رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان

رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان - کلینیک نیلوفر آبی

به راستی رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان چیست؟ بسیاری از خانواده‌هایی که فرزند نوجوان دارند ، از نحوه ارتباط و مکالمه فرزندشان ، شکایت دارند.

 موضوعاتی مانند :

  • اصلا با ما حرف نمی‌زنه
  • اصلا حرف شنوی نداره
  • فقط با دوستاش ارتباط داره
  • ما را قبول نداره و مدام میگه “شما منو نمی‌فهمین”

والدینی که فرزندان نوجوان دارند به شدت نگران آینده فرزندانشان هستند و باید بگویم که ترس بجایی دارند.

امروز به این موضوع خواهیم پرداخت.

تاکیدم این است که مسئولیت برقراری ارتباط با فرزندان به عهده شما والدین محترم است و به جای شکوه و شکایت از نوجوانتان باید به رفتار خودتان بازنگری داشته باشید.

در این مقاله به موضوع رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان و پنج راهکار تعامل مثبت با فرزندان خواهیم پرداخت پس با مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی همراه باشید . 

مقاله مرتبط : برخورد والدین در مواجهه با استقلال و بزرگ شدن فرزندان

رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان - رفتار سازنده

رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان

یکی از بهترین و مهمترین رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان این است که هر از چند گاهی از خاطرات خوب ، بد ، اشتباه و خطاهای خودتان برای فرزندتان تعریف کنید . از حس و حال آن موقع و الانتان نسبت به آن اشتباهات بگویید.

نترسید ، بچه‌ها جسور نمی‌شوند (به اندازه کافی هستن) ، تنها پیامد این رفتار حس دوستی و صمیمیت بین شماست. حس شبیه بودن ، حس اعتماد برای گفتن رازهای خودشان و راحت‌ترین روش برای شروع ارتباط …

ارتباط یک جاده یک طرفه نیست ، دو طرفه است که باید از طرف شما افتتاح شود.

مقاله پیشنهادی : احترام به نوجوان 

رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان - ارتباط دو طرفه

راهکارهای ایجاد تعامل مثبت و رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان

در اینجا به بیان 5 راهکار مهم و اصلی از رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان و برقراری تعامل مثبت با او می پردازیم. البته راهکارهای دیگری هم وجود دارد که بسته به نوع فرهنگ در جوامع گوناگون متفاوت است . 

1- ابراز علاقه کردن 

یکی از مهمترین رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان ابراز علاقه کردن است . برخی والدین تصور می کنند صرفا باید نیازهای مادی از قبیل غذا ، لباس ، هزینه کلاس و درس و … را برای فرزندان خود تامین کنند ولی از نیازهای عاطفی و احساسی فرزندان خود غافل می مانند. جملاتی نظیر دوستت دارم ، خیلی خوشحالم که تو رو دارم و جملات عاطفی دیگری که نشان از محبت عمیق شما به فرزندتان دارد نیز مانند همان آب و غذا برای فرزند در هر سنی لازم و ضروری است.

اگر والدی هستید که قبل از سنین نوجوانی فرزند خود عادت به ابراز علاقه و محبت کلامی نداشته اید و اکنون که به این امر واقف شده اید قصد دارید قصور گذشته خود را جبران کنید ممکن است از طرف نوجوان خود پس زده بشوید و کمی رفتارتان تصنعی به نظر برسد ولی شما دلسرد نشوید و به کار خود ادامه دهید تا این رفتار به صورت یک عادت پسندیده در شما شکل گیرد و فرزند نیز از آن استقبال کند.

2- بوسیدن و در آغوش گرفتن نوجوان

بسیاری از والدین خصوصا والد با جنس مخالف پس از گذر فرزندانشان از سنین کودکی به نوجوانی دیگر رفتارهایی مانند بوسیدن و در آغوش کشیدن را با آنها ندارند. خصوصا در مورد پسران بیشتر این رفتار دیده می شود چرا که تصور والدین این است که پسر باید مرد بار بیاید و این رفتارها لوس هستند.

باید توجه داشته باشید که برای داشتن رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان در هر رفتاری نباید افراط و تفریط داشت ولی همه انسانها اعم از زن و مرد به محبت فیزیکی و کلامی احتیاج دارند و این نکته را نباید هیچ وقت فراموش کرد.

3- محترمانه صحبت کردن با نوجوان

یکی دیگر از مهمترین رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان این است که همیشه به عنوان والدین توجه داشته باشید که با فرزندان خود خصوصا در سنین نوجوانی با احترام صحبت کنید همانگونه که وقتی در یک جمع یا میهمانی با او صحبت می کنید. این رفتار موجب افزایش عزت نفس در فرزند شما شده و او نیز با شما محترمانه صحبت خواهد کرد.

4- اهمیت دادن به علایق نوجوان

فرزندان در سنین نوجوانی به چیزهایی علاقه نشانه می دهند که شاید از نظر والدین چندان جالب نباشد. مثلا ممکن است فرزند نوجوان به یک سبک موسیقی علاقه نشان می دهد که برای شما جذاب نیست .

شما به عنوان والد نباید عدم علاقه خود به سبک موسیقی او را علنا اعلام کنید و با او به مخالفت برخیزید. سعی کنید خود را به این سبک علاقمند نشان دهید تا در رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان موفق عمل کنید . 

5- کمک گرفتن از یک مشاور کودک و نوجوان 

یک مشاور کودک و نوجوان آگاه و با تجربه می تواند شما را در برقراری تعامل مثبت و رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان تان یاری دهد و شما را با روانشناسی کودک و نوجوان بیشتر آشنا کند. 

پیشنهاد می کنیم مقاله خوب گوش کنید و فقط بشنوید را مطالعه نمایید. 

رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان - احترام به نوجوان

برای افزایش تعامل مثبت با فرزند نوجوان چه کارهایی نباید بکنیم ؟

  • مقایسه کردن : هیچگاه فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید. این کار موجب احساس بی ارزشی در فرزند و ایجاد حس تنفر از دیگران در او می شود .
  • غر زدن: غر شنیدن برای هیچ کس خوشایند نیست حتی خود شما هم به عنوان پدر و مادر از غر شنیدن از دیگران فراری هستید . غر زدن نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه باعث دور بیشتر فرزند از شما و سردی او میشود.
  • مقصر دانستن : وقتی فرزند خود را در موضوعاتی مقصر قلمداد می کنید موجب تخریب و تحقیر او می شوید و او نیز رفتارهایی نظیر توجیه ، مقاومت ، دفاع و نپذیرفتن را در پیش می گیرد.
  • تهدید کردن : در گفتگو و مشاجرات خود هیچ گاه نسبت به تهدید نوجوان اقدام نکنید زیرا این پیام را به او می دهید که من می خواهم به تو آسیب برسانم و این موضوع موجب گاردگیری او شده و از شما دورتر می شود.

کلام آخر 

در این مقاله به موضوع مهمی تحت عنوان رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان پرداختیم و باید و نبایدهایی را در این خصوص بیان کردیم. اگر سوال و ابهامی در ذهن دارید که کمک به فهم بیشتر شما از موضوع می کند می توانید با مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی تماس بگیرید .

بیشتر بخوانید : راهکارهای مذاکره با نوجوانان

رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان - تهدید نکردن

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفرآبی با جمعی از مشاوران خبره ، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد.

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌ های مختلف روانشناسی عرضه می‌ شود.

همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی ، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی ، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.