موانع ازدواج جوانان

موانع ازدواج - نیلوفر آبی

ازدواج از مهمترین نیازها و خواسته های جوانان است که امروزه با تورم روز افزون و متعاقب آن مشکلات اقتصادی و معیشتی به یک معضل بزرگ و گاها آرزوی دست نیافتنی بدل شده است.

ما در این مقاله به بررسی موانع ازدواج که بر سر راه جوانان وجود دارد خواهیم پرداخت و این موضوع را از منظرهای گوناگون مورد توجه قرار خواهیم داد.

مشاوه ازدواج می تواند تا حدودی دیدگاه طرفین را در مورد ازدواج تغییر داده و برخی از این موانع که شامل موانع اقتصادی و ارتباطات عاطفی است را از پیش پای جوانان بردارد.

پس اگر نسبت به مسئله ازدواج جوانان دغدغه مند هستید با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

موانع ازدواج جوانان

موانع زیادی در ازدواج جوانان وجود دارد که مهمترین و عمومی ترین آنها به شرح ذیل است:

  1. بیکاری
  2. مشکلات مالی و فقر
  3. مشکل پسند بودن
  4. عدم حمایت خانواده ها
  5. ضعف انگیزه ازدواج
  6. تصور زندگی رویایی
  7. عدم آمادگی در قبول مسئولیت
  8. مشکلات ارتباطی بین دختر و پسر
  9. زندگی پرمشغله و شلوغ
  10. تبلیغات منفی در مورد ازدواج توسط افراد ناموفق در این زمینه

برای انتخاب مشاور ازدواج پیشنهاد می شود مقاله دکتر روانشناس خوب را مطالعه کنید.

موانع ازدواج - ده مانع ازدواج

1- بیکاری

امروزه تحصیلکرده های زیادی اعم از دختر و پسر در جستجوی کار مناسب با رشته تحصیلی خود هستند و متاسفانه تناسبی بین ظرفیت دانشگاهها و شغلهای مورد نیاز جامعه وجود ندارد.

این امر سبب می شود تا افراد تحصیلکرده در شغلی نامرتبط با رشته خود مشغول به کار شده و یا بیکار بمانند. این معضل خصوصا برای آقایان که در ازدواج مسئولیت تامین مالی خانواده را نیز بعهده دارند مهمتر است.

دولت باید برای رفع مشکل بیکاری جوانان که یکی از مهمترین موانع ازدواج جوانان به شمار می رود ، برنامه هایی برای اشتغال زایی در کشور داشته باشد و همچنین جوانان نیز با افزایش مهارتهای خود سعی کنند شغلی را انتخاب کرده و انتظارات بلندپروازانه خود را کمی تعدیل کرده و بدانند که می توان پله پله ترقی نمود.

 2- مشکلات مالی و فقر 

با توجه به اقتصاد بیمار کشور ما یکی از بزرگترین موانع ازدواج مشکلات مالی و اقتصادی است و هزینه های سرسام آور مسکن، جهیزیه، خرید عقد، مراسمات و … بر دوش جوانان و خانواده های آنها تحمیل می شود.

برای رفع این مشکل کنار گذاشتن برخی رسم و رسومات دست و پاگیر و تجملی و روی آوردن به ازدواج آسان و پایین آوردن سطح انتظارات در شروع زندگی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

موانع ازدواج - مشکلات مالی

 3- مشکل پسند بودن

برخی دختران و پسران که مشکل پسندند برای ازدواج معیارهای عجیبی دارند و دائم به این فکر میکنند که چه فردی شایستگی ازدواج با آنها را دارد. همین مشکل پسندی ها باعث میشود که دختران برای رسیدن به مرد آرزوهای خود به همه خواستگاران خود جواب رد بدهند و یا پسران برای یافتن زیباترین دختر موارد پیشنهادی برای ازدواج را کنار بگذارند.

برای رفع این مشکل بهتر است دختر یا پسر مشکل پسند چندین جلسه مشاوره روانشناسی داشته باشند تا بتوانند کمالگرایی منفی خود را کنار بگذارند و منطقی تصمیم بگیرند.

4- عدم حمایت خانواده ها

در برخی خانواده ها به جای اینکه به فکر ازدواج جوانان خود باشند و شرایط را برای آنها فراهم کنند به فکر کارهای غیرضروری اعم از تغییر منزل مسکونی، خرید ماشین جدید، مسافرتهای غیرضروری، تغییر دکوراسیون و … هستند.

برخی خانواده ها نیز شروط غیرمنطقی نظیر ازدواج فقط با فامیل و … را پیش روی فرزندان خود می گذارند که این هم از موانع ازدواج است. راه حل برون رفت از این مشکل هم این است که علاوه بر تشویق جوانان به ازدواج آنها را در این امر راهنمایی کنند ولی دخالتی در تصمیم گیری آنها نداشته باشند و از لحاظ مادی هم در حد امکان از آنها پشتیبانی کنند.

5- ضعف انگیزه ازدواج

در سالهای اخیر شاهد کم شدن آمار ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق خصوصا در شهرهای بزرگ هستیم. متاسفانه دیدن زندگیهای زناشویی ناموفق در بین اطرافیان و یا رسانه های جمعی، افزایش افراد مطلقه در جامعه، آزادی روابط دوستانه و جنسی بین دختر و پسر، افزایش سن ازدواج، درگیری میان خانواده دختر و پسر و … از عواملی است که انگیزه ازدواج در میان جوانان را از بین برده است.

