بهترین مرکز خدمات مشاوره روانشناسی

بهترین مرکز خدمات مشاوره روانشناسی

وقتی برای یک مشکل شخصی یا یک مشکل سلامت روان به دنبال بهترین مرکز خدمات مشاوره روانشناسی می‌گردید، می‌خواهید بدانید که کمکی را دریافت خواهید کرد که به نفع شما و زندگی شما باشد. آشنایی با ویژگی های خاص مشاوره می تواند جلسات شما را با روانشناس موثرتر کند.

بنابراین باید بدانید چه چیزی یک روانشناس خوب و  بهترین مرکز خدمات مشاوره را تعریف می کند؟ برخی از ویژگی ها می توانند در این جستجو به شما کمک کند. همچنین آشنایی با یک مشاوره خوب، مشاوره روانشناسی و جلسات درمانی موثر به شما می آموزد تا بدانید هنگام استفاده از خدمات روانشناسی به دنبال چه چیزی باشید.

مشاوره خوب چیست؟

یک مشاوره خوب، توسط یک متخصص سلامت روان ارائه می شود که از شما در پیشرفت در زندگی و اهدافتان حمایت می‌کند، همچنین به شما کمک خواهد کرد که بر ترس‌هایتان غلبه کنید و احساس خود را بهبود ببخشید.

ویژگی های مختلفی وجود دارد که می تواند یک مشاور خوب را از دیگران متمایز کند تا نتایج بهتری در درمان ایجاد کند. این ویژگی ها عبارت است از:

  • منعطف بودن و رفتار متناسب با هر فرد بر اساس پیشینه فرهنگی، ترجیحات، جنسیت و هویت جنسی و باورهای مذهبی آنها
  • همدردی با مراجعه کننده یا حساس بودن به احساسات و تجربیات او
  • جمع آوری بازخورد از مراجعه کننده و استفاده از آن اطلاعات برای تغییر و بهبود درمان
  • صادق در بیان کلمات و احساسات
  • در صورت لزوم، ابراز احساسات واقعی

برای ارتباط با این مرکز روانشناسی می توانید با شماره تلفن ۰۹۹۱۰۴۴۳۱۲۰ تماس بگیرید.

بهترین روانشناس تهران در غرب

مدیریت احساسات در طول درمان

یک متخصص سلامت روان می تواند مشاور خوبی برای یک نفر باشد؛ اما برای شخص دیگری مناسب نباشد. بنابراین وقتی سعی می کنید بفهمید که آیا یک مشاور برای شما خوب است یا خیر، این سوال را در نظر بگیرید:

  • آیا با این شخص احساس راحتی می کنم؟
  • آیا احساس می کنم شنیده می شوم و درک می کنم؟
  • آیا وقتی با درمانگر صحبت می کنم، حرفم را قطع می کند؟
  • آیا آنها نظرات انتقادی یا قضاوتی می کنند؟
  • آیا آنها بازخورد مرا در نظر می گیرند یا نگرانی ها و دیدگاه های مرا از بین می برند؟
  • آیا می توانم تغییراتی را که می خواهم با کمک و پشتیبانی این مشاور ایجاد کنم؟

زمانی که در درمان خود مشارکت فعال داشته باشید، درمان بیشترین سود را برای شما خواهد داشت. بنابراین به عنوان یک مراجعه کننده برای سلامت روان باید در طول جلسات مشاوره موارد زیر را رعایت کنید.

  • تقریباً در تمام جلسات مشاوره به موقع حاضر شوید.
  • با روانشناس خود صادق باشید، حتی در مورد چیزی که از گفتن می ترسید.
  • بازخورد مشاوره خود را در مورد فرایند درمان (مواردی که به نظر شما مفید و نه چندان مفید است) نشان دهید.
  • با درمانگر خود برای تعیین اهداف صحبت کنید.
  • بر روی مهارت هایی که در طول درمان یاد می گیرید، کار کنید.
  • تمرین های که به شما داده می شود، به طور کامل انجام دهید.
  • به درمان ادامه دهید، حتی زمانی که ناراحت کننده است.

