مشاوره افسردگی با بهترین روانشناس

مشاوره افسردگی با بهترین روانشناس

مشاوره افسردگی با خانم دکتر باقر زاده، برای درمان افسردگی پیشنهاد می شود.

گاهی ممکن است در افراد مختلف احساس ناامیدی و ضعف نمایان شود که این موارد بخشی طبیعی از زندگی هر انسانی است؛ اما اگر این موارد در مدت زمانی طولانی همراه شما باشند، نگران کننده می شود. به خصوص زمانی که بر روند زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی شما تاثیرگذار باشد، در علم روانشنانسی به این حالت های غیرطبیعی «افسردگی» گفته می شود.

 برای هر انسانی بسیار سخت است که بپذیرد با بیماری افسردگی روبه رو است. گاهی عدم پذیریش به علت ناآگاهی فردی است، بنابراین با آگاهی کامل درباره افسردگی می توان درباره آن تصمیم گرفت و با استفاده از مشاوره افسردگی مانع از پیشرفت آن شد.

افسردگی چیست؟

افسردگی به معنای یک حالت غیر طبیعی و روانی است که بر رفتار و توانایی افراد تاثیر می گذارد. مواردی از قیبل احساس ناامیدی، غم و اضطراب، اختلال فکر، افراط در خوردن یا نخوردن غذا، کم خوابی یا پرخوابی همگی از علائم این بیماری است.

ادامه روند زندگی با بیماری افسردگی کمی سخت است، باید بدانید بدون درمان، علائم شدیدتر و در مدت زمان طولانی همراه شما خواهد بود. در برخی از موارد به خودآزاری یا خودکشی منتهی می شود. 

بنابراین پیشنهاد می شود برای درمان با یک مشاوره افسردگی مشورت کنید و با استفاده از راهکارهای او به زندگی طبیعی برگردید. 

درمان های ارائه شده توسط روانشناسان موجب بهبود وضعیت بیماران دارای افسردگی می شود و کمک بزرگی به آنها می کند و مانع پیشرفت بیماری می شود.  

مشاوره افسردگی چیست؟

در این نوع مشاوره، روانشناس به تشخیص و درمان بیماری می پردازد. به این صورت که ابتدا با روش های بدون دارو شروع کرده، سپس اگر تشخیص دهد، برای او دارو تجویز می شود. 

برای جلوگیری از بیماری افسردگی و درمان آن می توان به یک مشاوره افسردگی مراجعه کرد. 

مشاوره روانشناسی افسردگی

انواع افسردگی

با توجه به علایم در افراد مختلف، می توان به انواع بیماری افسردگی اشاره کرد. برخی از این موارد می توانند در مدت زمانی طولانی در رفتار فرد دیده شود و بعضی دیگر تنها در چند ساعت نمایان می شوند.

انواع افسردگی عبارت است از

1- افسردگی بالینی

در این نوع افسردگی فرد، دارای علایم بسیار شدید که مدت زمان آن حدود 2 هفته است و موجب اختلال در روند عادی زندگی فرد می شود.

2- افسردگی دو قطبی

افرادی که دارای اختلال دو قطبی (گاهی بسیار غمگین و گاهی بسیار شاد) هستند، امکان بروز علائم بیماری افسردگی در آنها وجود دارد، به این صورت که در یک مدت زمان کوتاه نیز دچار ناامیدی یا ضعف و بی حالی می شوند.

3- افسردگی زایمان (پری ناتال)

به حالت هایی مانند غم، نگرانی و استرس که در زنان باردار یا تا یک سال پس از دوران بارداری بروز می کند، افسردگی «پری ناتال» نیز گفته می‌شود.

4- افسردگی قاعدگی

این نوع بیماری افسردگی در روزهای قبل از پریودی، در زنان بالغ با رفتارهای پرخاشگرایانه یا ناراحتی نمایان می شود که از لحاظ روانشناسی به آن PMS  می گویند.

5- افسردگی مدام (دیستیمیا)

این نوع بیماری افسردگی، علایم کمتری از افسردگی بالینی دارد؛ ولی ممکن است به مدت 2 تا چند سال وجود داشته باشد.

6- افسردگی روانی

این نوع افسردگی با علایم بسیار شدید مانند روان پریشی، هذیان (باور به مواردی که وجود ندارند) و توهم (احساس یا دیدن و شنیدن مواردی که وجود ندارند) همراه است.

