مشاوره فردی چیست و چه تفاوتی با انواع مشاوره دارد؟

مشاوره فردی و انواع مشاوره

مشاوره فردی نوعی درمان است که به افراد در رفع مشکلات طبیعی خود کمک می کند. برای شناخت این نوع مشاوره باید تعریف مشاوره فردی و تفاوت آن را مورد بررسی قرار داد. در این مقاله به بررسی اینکه مشاوره فردی چیست و چه تفاوتی با انواع مشاوره دارد، پرداخته می شود. همچنین هدف و ساختار این نوع درمان مورد بررسی قرار گرفته است و توضیح داده می شود که مشاوره فردی با مشاوره گروهی و خانوادگی چه تفاوتی دارد.

چگونگی مشاوره فردی

مشاوره فردی، مشاوره ای است که بر نگرانی های فوری یا آینده نزدیک فرد متمرکز است. همچنین ممکن است شامل مشاوره و برنامه ریزی شغلی، غم و اندوه پس از مرگ یکی از عزیزان یا برخورد با مشکلات در یک شغل قبل از بزرگ شدن باشد. در این نوع مشاوره یک جلسه روان درمانی تک به تک بین مشاور و مراجعه کننده انجام می شود که فرد متقاضی درمان است. آنها با یکدیگر یک اتحاد، رابطه یا پیوندی تشکیل می دهند که اعتماد و رشد شخصی را امکان پذیر می کند.

مشاوره فردی به عنوان نوعی از روانشناسی و درمانی با تمرکز بر مسائل رشدی معمولی و عادی تعریف می شود که در تجربه انسانی اعمال می شود. بسیاری از مردم تصور می کنند که روانشناسی، درمان و مشاوره همه یکسان هستند و همه آنها به بررسی امور روانی افراد می پردازند و مختص افرادی که است دچار دیوانگی هستند.

انواع مشاوره فردی

مشاوره فردی بر روی مسائل عادی که با رشد همراه است، تمرکز می کند، برخی از این موارد عبارت است از:

  • مشاوره شغلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره فردی
  • مشاوره سازمانی
  • مشاوره غم و اندوه
  • و…

اهداف مشاوره فردی

هدف مشاوره فردی ارائه کمک به کسانی است که به آن نیاز دارند. همچنین به دنبال کمک به افراد قبل از اینکه مشکل به سطح آسیب شناختی برسد، است. این نوع مشاوره به ماهیت مشکلی که به آن مربوط می شود، روش های مختلفی از درمان را ارائه می دهد.

برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می شود که مقاله بهترین مرکز خدمات مشاوره روانشناسی را مطالعه کنید.

بهترین روانشناس نیلوفر آبی

مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده، مشاوره ای است که بر پویایی خانواده، نگرانی های فوری و آینده نزدیک متمرکز است. در این نوع مشاوره اعضای یک خانواده را به صورت گروهی گرد هم می آورند و مشابه مشاوره گروهی است. موضوعی که خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد، مانند بیماری، مرگ یا صرفاً عدم هماهنگی افراد، ممکن است نیاز به مشاوره خانواده داشته باشد.

مشاوره گروهی چیست؟

مشاوره گروهی مشاوره با افراد متعددی است که با نگرانی مشابهی روبرو هستند. نقطه قوت مشاوره گروهی این است که اگر شما 3، 5 یا 10 نفر با هم باشند که همگی با یک موضوع یا مسائل مشابه روبرو هستند، آنها می‌توانند با هم کار کنند. افراد در گروه به عنوان منبع بینش و حمایت عمل می کنند و در عین حال این ایده را تقویت می کنند که هر فرد تنها کسی نیست که این مشکلات را تجربه می کند.

مقایسه مشاوره فردی با مشاوره گروهی

مشاوره یا درمان زمانی استفاده می شود که فرد با استرس های زندگی، بیماری روانی، اعتیاد یا مشکلات عاطفی دست و پنجه نرم می کند. وقتی در مورد درمان صحبت می شود، معمولاً افراد به فردی فکر می کنند که به دنبال درمان خواهد بود. ممکن است برخی از افراد به زوجی فکر کنند که به دنبال مشاوره ازدواج باشند. با این حال، درمان فردی و زوجی تنها شکل موثر درمان نیست. گروه درمانی نیز به عنوان یک شکل موثر در نظر گرفته می شود.

گروه درمانی درمانی است که عمدتاً با دو درمانگر و در مجموع بین هشت تا پانزده نفر انجام می شود. درمان گروهی بیشتر از درمان انفرادی یا زوجی طول می کشد و اکثر جلسات حدود دو ساعت طول می کشد. این روند برای اطمینان از این است که شرکت کنندگان برای صحبت کردن و بیان نیازهای خود در هفته وقت دارند.