ممکن است بعضی از این موراد سخت باشد. این روند به آن معنا نیست که شما یک مراجعه کننده بی انگیزه هستید یا مشکلی در شما وجود دارد. احتمالاً دلیل خوبی برای اینکه چرا آنقدر که می‌خواهید پیشرفت نمی‌کنید، دارید، مانند:

  • تجربه بد گذشته در درمان
  • یک وضعیت بهداشت روانی تشخیص داده نشده، مانند افسردگی، اختلال اضطراب یا اختلال مصرف مواد
  • احساس غرق در ایجاد تغییرات

اگر متوجه شدید که در درمان پیشرفتی نداشته اید، با کمک روانشناس خود، علت آن را بررسی کنید. وقتی بتوانید آنچه سر راهتان قرار دارد، نام ببرید، می توانید به آن بپردازید و به جلو حرکت کنید.

همچنین بررسی این موارد ممکن است به این معنا باشد که باید با روانشناس خود در مورد تغییر اهداف خود صحبت کرده یا شاید باید روانشناس دیگری را پیدا کنید که برای شما مناسب تر باشد. فقط به این دلیل که راهکارهای آن روانشناس برای شما مناسب نبوده؛ زیرا توانایی حل مشکلات شما را ندارد. در هر صورت، سعی کنید با خود و درمانگرتان صادق باشید. این کار آسان نیست، اما حتی برداشتن کوچک ترین قدم برای بیان آنچه در حال وقوع است، می تواند منجر به رشد فوق العاده شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله رابطه عاطفی پیشنهاد می شود.

مشاوره آنلاین نیلوفر آبی

مشاوره روانشناسی موثر چیست؟

اگر به دنبال درمان مشکلات روحی خود هستید یا کسی را می شناسید که در حال درمان تحت نظر روانشناس است، یادگیری اینکه چه چیزی در مشاوره موثر است و چه چیزی موثر نیست، می تواند به شما در جستجوی بهترین مرکز خدمات مشاوره روانشناسی کمک کند.

به عبارتی دیگر هنگامی که به دنبال یک متخصص سلامت روان هستید (به خصوص برای اولین بار) عجیب نیست که از خود بپرسید: «به دنبال چه مرکزی باید باشد و کدام روانشناس، روانشناس بهتری است؟»

با انواع بسیاری از خدمات مشاوره و مشاوران، دانستن اینکه از کجا باید شروع کرد، کاملاً سخت است. به خصوص اگر در وضعیت بحرانی یا علائم شدیدی دارید، پیدا کردن یک مشاور می تواند بسیار سخت تر باشد.

اگر به دنبال مشاوره هستید، باید بدانید که چه چیزی یک درمانگر خوب را تعریف می کند تا از جلسات خود بهترین استفاده را ببرید.

در پاسخ به تمام سوالات باید بیان کرد که مشاوره روانشناس موثر ابزارها و راهبردهای مقابله ای را برای غلبه بر مشکلاتی که در زندگی با آن روبرو هستید و مدیریت علائم مشکلات سلامت روانی و عاطفی را در اختیار شما قرار می دهد.

یک برنامه درمانی موثر به شما کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را که برای رسیدن به پتانسیل کامل خود نیاز دارید، توسعه دهید.

مشاوره روانشناسی موثر دارای ویژگی های زیر است:

  • باعث می شود احساس کنید که احساسات شما تایید شده است.
  • به شما کمک می کند تا مهارت های مورد نیاز برای مدیریت سلامت روان خود را توسعه دهید.
  • مبتنی بر نقاط قوت است و به شما قدرت می دهد تا راه حل هایی برای مشکلات خود بیابید.
  • به شما امکان می دهد به دیدگاه های دیگر نگاه کنید و روش های جدید تفکر را بیاموزید.
  • به شما کمک می کند چیزهای جدیدی را یاد بگیرید و آنها را در عمل به کار ببرید تا رفتار خود را به سمت بهتر شدن تغییر دهید.