7- افسردگی فصلی

این نوع حالت غیرطبیعی نوعی اختلال عاطفی احساسی است که اغلب در فصل های پاییز و زمستان شروع می شود تا فصل بهار ادامه دارد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله اختلال دوقطبی پیشنهاد می شود.

علائم افسردگی

این بیماری بر روان و احساسات افراد تاثیر می گذارد که دارای علائم بسیاری است. برخی از علائم افسردگی عبارت است از:

  • غم، ناامیدی، نگرانی، استرس
  • عصبانیت و پرخاشگری
  • افراط در خوردن یا نداشتن اشتها
  • پرخوابی یا کم خوابی
  • عدم تمرکز و فراموشی زیاد
  • مشکلات جسمی مانند احساس درد در ناحیه سر و معده
  • ناتوانی جنسی
  • بی انگیزگی و خوشحالی
  • خودکشی یا خودآزاری
  • و…

عوامل افسردگی

عواملی مختلفی موجب بروز بیماری افسردگی در افراد می شود. در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

ژنتیک: گاهی عوامل ژنتیکی در بروز بیماری های جسمی و روانی مختلف مانند افسردگی تاثیر دارد. بنابراین اگر یکی از نزدیکان شما به این بیماری مبتلا است، امکان بروز این بیماری در شما نیز وجود دارد.

شخصیت: افرادی که از لحاظ احساسی حساس هستند و در برخورد با مشکلات مقاومت زیادی ندارد، احتمال بروز افسردگی در آن از سایر افراد بیشتر است.

رویدادهای مهم زندگی: حوادث مختلف مانند مرگ عزیزان و شکست عاطفی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در بروز افسردگی است.

بیماری جسمی: برخی از بیماری ها، موجب بروز دردهای بسیار زیاد و افسردگی می شود. برخی از افراد افسردگی را با انواع سرطان، دیابت و پارکینسون تجربه می کنند.

دارو: برخی از داروها موجب بروز بیماری افسردگی در افراد می شوند، بنابراین قبل از استفاده از داورها باید به عوارض آن توجه داشته باشید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله رابطه عاطفی پیشنهاد می شود.

مشاوره افسردگی زنان

راهکارهای پیشگیری از افسردگی

افسردگی در تمام افراد، بدون توجه به سن و جنسیت آنها دیده می شود؛ ولی براساس آمار به دست آمده زنان نسبت به مردان افسردگی بیشتری را تجربه می کنند.

برای جلوگیری از افسردگی راه های بسیاری وجود دارد که می توان به خواب کافی (در ساعت مناسب شب حداقل 8 ساعت خواب مفید)، تغذیه مناسب و سالم، فعالیت های منظم روزانه مانند مدیتیشن، گسترش روابط اجتماعی با دوستان، داشتن تفریح و استفاده از آب و هوای سالم اشاره کرد. 

تشخیص افسردگی

احتمال بروز احساس غمگینی یا ناراختی در هر فردی طبیعی است؛ اما زمانی که این احساس در یک مدت زمانی حدود 2 هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند، حتما باید برای آن به دنبال راهکارهای اساسی بود.

 تشخیص افسردگی، از سوی مشاوره افسردگی انجام می گیرد، به این صورت که با بررسی علایم، تکمیل پرسشنامه و بررسی سوابق خانوادگی این کار انجام می شود. 

در برخی از موارد با توجه به آزمایش خون بررسی می شود که فرد از لحاظ جسمانی سالم است یا یک بیماری خاصی دارد که همین علت موجب بروز افسردگی شده است.

راه های درمانی افسردگی

راه های بسیاری برای درمان افسردگی وجود دارد که همه آنها توسط متخصص روانشناس و روان درمانگر توصیه می شود.

دارو درمانی، روانکاوی و مشاوره درمانی جزو راه های درمانی برای افسردگی است.

آمار به دست آمده نشان می دهد که بین 80 تا 90 درصد افسردگی در مراحل اولیه قابل درمان است. 

بهترین راه درمان افسردگی

استفاده از یک مشاوره درمانی با تجربه یکی از بهترین راه های درمان برای افسردگی است. تمام کسانی که به دنبال افسردگی خود هستند، باید بدانند که به کارگیری راهکارها و تمرین مشاوره می تواند به آنها کمک بزرگی کند و مانع از پیشرفت افسردگی می شود.

برای تشخیص، درمان و جلوگیری از پیشرفت انواع افسردگی می توانید از خدمات مرکز مشاوره نیلوفر آبی تحت نظارت خانم دکتر روانشناس باقرزاده بهره مند شوید.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق لینک زیر با این مرکز در تماس باشید.