاطفی سالم چیست؟

در هنگام ارتباط با اطرافیان باید بدانید که برقراری ارتباط با دیگران جزو نیازهای هر انسانی است و از آنجایی که انسان های به جز جسم، دارای روح هستند، با توجه به احساسات و عواطف خود با افراد مختلف برخورد می کنند. بنابراین تمایل دارند با افرادی که با آنها احساس آرامش و راحتی دارند، ارتباط عاطفی بیشتر داشته باشند. با آنها وقت بگذارند و در شادی و غم با آنها شریک باشند.

هنگامی که با افراد مختلف رابطه عاطفی دارید، ممکن است گاهی با برخی از آنها با مشکل مواجه شوید، ولی قادر به تشخیص اینکه علت مشکل از سوی شما یا آنها است، نباشید، بنابراین با بررسی برخی از نشانه های باید بدانید که رابطه عاطفی شما سالم است یا اینکه در حال آسیب به شما است و باید آن را رها کنید یا اینکه رابطه خود را با آنها کمتر کنید تا به شما آسیب کمتری برسد.

برخی از نشانه های روابط عاطفی سالم عبارت است از:

  • در گفتگو با او مشکلی نداشته و نیازی نیست که هنگام صحبت مراقب برخی از رفتارتان باشید.
  • رازدار خوبی است و دردل و همدلی با او به شما آرامش می دهد.
  • برای ارتباط با دیگران مشکلی نداشته و روابط اجتماعی شما را محدود نمی کند.
  • هنگام غم و شادی در کنار هم هستید و برای یکدیگر زمان کافی و گوش شنوا دارید.
  • از پیشرفت یکدیگر شاد می شوید و همواره مشوق خوبی برای هم هستید.
  • اعتماد به نفس، عزت نفس، اعتماد به یکدیگر، حمایت و پشتیبانی از ویژگی های بازر یک رابطه عاطفی سالم است.
  • از خواسته ها و نیازهای یکدیگر باخبر هستید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله طرحواره درمانی پیشنهاد می شود.

رابطه عاطفی دوستانه

رابطه عاطفی ناسالم چیست؟

زمانی که رابطه عاطفی ناسالم باشد، هیچ کدام از طرفین از بودن با یکدیگر لذت نخواهند برد و علاقه ای به دیدن هم نخواهد داشت، ولی گاهی براساس برخی از عادت ها خود را مجبور به ادامه این رابطه می کنند. برخی از رابطه های عاطفی ناسالم براساس خودخواهی، هوس، تسلط بر دیگری به وجود می آیند که همه آنها موجب آسیب به فرد مقابل می شود.

در روابط عاطفی ناسالم افراد احساس ناراحتی و درماندگی می کنند، همواره احساس بی ارزشی و تحقیر شدن در آنها دیده می شود.

نشانه های روابط عاطفی ناسالم

در برخی از روابط عاطفی ناسالم مانند ارتباط با همسر، دوست، فرزند، پدر، مادر یکی از این نشانه های دیده می شود.

  • نادیده گرفتن احساسات طرف مقابل
  • عدم استقلال و وابستگی بسیار زیاد
  • انتظار و توقعات زیاد (متوقع بودن)
  • تلاش برای تغییر رفتار اطرافیان (به خصوص درباره همسر)
  • تحقیر فرد مقابل و بین بردن عزت نفس وی
  • بزرگ نمایی مسائل جزیی و بحث و جدل مدام برای موضوعات کوچک
  • مغرور خود رأی بودن و عدم توجه به نظر طرف مقابل و تصمیم گیری یک طرفه و خودخواهی
  • رازدار نبودن
  • و…

انواع رابطه عاطفی

1- زن و شوهری

در یک رابطه عاطفی که احتمال دارد بر پایه رابطه عاشقانه باشد، افراد با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. بنابراین در برخی از موارد ممکن است که بین زوجین احساسی وجود داشته باشد، ولی رابطه عاشقانه ای نداشته باشند.

در این رابطه عاطفی اغلب نیازهای براساس مسئولیت هایی که برعهده آنها گذاشته شده است، انجام می شود و گاهی در چارچوب قوانین به آن پرداخته می شود. به این صورت که ممکن است مرد و زن با یکدیگر زندگی کنند؛ ولی با هم پیوند عاطفی نداشته باشد، با یکدیگر گفتمان براساس احساسات نداشته و فقط مکالمات روزمره بین آنها وجود داشته باشد یا وقتی برای یکدیگر نگذاشته و به نوعی طرف مقابل را نادیده بگیرند. همچنین تنها به علت وجود فرزندان مجبور به ادامه زندگی مشترک خود هستند.