مشاوره موثر باید دارای ویژگی‌های ذکر شده باشد و در بیشتر موارد، این ویژگی‌ها در بهترین مرکز خدمات مشاوره روانشناسی وجود دارد. در مجموعه مهارت‌های خاصی را نشان می‌دهد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله مشاوره افسردگی با بهترین روانشناس پیشنهاد می شود.

مشاوره درمانی

چه چیزی مشاوره را موثر می کند؟

وقتی افراد به این فکر می کنند که چه چیزی یک روانشناس خوب را تعریف می کنند، اغلب به نوع خاصی از درمانی که یک مشاور استفاده می کند، می اندیشند. چند رویکرد درمانی در دسترس است، در حالی که برخی از آنها به خوبی مطالعه شده و نتایج بهتری نسبت به دیگران نشان داده اند. حقیقت این است که نوع خاص درمان به اندازه یک فرد درمانگر مهم نیست.

تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که آنچه مشاوره را مؤثر می‌سازد، ویژگی‌های خاص یک مشاور خوب است. این موارد در زیر به تفصیل بیان خواهد شد، اما به طور کلی، ویژگی‌های شخصیتی مانند همدلی، صمیمیت و مهارت‌های اجتماعی قوی باعث مشاوره مؤثر می‌شوند.

اگر روانشناس شما این مهارت ها را داشته باشد، بدون توجه به روش درمانی خاصی که استفاده می کند، به احتمال زیاد خدمات مشاوره موثری دریافت خواهید کرد.

ویژگی های مشاوره موثر

در حالی که عوامل مختلفی وجود دارد که تعیین می کند چه چیزی مشاوره را مؤثر می کند، معمولاً دو ویژگی مشاوره زیر به عنوان برخی از مهم ترین علائم درمان مؤثر در نظر گرفته می شوند.

مشاوره با کیفیت: عامل اصلی تعیین کننده موثر بودن مشاوره این است که روانشناس چقدر قوی است. صرف نظر از اینکه چه نوع درمانی انجام می دهد، فردی که ویژگی های یک روانشناس خوب را دارد، راهکارهای بهتری نسبت به فردی که مهارت های درمانی آن قوی نیست، ارائه می دهد.

ارتباط موثر با مراجعه کننده: هنگامی که یک ارتباط موثر وجود داشته باشد، مشاور و مراجعه کننده یک رابطه مشترک دارند، به این معنی که آنها برای تعیین اهداف درمانی با هم کار می کنند و یکدیگر را برابر می بینند.

هنگامی که روانشناس ارتباط موثری با مراجعه کننده دارد، روند درمان سریع تر انجام می شود. همچنین به جای اینکه جلسات مربوط به مشاوره فقط برای گفتگوی دو طرفه باشد، به آرامی روانشناس را به سمت کشف احساسات و تعیین بهترین چیز برای مراجعه کننده راهنمایی می کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله معرفی دکتر روانشناس خوب و ویژگی های آن پیشنهاد می شود.

مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی

مشخصات روانشناسان در بهترین مرکز خدمات مشاوره

در واقع روانشناسان یک مرکز خدمات مشاوره نیاز به آموزش مناسب دارند. همچنین آنها باید واجد شرایط استفاده از تکنیک های درمانی با مراجعان باشند و باید بتوانند با ایجاد ارتباط موثر با مراجعه کنندگان زمینه را برای تغییر فراهم کنند. در ادامه برخی از مشخصات روانشناسان مرکز خدمات مشاوره بیان شده است.

