راز زندگی زناشویی موفق

راز زندگی زناشویی موفق

چگونه در زندگی زناشویی موفق باشیم؟

تفاوت های میان زن و مرد و‌ تاثیرات آن در برقراری رابطه صمیمانه از سویی و نداشتن درک درستی از تفاوت های بین زنان و مردان ، خصوصا تفاوت در نحوه برقراری ارتباط و گفتن نیازها ، مهمترین علت بوجود آمدن سوءتفاهم بین زن و مرد است. این عامل به خودی خود موجب ایجاد حس تنفر و دلزدگی در میان زوجین خواهد شد . همسران در حالی که نسبت به هم عشق می ورزند و همدیگر را دوست دارند ، این سردرگمی و تجربه احساسات متضاد ، بسیار خطرناک و آسیب رسان می باشد . 

از این رو در این مقاله تصمیم داریم به چند تفاوت اصلی در نحوه برقراری ارتباط در زنان و مردان اشاره کنیم تا زندگی زناشویی موفق داشته باشند و قدمی در به حداقل رساندن سوءتفاهمات احتمالی برداریم .

ازدواج موفق و در پی آن زندگی زناشویی موفق و حفظ رابطه طولانی مستلزم شناخت مکانیزم ارتباط است ، این مکانیزم دارای سه جز می باشد:

 فرستنده + پیام + گیرنده

ارتباط موثر و کامل زمانی برقرار می شود که گیرنده ، دقیقا پیامی که فرستنده ارسال می کند را دریافت کند . لذا افرادی که به دنبال زندگی زناشویی موفق هستند ، برای برقراری یک ارتباط موثر و کامل ، لازم است که تمام موانع دریافت پیام را حذف کنند . در رابطه زوجین ، یکی از این موانع زندگی زناشویی موفق وجود تفاوت های ابرازی و ادراکی در زنان و مردان می باشد که خاص یک زوج نبوده و بین اکثر زوج ها دیده می شود .

مشاوره ازدواج قبل از شروع زندگی مشترک می تواند به شناخت بهتر دختر و پسر نسبت به هم کمک کند تا در زندگی مشترک درک بهتری از یکدیگر داشته و زندگی زناشویی موفقی را تجربه کنند.

هفت واقعیت مهم در زنان و مردان که مانع تداوم ارتباط و زندگی زناشویی موفق است

‌زن ها، “فرایند محور” هستند و مردها “نتیجه گرا”.

این خود دو دلیل فیزیولوژیکی دارد:

۱) در دو ماهگی با ترشح هورمون تستوسترون در جنین پسر بخش زیادی از سلول های مربوط به تکلم و ارتباط را از بین می برد. (زنان ۱۱ درصد نورون ارتباطی بیشتری دارند.)

۲) بزرگ بودن هیپو‌کمپ در زنان که بخش مربوط به حافظه دور در مغز است و این عامل موجب بخاطر سپردن همه جزئیات یک اتفاق می شود. این تفاوت ، در پاسخگویی آنها در مقابل سوال ، *مهمانی چطور بود؟* ، کاملا ملموس است .

مطلب مرتبط: انواع سبک دلبستگی بر روابط زوجین

‌زنان یک اصل در دنیای خود دارند که اگر زن نیازی را به زبان بیاورد، بر طرف کردن آن دیگر ارزشی ندارد و مردش کار مهمی نکرده است .

‌مردان بر این باورند که اگر زنان چیزی درخواست نمی کنند حتما چیزهایی که مرد ارائه می دهد کافی است .

با وجود این تفاوت ، چه نیازهای مهمی که به صورت عقده در دل زنان باقی مانده و چه بسا مردان زیادی که از نارضایتی کلی همسرشان شوکه می شوند.

‌زن ها برای حل مشکلات فقط در مورد آن صحبت می کنند.

‌مردها برای حل مشکلات خود سکوت می کنند و در غار تنهایی خود فرو می روند .

