احترام به نوجوان

احترام به نوجوان - کلینیک نیلوفر آبی

نوجوانی دوره گذار از کودکی به بزرگسالی است و به همین دلیل هم دوره ای پر تنش نسبت به این دو دوره است. نوجوان در این دوره دچار تغییرات عاطفی ، فیزیکی ، اجتماعی و شناختی می شود که گاهی برای او ایجاد افسردگی و اضطراب می نماید.

احترام به نوجوان رفتاری است که نقش بسزایی در تربیت صحیح فرزندان دارد. والدین با احترام به نوجوان خود موجب افزایش عزت نفس در او شده و از طرفی رفتار محترمانه با خود را به فرزند می آموزند.

برای گذر از دوره حساس نوجوانی ، والدین می توانند کمک شایانی به فرزند نوجوان خود کنند و می توانند در این راه پر فراز و نشیب از کمک یک مشاور کودک و نوجوان که تجربه زیادی در زمینه رفتار با نوجوانان دارد کمک بگیرند. 

در این مقاله با مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی همراه باشید تا بیشتر با مقوله احترام به نوجوان و راهکارهای آن آشنا شوید . 

احترام به نوجوان 

در تقسیم بندی مراحل رشد انسان، از حدود ۱۰ سالگی تا حدود ٢۰ سالگی را دوره نوجوانی می‌نامند که خودش به دو دوره ١۰ تا ١٥ سالگی (نوجوانی اولی) و ١٥ تا ٢۰ سالگی (نوجوانی ثانوی) تقسیم می‌شود.

نوجوانی را دوره آشفتگی می‌نامند، آشفتگی در همه چیز ؛ خصوصا در هویت ،  شخصیت ، ایده آل‌ها ، انتخاب شغل ، غذا ، مدل مو , لباس و …

و بعد از آن دوره جوانی فرا می‌رسد ، یعنی دوره استقلال و ثبات . دوره هویت و شخصیت منسجم‌تر …

فعلا بگذریم .

زمانی را تصور کنید که نوجوان همسایه یا فامیل برای مدتی پیش شما مهمان است ، چه رفتاری با او دارید؟ از چه کلمات و واژه هایی استفاده می‌کنید؟ چطور از او پذیرایی می‌کنید؟ اگر خطا یا اشتباهی کند (مثلا لیوانی از دست او بیوفتد یا گلدانی را بشکند) ، شما چه می‌کنید؟ چرا؟

مقاله پیشنهادی : رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان 

احترام به نوجوان - برخورد با نوجوان

حالا برگردیم:

شما در چه سنی از خانواده‌تان جدا شدید؟

نوجوانتان الان چند سال دارد؟

چقدر مانده تا به سن استقلال برسد؟

فکر می‌کنید احتمالا او چند سال دیگه مهمان شماست؟

آیا به این مهمانتان ، نورچشمتان ، عزیز دلتان ، امید و آرزویتان ، به اندازه نوجوان همسایه حرمت و احترام گذاشته‌اید؟

بله می‌خواهم به صراحت بگویم که فرزندانمان به واقع، چند سالی مهمان خانه‌ها و سفره‌های ما هستند و به زودی وقتی کمی پرو بال درآوردند از این آشیانه می‌پرند و باید بپرند. (درست مثل خود شما)

از پیش ما می‌روند و این ما هستیم که روزها و ساعت‌ها را باید در حسرت دیدنشان سپری کنیم.

با این حرف من موافقید؟

اگر نیستید ، شما را به پدر و مادرتان ارجاع می‌دهم. آنها بهترین شاهد و گواه برای حرف‌های من و آینه تمام‌ نمای آینده شما هستند.

واقعا “خیلی زود ، دیر می‌شود”

مطلب مرتبط : خوب گوش کنید و فقط بشنوید 

احترام به نوجوان - راهکارهای برخورد با نوجوان

راهکارهای احترام به نوجوان 

1- پرهیز از سخت گیری بی مورد

برخی والدین با وجود داشتن حسن نیت نسبت به فرزند خود نمی توانند احتیاجات و روحیات فرزند خود را درک نمایند و مرتکب اشتباهاتی در تربیت او می شوند. سخت گیری بی مورد تنها موجب دور شدن فرزند از والدین شده و عواقب آن در بزرگسالی گریبان گیر او خواهد شد.