1- همراه و همدل

توانایی درک مسائل از دیدگاه شخص دیگر و درک مبارزه با آنها یکی از ویژگی های ضروری یک مشاوره حرفه ای است. این موارد به یک درمانگر اجازه می دهد تا نسبت به عواطف و احساسات افراد حساس باشد، به همین دلیل است که همدلی در هنگام مشاوره بسیار مهم است. به یاد داشته باشید، همدلی با همدردی متفاوت است. یک روانشناس همدل دیدگاه شما را در نظر می گیرد و در مواقع چالش برانگیز با شما همراهی می کند.

2- انعطاف پذیر

ویژگی های مشاوره شامل به خاطر سپردن این است که هیچ دو مراجعه کننده ای که به درمان مراجعه می کنند، مشابه یکدیگر نیستند. هر مراجعه‌کننده ارزش ها، فرهنگ و سیستم اعتقادی خود را دارد، بنابراین یک روانشناس خوب باید انعطاف پذیر باشد و برنامه های درمانی را با توجه به نیازهای منحصر به فرد هر مشتری تغییر دهد.

3- رازدار و مطمئن

افراد دوست دارند که برخی از عمیق ترین احساسات و مبارزات خود را با شخص دیگری در میان بگذارند، بنابراین مهم است که احساس کنند می‌توانند به روانشناس خود اعتماد داشته باشند. معمولاً افراد در تشخیص اینکه آیا کسی قابل اعتماد است یا خیر، بسیار توانمند هستند و این کار را از طریق احساسات خود درمی یابند.

اگر احساستان به شما می گوید که می توانید به درمانگر خود اعتماد کنید، احتمالاً حق با شماست؛ زیرا بهترین مرکز خدمات مشاوره روانشناسی را پیدا کرده اید که با ویژگی های مشاوره خوب آشنا است. به خاطر داشته باشید که یک مشاور خوب موظف است اطلاعات جلسات شما را در اکثر شرایط محرمانه نگه دارد و درمانی که بتواند به این خط مشی پایبند باشد، قابل اعتماد است.

4- اجتماعی

از ویژگی های یک مشاور خوب داشتن مهارت های اجتماعی قوی است. این روند به آن معنا است که آنها می توانند دیگران و احساسات را درک کنند و به طور واضح و موثر با مراجعه کنندگان خود ارتباط موثر برقرار خواهد کرد. در طول جلسات درمانی، ممکن است درمانگران آموزش روانی ارائه دهند تا افراد را در مورد مسائل سلامت روانی و عاطفی آگاه کنند. این مورد مستلزم مهارت های اجتماعی قوی است تا آنها بتوانند آن اطلاعات را به طور موثر انتقال دهند.

5- خوش بین

ممکن است افراد در تاریک ترین دوره های زندگی خود به یک مرکز خدمات مشاوره روانشناسی مراجعه کنند. در زمانی که احساس می کنند که آینده تیره و تار است و هیچ کاری نمی توانند برای تغییر یا بهبود وضعیت خود انجام دهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های یک مشاوره مؤثر این است که بتواند خوش‌بین بماند و به مراجعه کنندگان نشان دهد که امیدی برای آینده‌ای بهتر وجود دارد. این مورد یکی از ویژگی های ضروری در یک مشاوره خوب است.

در حقیقت شما می‌خواهید که درمانگرتان واقع‌بین باشد، اما آنها باید دیدگاهی خوش‌بینانه داشته باشند و به شما کمک کنند تا ببینید که تغییر با کار سخت امکان‌پذیر است.

6- دلسوز و مهربان

هنگامی که روانشناس شما گرم و دلسوز به نظر می رسد، راحت تر با او صحبت می کنید. از طرف دیگر، اگر آنها سرد و قضاوت کننده باشند، به احتمال زیاد پیشرفت زیادی در درمان نخواهید داشت. بنابراین در هنگام انتخاب بهترین مرکز خدمات مشاوره روانشناسی به دنبال یک روانشناس صمیمی، پذیرنده و خوش برخورد باشید، زیرا این ویژگی های یک روانشناس توانایی او را برای کمک به شما افزایش می دهد.

