سبک‌های درمانی در روانشناسی مدرن

سبک‌های درمانی در روانشناسی مدرن - مشاوره نیلوفر آبی

سبک‌های درمانی در روانشناسی مدرن : با توجه و تمرکز بر هدف اصلی و بنیادی روانشناسی، که همان شناخت علل رفتار و افکار ناسازگار فرد در جهت کمک به او برای رهایی از زندگی سخت و ملال آور، می‌باشد و با پیشرفت علوم مختلف در حیطه انسان و انسان‌شناسی و ایجاد علوم بین رشته‌ای ، روانشناسان همت گماردند که از علوم جدید در مسیر حرفه یاورانه خود استفاده کرده و تعصب خشک نداشته باشند و با انعطاف منطقی ، بهترین و راحت‌ترین راهبردهای درمانی را به کار گیرند.

این وسعت دید ، استفاده از داروها و نروفیدبک را شامل شده ، که نوعی درمان مورد تایید می‌باشد. در این مقاله به بررسی سبک‌های درمانی در روانشناسی مدرن می پردازیم ، اگر تمایل دارید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید با کلینیک مشاوره نیلوفر آبی همراه باشید. 

انواع سبک‌های درمانی در روانشناسی مدرن

رفتار و شناخت درمانی

رفتار درمانی به حذف رفتارهای آسیب زننده و غیرمعمول و حل مشکلات ناشی از آن کمک می کند . در رفتار درمانی روی رفتارهای قابل مشاهده فرد تمرکز می شود و بدون اینکه ریشه رفتار مورد توجه قرار گیرد تمرکز اصلی روی تغییر رفتار است. هدف این روش ایجاد و تقویت رفتارهای سالم در فرد و از طرفی حذف رفتارهای ناکارآمد در اوست.

از رفتار درمانی می توان برای درمان اختلالاتی نظیر وسواس ، افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر، فوبیا، پرخاشگری و عدم توانایی در کنترل خشم ، اختلالات دوقطبی ، اختلالات اضطرابی و اختلالات روان تنی استفاده کرد .

شناخت درمانی به افکار نادرست و نگرشهای غلط می پردازد و آنها را درمان می کند و شیوه آن تصحیح بینش و نگاه غلط بیمار نسبت به مسائل و وقایع اطراف می باشد. در روش شناخت درمانی که نوعی شیوه آموزشی است، بیمار یاد می گیرد تا درمانگر خودش باشد و نقاط ضعف افکار و باورهای خود را پیدا کرده و تصحیح نماید.

از موارد کاربرد شناخت درمانی می توان به درمان آگورافوبیا ، حملات پنیک ، بیماری آلزایمر، وسواس اجبار، اختلالات خوردن، استرس پس از حادثه ، اختلالات سایکوز یا روان پریشی، سوء مصرف مواد، اسکیزوفرنی ، اضطراب اجتماعی و … اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی: مشاوره فردی چیست و چه تفاوتی با انواع مشاوره دارد؟

سبک‌های درمانی در روانشناسی مدرن - رفتار درمانی

دارو درمانی

دارو درمانی از قدیمی ترین درمانها در زمینه اختلالات روانی است. فرض اصلی در دارو درمانی اینست که علائم روانپزشکی ناشی از عدم تعادل الکتروشیمیایی مغز است و نشان می دهد که سیستم اعصاب مرکزی درست کار نمی کند.

دارو درمانی همچنان در بالاترین جایگاه در میان درمانهای اختلالات روانپزشکی است. گرچه داروهایی که برای درمان اختلالات روانی برای بیماران تجویز می شود اثرات جانبی و عوارضی دارند ولی در برخی موارد ناچاریم بین گزینه بد و بدتر ، به انتخاب گزینه بد بپردازیم.

یکی از ترسهای بیماران برای مصرف داروهای روانپزشکی ، ترس از اعتیاد به این داروهاست. ولی باید گفت که اگر داروها مطابق دوز تجویز شده پزشک مصرف شوند و نظارت روانپزشک بر مصرف داروها وجود داشته باشد اعتیاد در بیمار ایجاد نمی شود.

در برخی بیماریهای روانی از قبیل بیش فعالی، افسردگی، وسواس، اختلالات اسکیزوئید، اختلالات خواب و … نیاز به مصرف دارو احساس می شود و در صورت تجویز روانپزشک باید به طور منظم و دقیق آن را مصرف نمود.

بیشتر بخوانید : بیماری افسردگی و دلایل آن چیست؟

سبک‌های درمانی در روانشناسی مدرن - دارو درمانی

نوروفیدبک

نوروفیدبک روشی برای آموزش فعالیتهای مغز است. پالسهای الکتریکی که در هنگام برقراری ارتباط سلولهای مغزی با هم تولید میشوند امواج مغزی نام دارند. این امواج در مورد چگونگی عادات، احساسات و اعمالی که شما آموزش دیده اید و همچنین خلق و خو، سطح استرس و عملکرد کلی مغز اطلاعات زیادی فراهم می نماید.

با کمک حسگرهایی که روی پوست سر قرار داده می شود این فعالیتها قابل اندازه گیری و نظارت هستند. با استفاده از نقشه مغزی QEEG یا نرم افزار تجزیه و تحلیل مغز می توان مشخص کرد که چه فعالیتهایی در مغز موجب چه علائمی می گردد .

از روش نوروفیدبک برای درمان انواعی از بیماریهای روانی استفاده می شود و زمانیکه به دلیل عوارض دارو و یا بی نتیجه بودن مصرف دارو از درمان دارویی منصرف می شویم از این روش می توان برای درمان بهره برد.

بیماری هایی از قبیل اختلال ADHD (نقص توجه و تمرکز) ، اضطراب، حملات پانیک، افسردگی ، سردرد تنشی و میگرنی ، اختلالات خواب ، اوتیسم ، وسواس فکری ، آسپرگر ، کاهش تشنج و … توسط روش نروفیدبک قابل کنترل و درمان هستند. روش نوروفیدبک محدودیت سنی ندارد و از کودکان 5 سال به بالا قابل انجام است .

هرچه فرد درمان جو جوانتر باشد پاسخ بهتری به این درمان می دهد و سنین کودکی و جوانی بهترین سن برای انجام نوروفیدبک است. بصورت میانگین 30 تا 40 جلسه برای درمان نوروفیدبک نیاز است که بسته به نوع اختلال در فرد و تشخیص روان درمانگر این جلسات ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

پیشنهاد می شود : بهترین مرکز خدمات مشاوره روانشناسی 

سبک‌های درمانی در روانشناسی مدرن - نوروفیدبک

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفرآبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد.

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود.

همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی، روانپزشکی، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی، زوج، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.