نوجوانان اغلب با پدر و مادر مستبد یا ضعیف دچار مشکل می شوند و روابط عاطفی بین آنها روز به روز کمرنگ تر می شود. والدین باید در عین وضع قوانین درست در منزل و لزوم حفظ آن از طرف همه اعضای خانواده در برخی موارد با فرزندان نوجوان خود مدارا نموده و در عین احترام به نوجوان از سخت گیری بی مورد جدا خودداری کنند.

بیشتر بخوانید : هماهنگی و یگانگی تربیتی 

احترام به نوجوان - پرهیز از سختگیری بی مورد

2- اعطای مسئولیت متناسب با توانایی نوجوان

نوجوانان پس از گذر از مرحله کودکی ، احساس بزرگسال بودن می کنند و ترجیح می دهند در خانه دارای مسئولیت هایی باشند. پدر و مادر با سپردن مسئولیت های متناسب با توانایی فرزند خود ، به آنها اعتماد به نفس می دهند و آنها را فردی مسئول در آینده تربیت می کنند.

در ابتدای قبول مسئولیت از طرف نوجوان ممکن است به آن کیفیتی که مدنظر والدین است پیش نرود ولی والدین باید سعه صدر داشته و با صبر و حوصله آموزش های لازم را به فرزند خود بدهند.

3- تشویق به موقع و پرهیز از انتقاد نابجا

نوجوانان به دلیل کمبود تجربه دچار خطا و اشتباهاتی در انجام کارها و تصمیم گیری های خود می شوند. والدین آگاه سعی می کنند در مواقع لزوم فرزند خود را تشویق نموده و از انتقاد کردن نابجا خودداری کنند. انتقادات پی در پی موجب سلب مسئولیت از طرف نوجوان شده و لجاجت او را برمی انگیزد. احترام به نوجوان را حتی در مواقع انتقاد کردن نیز باید رعایت نمود . 

4- برخورد محترمانه با نوجوان در کلام و در عمل

پدر و مادر باید توجه کنند که فرزندشان بزرگ شده و مانند یک فرد بزرگسال باید با او رفتار کنند. احترام به نوجوان باید در کلام و در عمل بروز کند تا موجب افزایش عزت نفس در نوجوان شده و او نیز رفتار محترمانه با دیگران را بیاموزد. احترام به نوجوان با کلام شروع می شود و به عمل ختم می شود. 

5- مشاوره با روانشناس کودک و نوجوان

امروزه تربیت نوجوانان نسبت به گذشته سخت تر شده است چرا که در دهه های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ابزارهای اطلاع رسانی ، فرزندان تحت تاثیر رسانه ها قرار می گیرند و کنترل و تربیت آنها با دشواری های خاصی روبروست.

والدین باید اطلاعات بیشتری از دنیای مدرن امروز داشته باشند و در زمینه تعلیم و تربیت فرزندان اطلاعاتی به دست آورند تا بتوانند به تربیت صحیح فرزندان خود بپردازند. برای پرورش صحیح فرزندان می توان از کمک و مشاوره یک مشاور کودک و نوجوان باتجربه استفاده کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله مذاکره و مشورت را مطالعه نمایید . 

احترام به نوجوان - اعطای مسئولیت به نوجوان

کلام آخر

در این مطلب با احترام به نوجوان و راهکارهای آن آشنا شدیم . احترام به نوجوان نه تنها در رشد عزت نفس او کمک می کند بلکه فرزند نوجوان این رفتار را آموخته و در مورد خود ، والدین و دیگران نیز آن را به کار می برد . بسیاری از مشکلات افراد در بزرگسالی به عدم احترام به خود و دیگران باز می گردد که ریشه در کودکی و نوجوانی فرد در خانواده دارد.

حال اگر در مورد احترام به نوجوان و یا سایر مسائل تربیتی کودکان و نوجوانان خود سوالاتی در ذهنتان ایجاد شده می توانید با مرکز مشاوره نیلوفر آبی تماس بگیرید . 

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفر آبی به همراه جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد.

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود.

همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی ، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی ، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.

در اینستاگرام ما را فالو کنید.