هر طرح گروه درمانی بر روی یک مشکل یا مجموعه ای از مشکلات خاص تمرکز دارد. معمولاً آنها اضطراب، افسردگی، مسائل خشم و اندوه را درمان می کنند. همچنین تنظیمات گروه درمانی می تواند به افرادی که در محیط های اجتماعی مشکل داشته یا عزت نفس پایینی دارند، کمک کند. 

درمان گروهی، درست مانند درمان فردی، در مورد آموزش مهارت هایی به افراد است که می توانند در زندگی خود از آنها استفاده کنند. انجام این کار به صورت گروهی به افراد کمک می کند تا رشد کنند؛ زیرا می توانند از خودشان و دیگران بیاموزند.

هدف از مشاوره گروهی

هدف از مشاوره گروهی یا گروه درمانی این است که افراد مهارت های زندگی را بیاموزند تا به آنها کمک کند تا با هر استرسی که تجربه می کنند، کنار بیایند. این عوامل استرس زای زندگی می توانند مواردی مانند بیماری روانی یا اعتیاد یا شرایط زندگی مانند دوره های انتقالی زندگی یا غم و اندوه باشند.

گروه درمانی، در حالی که به افراد امکان می دهد از دیگران بیاموزند، برای افرادی که در گروه درمانی هستند نیز ایجاد حس تعلق می کند. این احساس تعلق به ایجاد پیوندهای دلبستگی کمک خواهد کرد که به طور ایده آلی در گروه ایمن باشند.

گروه درمانی را می توان به عنوان یک «شبه خانواده» درمانی در نظر گرفت؛ زیرا کسانی که در گروه درمانی هستند، به اشتراک می گذارند که چه کسانی هستند، با چه چیزی مبارزه می کنند و چرا این گونه هستند. سطحی از صمیمیت مشترک در گروه درمانی وجود دارد که از صمیمیت مشترک در یک خانواده نزدیک تقلید می کند و در اکثر موارد این نوع مشاوره گروهی برای افراد یک خانواده که دچار مشکلات و مسائلی باهم هستند، در نظر گرفته می شود.

خانواده درمانی یک روش درمانی است که شامل چندین نفر از یک خانواده برای جلسات متعدد است. این روش درمانی گروهی را تقلید می کند زیرا اعضای متعددی وجود دارد و مسائل مشابهی در مورد شخصیت های متفاوت و اعتماد به سایر اعضا ممکن است به وجود بیاید.

هنگام برخورد با گروه‌هایی از مردم، همیشه مواردی برای نگرانی وجود دارد. گروه درمانی تفاوتی ندارد. اگر کسی چیزی محرمانه را به اشتراک بگذارد، گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی در مورد اعتماد افراد درون گروه وجود داشته باشد. همچنین ممکن است تفاوت‌های شخصیتی وجود داشته باشد که روند درمانی را مختل کند، یا ممکن است برخی افراد در هنگام اشتراک‌گذاری احساس قضاوت یا طرد کنند. این مشکلات رایج هستند، اما می توانند توسط یک درمانگر آموزش دیده با آنها مبارزه کنند.

برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می شود که مقاله چگونگی خاموش کردن منتقد درونی را مطالعه کنید.

مشاوره گروهی نیلوفر آبی

انواع مشاوره گروهی

همانند درمان فردی و زوج درمانی، گروه درمانی نیز انواع مختلفی دارد. استفاده از هر نوع به هدف گروه درمانی و همچنین درمانگران بستگی دارد.

گروه‌های روان ‌آموزشی و گروه‌های راهنمایی، همان طور که از نامش می‌گوید، آموزش هستند. این نوع گروه ها افراد را در مورد مسائل خود آموزش می دهند. درمانگران روان آموزشی معتقدند که آموزش یک قدم به شفا نزدیک تر است؛ زیرا دانش قدرت است.

این گروه‌ها از بسیاری از تکنیک‌های رفتاردرمانی شناختی برای کمک به افراد برای کنترل افکارشان از طریق آموزش فکری استفاده می‌کنند. اغلب آنها در مدارس دیده می شوند و شامل بسیاری از فعالیت های آموزشی هستند.

پیشنهاد می شود برای بهره مندی از مشاوره فردی و مشاوره گروهی از خدمات تخصصی مرکز مشاوره نیلوفر آبی با مدیریت دکتر روانشناس باقرزاده استفاده کنید.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.