برای حل این مشکل باید دیدگاه جوانان را نسبت به ازدواج تغییر داد و آنها را نسبت به مزیت های یک ازدواج موفق آگاه کرد. آموزش و پرورش و دانشگاهها هم می توانند در این زمینه با برگزاری کلاسهای مرتبط با ازدواج و تشویق به ازدواج به رفع موانع ازدواج در جوانان کمک کنند . 

موانع ازدواج - انتظارات بالا

6- تصور زندگی رویایی

امروزه در شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام شاهد تجملاتی هستیم که جوان در آستانه ازدواج را ترغیب به این تجمل گرایی ها می کند و او تصور میکند برای خوشبختی باید شروعی ایده آل در زندگی زناشویی داشت.

ولی در واقعیت همه زندگی ها با فراز و نشیب هایی همراه است که به تدریج با شناخت بیشتر و آموزش برخی مهارتها می توان به آرامش و خوشبختی در زندگی رسید. جوانان باید فریب زندگی های رویایی در فضای مجازی را نخورند و با آگاهی و تلاش سعی در ساخت زندگی خود نمایند.

7- عدم آمادگی در قبول مسئولیت

پدران و مادران باید توجه کنند که فرزندان خود را جوری تربیت کنند که در جوانی آمادگی پذیرش مسئولیت یک زندگی و پدر و مادر شدن را داشته باشند. در بسیاری از خانواده های امروزی می بینیم که رفتاری که با جوانان خانواده که در سنین ازدواج هستند رفتاری است که با یک کودک دارند و نمی گذارند فرزندشان مسئولیتی در زندگی داشته باشد. پذیرش مسئولیت امری است که از کودکی باید به تدریج به فرزند آموزش داده شود.

8- مشکلات ارتباطی

با توجه به اینکه دختران و پسران از منظرهای گوناگون تفاوت هایی با هم دارند اگر با این تفاوت ها آشنا نباشند در برقراری ارتباط با یکدیگر دچار مشکل و سوءتفاهم خواهند شد. همانطور که می دانید در کشور ما به دلیل تفکیک جنسیتی که در همه مقاطع تحصیلی و اجتماعی دیده میشود مهارتهای ارتباطی بین دو جنس ضعیف است.

پس برای رفع این مشکل باید والدین، مدارس و رسانه های جمعی سعی در آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی به دختر و پسر از همان سنین کودکی نمایند. برای جوان هایی هم که اکنون در سن ازدواج هستند پیشنهاد می شود که از کمک مشاور خانواده در زمینه بالا بردن مهارتهای ارتباطی استفاده کنند.

مقاله پیشنهادی : رابطه عاطفی

موانع ازدواج - تصور زندگی رویایی

9- زندگی پرمشغله و شلوغ

بسیاری از دختران و پسران دلیل ازدواج نکردن خود را اشتغال به تحصیل ، کار و … می دانند در حالیکه اگر فرد ازدواج موفقی داشته باشد می تواند به امور تحصیلی و شغلی نیز بپردازد و اینها موانع ازدواج نباید باشند. همچنین همسر خوب می تواند مشوق فرد در رسیدن به اهداف و موفقیت و پیشرفت او باشد.

10- تبلیغات منفی افراد ناموفق در زمینه ازدواج

برخی افراد که خود زندگی زناشویی ناموفقی دارند یا جدا شده اند به افرادی که هنوز مجرد هستند توصیه می کنند که هرگز ازدواج نکنند تا به مشکلاتی که آنها گرفتارش هستند دچار نشوند.

این تبلیغات منفی ممکن است از دوستان، اقوام، خواهر و برادر و یا حتی پدر و مادر باشد. گاها در خانواده های پرجمعیت با تعداد فرزند زیاد معمولا تجربیات تلخ زناشویی فرزندان بزرگتر درس عبرتی برای فرزندان کوچکتر خانواده می شود و شوق ازدواج را از آنها می رباید.

راه حل این مشکل این است که اولا با تبلیغات منفی جوانان را از ازدواج منصرف نکنیم و همچنین در جایگاه یک جوان مجرد به این امر معتقد باشیم که هر فردی سرنوشت و زندگی خودش را دارد و باید برای رسیدن به آرامش و خوشبختی تلاش کند و قرار نیست اتفاقاتی که در زندگی دیگری روی داده در زندگی من نیز اتفاق بیفتد.

سخن پایانی

ازدواج از گذشته تاکنون همواره با موانعی در برخی افراد روبرو بوده که گره برخی مشکلات به دست خود فرد باز می شود. برخی دیگر از موانع ازدواج نیز باید توسط دولت، مسئولین امر، مربیان مدارس، رسانه ها، والدین و … از پیش پای جوانان برداشته شود ولی در نظر داشته باشید بزرگترین مانع ازدواج افکار هر فرد است. بسیاری از موانعی که در بالا به آن اشاره شد به دست خود فرد قابل حل است و در این راه می توان از کمک مشاور خانواده هم بهره گرفت. 

موانع ازدواج - ازدواج آسان

کلینیک مشاوره نیلوفر آبی

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفرآبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد.

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود.

همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی، روانپزشکی، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی، زوج، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود.

نیلوفر آبی ، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.