در این موارد توصیه می شود که حتما با مشاوران خانواده مشورت شود تا در صورت امکان در رابطه خود تغییرات ایجاد کند؛ زیرا نداشتن یک رابطه عاطفی سالم، به مرور بر روان فرد تاثیر بسیار بدی خواهد گذاشت و موجب عدم آرامش وی خواهد شد.

2- دوستانه

اغلب افراد برای آرامش درونی، نیاز به یک همراه و دوست صمیمی دارند تا هر زمان که تمایل داشتند، با او وقت بگذراند. در روابط عاطفی دوستانه بین هم جنس، همه چیز بر اساس گفتمان پایه ریزی می شود. البته در برخی از موارد مشکلات به وجود می آید که ممکن است به علت دلسردی دو طرف نیاز به ارتباط نداشتن با یکدیگر داشته باشند یا با گفتمان به حل مشکلات بین خود بپردازند و در برخی از موارد به علت سمی بودن رابطه دوستانه و رابطه عاطفی ناسالم توصیه می شود به طور کلی رابطه قطع شود تا طرفین کمتر آسیب ببیند.

رابطه عاطفی دختر و پسر

هنگام ارتباط بین دختران و پسران به علت هم جنس نبودن آنها و تفاوت جنسیتی، روابط عاطفی بین آنها با رابطه دوستانه هم جنس متفاوت است.

گاهی نیز به علت ارتباط صمیمی و دوستانه بودن بسیار، رابطه عاطفی به یک رابطه عاشقانه ختم می شود. در این صورت توصیه می شود که رابطه عاشقانه با یک رابطه عاطفی دوستانه کاملا متفاوت است و باید به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال ممکن است برخی از جزییات ساده که در یک رابطه عاطفی دوستانه خیلی مهم نبوده، در یک رابطه عاشقانه به یکی از مهم ترین موارد تبدیل شود، زیرا مسائل و روابط در دنیای دوستانه با زندگی مشترک بسیار متفاوت هستند و از حساسیت بیشتری برخوردار هستند.

بنابراین در این مورد نیز استفاده از یک مشاوره بسیار پیشنهاد می شود، چه بسا رابطه های عاطفی که در دنیای دوستان، بسیار خوشایند بودند، احتمال دارد در رابطه عاشقانه به ناخوشایندی ختم شوند. در این رابطه تفاوت فردی و خانودگی بسیار پررنگ می شوند، در صورتی در یک رابطه دوستانه این موارد از اهمیت کمتری برخوردار هستتند.

3- خانواده و اطرافیان نزدیک

ارتباط عاطفی با اعضای خانواده مانند پدر، مادر، فرزندان و اطرافیان نزدیک از حساسیت بالایی برخوردار است، زیرا آنها عضوی جدایی ناپذیر از زندگی عاطفی انسان هستند؛ زیرا از لحاظ احساسی با آنها پیوند نزدیکی دارند. بنابراین در ارتباط با افراد خانواده در عین مهربانی و ارتباط صمیمانه، باید مراقب عدم وابستگی به آنها باشید. زیرا عدم استقلال، موجب آسیب فراوان به شما می شود. همچنین مواظب باشید که در ارتباط با آنها عزت نفس و اعتماد به نفس شما حفظ شود.

اگر در این موارد با خانواده و اطرافیان خود مشکل دارید، می توانید برای حل آن با مشاوره خانواده مشورت کنید تا با راهنمایی وی، موجب بهبود روابط عاطفی خود با آنها شوید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله اختلال دوقطبی پیشنهاد می شود.

رابطه عاطفی عاشقانه

نیازهای رابطه عاطفی

در هنگام برقراری ارتباط با اطرافیان، افراد انتظار برطرف کردن نیازهای خود از طرف مقابل و به صورت متقابل هستند،  البته نیازهای عاطفی با توجه به نوع روابط عاطفی با یکدیگر تفاوت دارند، به صورتی که نیاز عاطفی در یک رابطه زن و شوهری با نیاز عاطفی در یک ارتباط دوستان یا مادر و فرزندی متفاوت است.

برخی از این نیازهای عبارت است از:

  • محبت و مهربانی
  • گفتگو
  • راستگویی و رازداری
  • حمایت عاطفی
  • همراهی
  • تعهد و تحسین
  • اعتماد به نفس
  • عزت نفس
  • استقلال

برای تشخیص، درمان و جلوگیری از پیشرفت انواع اختلالات دوقطبی می توانید از خدمات مرکز مشاوره نیلوفر آبی تحت نظارت خانم دکتر روانشناس باقرزاده بهره مند شوید.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق لینک زیر با این مرکز در تماس باشید.