7- توجه زیاد و تمرکز بالا

یکی از ویژگی های مهم یک مشاور خوب این است که می تواند در طول جلسات درمانی در کنار شما باشد. این روند به آن معنا است که می توانید بگویید آنها کاملاً روی رفتار و سخنان شما متمرکز هستند.

آنها تمام توجه خود را به شما می دهند و می توان بیان کرد که فعالانه به مسائل شما گوش می دهند و به آنها علاقه مند هستند. اگر احساس کردید که مشاور شما حواسش پرت است یا به چیزهای دیگری فکر می کند، احتمالاً پیشرفت زیادی نخواهید داشت و انتظار درمان موثر از آن نداشته باشید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آزمایش روانشناختی پیشنهاد می شود.

مشاوره روانشناسی ازدواج

فرایند مشاوره موثر

همان طور که ویژگی‌های مشاوره می‌تواند جلسات درمانی شما را مؤثر کند، روانشناسان حرفه ای نیز یک فرایند کلی را دنبال می‌کنند تا درمان مؤثر باشد. این کار شامل شروع با مرحله ایجاد ارتباط است که در طی آن روانشناس شما را می شناسد و حس اعتماد و ایمنی را ایجاد می کند.

در مرحله بعد، روانشناس خوب ارزیابی را تکمیل خواهد کرد. به این صورت که سؤالاتی می پرسند تا به آنها کمک کند تا تاریخچه مشکلی را که شما را به مشاوره کشانده است، شناسایی کند. همچنین آنچه اکنون که می خواهید در درمان روی آن کار کنید، در حال انجام است را درک می کند. هنگامی که آنها مشکل را از دیدگاه شما شناسایی کردند، آنها را درک خواهند کرد. برای ایجاد اهداف و برنامه درمانی به طور مشترک کار می کند. این مورد یکی از ویژگی های مهم مشاوره است.

هنگامی که یک برنامه درمانی ایجاد شد، مشاور با شما کار می کند تا راه حل هایی برای مشکلات شما ارائه دهد و به شما کمک کند تا تغییرات اساسی در افکار و رفتار خود ایجاد کنید. این مورد یکی از ویژگی های ضروری یک مشاور خوب است.

همچنین روانشناس شما به طور منظم پیشرفت شما را ارزیابی می کند تا مطمئن شود که برنامه درمانی برای مشاوره موثر عمل می کند. از آنجایی که انعطاف‌پذیری یکی از ویژگی‌های یک مشاور خوب است، ممکن است برنامه درمانی شما را در صورت لزوم تغییر دهد تا نیازهای شما را برآورده کند.

در نهایت، بهترین روانشناس به شما کمک می کند تا پس از پایان جلسات درمانی، مهارت های لازم برای موفقیت را توسعه دهید. ممکن است از دیدن پایان درمان غمگین شوید؛ اما یک مشاور خوب به شما قدرت می دهد تا تغییرات مثبتی ایجاد کنید و آنها را بعد از درمان با خود حمل نکنید.

هزینه مشاوره روانشناسی

هزینه مشاوره روانشناسی با توجه نوع درمان، خدمات ارائه شده و جلسات درمانی متفاوت است.

مرکز مشاوره روانشناسی خوب در تهران

گاهی اوقات مشاوره برای کمک به غلبه بر مشکلات شخصی یا مشکلات سلامت روان ضروری است و برخی ویژگی‌های مشاوره می‌تواند این فرایند را مؤثرتر کند. اگر به دنبال مراکز روانشناسی خوب هستید، بسیار مهم است که مرکزی را انتخاب کنید که دارای روانشناسان با مشاوره موثر هستند. آنها توانایی همدلی، تمایل به انعطاف پذیری و توانایی صمیمی، حضوری و خوش بین بودن را دارند.

همچنین اگر به دنبال یک درمانگر با کیفیت در تهران هستید، مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی تحت نظارت دکتر روانشناس باقرزاده می تواند یکی از انتخاب های شما باشد.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.