زنان زیادی را دیده ایم که حتی برای حل مشکل رابطه ای خود با مادر شوهر و خواهر شوهر فقط گله می کنند و از همسرشان انتظار دارند که کاری بکند!! (پشت من باش ، از من حمایت کن و….)

‌زنان از اینکه مورد احترام ، درک و عشق قرار بگیرند واقعا لذت می برند. ‌

مردها از اینکه مورد پذیرش ، تحسین و اعتماد قرار بگیرند واقعا لذت می برند.

دو جمله طلایی : زن به مرد : من به قدرت و توانایی تو اعتماد دارم. مرد به زن: من عاشقت هستم و دوستت دارم.

‌زنان پیشنهادهای درخواست نشده می دهند.

‌مردان در سکوت کامل و بدون عکس العمل به مشکلات خانم ها گوش می دهند!! این ویژگی هم باعث می شود مردان کمتر از مشکلات کاری با خانم ها حرف بزنن , و این کم حرفی آقایان موجب سوتفاهم ، سردی ، بی محبتی شده و حس نامحرمی به خانم ها القا می کند.

‌زنان حس شنوایی بهتری دارند و در طول زمان 35 درصد آنها نیاز به سمعک پیدا می کنند در حالی که 45 درصد مردان ‌حس بینایی بهتری دارند.

مردان در طول زمان 35 درصد نیاز به عینک پیدا می کنند. اکثر زنان در زیر گروه تیپ سمعی قرار می گیرند و اکثر مردان در تیپ بصری.

بهترین کانال دریافت پیام برای زنان ، گوش آنهاست، چه مثبت چه منفی بهترین کانال برای دریافت پیام برای مردان چشم آنهاست.

‌زنان نسبت به احترام پدر ، مادر ، برادر و خواهر خود بسیار حساس هستند . ‌مردان نسبت به پدر ، مادر ، خواهر و برادر خود بسیار حساس هستند.

متاسفانه بسیاری از زوجین ، انسان کامل بودن ، مهربان بودن ، پاک بودن مطلق را فقط برای والدین خودشان تصور می کنند!! نادانی ، مکاری ، کلک بازی ، حیله گری ، سوء استفاده گری ، بی ادبی و … برای والدین همسر خود. زن و مرد هم ندارد. تذکر : بدتر موضوع جایی است که تمام تلاش خود را برای اثبات نظر خود به کار می گیرند .

مطلب مرتبط: تاثیر نوازش در زوجین

کلام آخر

ارتباطات همیشه صحبت کردن یا گفتن چیزی به کسی نیست بلکه نشان دادن آن یا استفاده از ارتباطات غیرکلامی هم میتواند انتقال دهنده پیام و برقراری ارتباط باشد. متخصصان ارتباطی می گویند ، ۹۳ درصد انتقال پیام از شیوه غیر کلامی انفاق می افتاد. وقتی زن و مرد بتوانند به تفاوتهای خود احترام بگذارند و آنها را بپذیرند، عشق فرصتی برای شکوفا شدن خواهد داشت.

برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق باید نحوه صحیح ارتباط برقرار کردن را دانست و به کار برد . ناآگاهی یا سهل انگاری در این زمینه موجب می شود که زندگی زناشویی موفق به یک خواب و رویا شبیه باشد تا واقعیت . برای آگاهی از تفاوت های زن و مرد و شیوه صحیح برقراری ارتباط با همسر و خانواده او و در نهایت داشتن یک زندگی زناشویی موفق می توانید از یک مشاور خانواده آگاه و باتجربه کمک بگیرید . 

مرکز مشاوره نیلوفر آبی در تهران با دارا بودن بهترین متخصصان، خدمات روانشناسی مانند مشاوره خانواده ، مشاوره تحصیلی ،مشاوره کودک و نوجوان و غیره را ارائه می دهد.

برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق با ما در تماس باشید.