مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج

اهمیتمشاورهازدواج و قبل از ازدواج

 

بنده معتقدم در ابعاد کلان، ازدواج مهم‌ترین تصمیم زندگی یک فرد می‌تواند باشد نخست در این تصمیم که آیا ازدواج در رسیدن به آرامش کمک خواهد کرد یا خیر؟
در صورت مثبت بودن جواب، تصمیم بعدی پیش خواهد آمد:
با چه کسی ازدواج کنم می‌شود مهم‌ترین تصمیم دوم.
قبل از ازدواج امکان و اختیار بسیار زیادی برای تصمیم‌گیری وجود دارد ولی وقتی خانواده شکل گرفت گاهی برای تصمیم جدید یا خیلی دیر است یا باید بهای گرانی پرداخته شود. مشاوره قبل از ازدواج کمک یارانه‌ای است برای اتخاذ تصمیمات صحیح و پیشگیری از شکل‌گیری یک روند مشکل ساز.

کمک‌های یاورانه قبل از ازدواج در دو محور انجام می‌شود:

  • ۱) مشاوره قبل از ازدواج
  • ۲) آموزش‌های قبل از ازدواج

۱) در مشاوره قبل از ازدواج بیشتر به شناخت تک تک افراد و بررسی تفاوت‌ها و تشابهات آن‌ها با هدف محاسبه افزایش یا کاهش آرامش هر یک آن‌ها در زندگی مشترک پرداخته می‌شود.

۲) در صورت وجود تناسب‌های حداقلی برای افزایش آرامش و تصمیم قطعی برای ازدواج ، به زوجین آموزش‌هایی داده می‌شود . در جلسات مشاوره به آنها می آموزند تا در برخورد با تفاوت‌های همدیگر ، پیشگیری از بروز تعارض‌ها و حل صحیح و کم‌ هزینه مشکلات مهارت‌ های لازمه را آموخته و کمتر دچار آزمون و خطا بشوند .

پنج دلیل مهم در لزوم مشاوره قبل از ازدواج

۱) عدم شناخت صحیح خود: شناخت نقاط قوت، نقاط ضعف، خط قرمزها، محدودیت‌ها و ملاک‌های انتخاب.

۲) نبود اطلاعات کافی در خصوص آمادگی‌های لازم برای ازدواج:
به عبارتی تک بعدی نگاه کردن به ابعاد ازدواج و اشتباه در تحلیل اطلاعات.

۳) عدم آشنایی با مراحل انتخاب و مراحل آشنایی:
این مرحله گاهی بسیار کوتاه و گاهی بسیار طولانی ولی ناکارآمد سپری می‌شود.

۴) اطلاعات ناقص یا غلط:
که خود می‌تواند توهم اطلاعات ایجاد نموده و موجب بروز بسیاری از ناهماهنگی‌ها شود.

۵) عدم مهارت در استفاده از اطلاعات:
گاهی افرادی دیده می‌شوند که به لحاظ اطلاعات غنی هستند ولی متاسفانه هیچ مهارتی برای به‌کارگیری اطلاعات خود در رفتار متقابل با دیگران را نداشته و مبرمی به مهارت‌آموزی دارند.

مشاوره قبل از ازدواج نکات مهم انتخاب همسر

مشاوره قبل از ازدواج

خانواده از نهادهای اجتماعی بسیار مهم و پیچیده محسوب می شود . تشکیل این نهاد بسیار مهم با امری به نام ازدواج اتفاق می افتد. انتخاب در ازدواج یکی از چند انتخاب بسیار مهم هر فرد در طول زندگی او محسوب می شود. از این جهت یکی از مسائل بسیار مهم و پیچیده در طول زندگی انسان انتخاب او در ازدواج است. این انتخاب از دو جهت حائز اهمیت است.

اول اینکه آغاز تشکیل یک نهاد بسیار مهم و تاثیرگذار به نام خانواده است . دوم اینکه چگونگی این انتخاب و این آغاز در کیفیت زندگی فرد در خانواده و مجموعه خانواده تاثیر فراوانی دارد. آن چیزی که در یک پروسه مشاوره قبل از ازدواج اتفاق می افتد در وهله اول شناخت نسبتا کامل و همه جانبه دو فرد داوطلب ازدواج به لحاظ ابعاد شخصیتی ، ابعاد اقتصادی ، ابعاد اعتقادی ، ابعاد کیفیت زندگی ، تحصیلی و شغلی است. در قدم دوم تناسب سنجی این دو فرد در تمام ابعادی که گفته شد، انجام می شود. همچنین شناخت میزان شباهت ها و مهمتر از آن میزان تفاوت ها ، نتیجه گیری وجود میزان احتمال بروز مشکلات ، سطح مشکلات و میزان احتمال وجود بحران های خیلی جدی در پیوند این دو نفر مورد بررسی قرار می گیرد.

مسئله مهم در مشاوره قبل از ازدواج در واقع آگاهاندن دو نفر از وجود نقاط مشترک و نقاط تفاوت آنهاست و چه بسا تاکید بیشتر بر نقاط تفاوت آنهاست که می تواند زمینه بروز تعارضات و مشکلات آینده قرار بگیرد. در قدم دوم در مشاوره قبل از ازدواج آموزش قبل از ازدواج است. اینکه در این مرحله به دو نفر آموزش داده می شود که اختلافات یکدیگر را چطور ببینند؟ چطور بر تعارضات مدیریت کنند؟ چگونه بر تعارضات اثر مثبت بگذارند و شیوه حل تعارضات و تفاوت های بدیهی و عادی بین دو جنس زن و مرد به آنها آموزش داده می شود .

مشاوره قبل از ازدواج لزوم آشنایی قبل از ازدواج

مراحل مشاوره قبل از ازدواج

در مشاوره قبل از ازدواج شیوه تصمیم گیری در مسائل اقتصادی ، تربیتی و ارتباط خانواده جدید با خانواده های دیگر آموزش داده می شود و از تکنیک های مختلفی در این زمینه استفاده می شود. مراحل مشاوره قبل از ازدواج به شرح زیر می باشد:

  • جلسه حضوری هر دو زوج
  • جلسه فردی با تک تک آنها
  • انجام تست های روانشناختی و کنترل احساسات و هیجانات
  • آشنایی با راهبردهای شناخت بهتر همدیگر در جلسات خارج از اتاق مشاوره
  • و …

نکات قابل توجهی که در دوره آشنایی می بایست به آن توجه کرد

  • آموزش مراحل انتخاب
  • آموزش مدت زمان مناسب برای شناخت کافی و مناسب هر دو فرد از همدیگر و دو خانواده از همدیگر

هدف نهایی از مشاوره قبل از ازدواج

  • شناخت تناسب دو فرد داوطلب برای ازدواج به همدیگر
  • بیان نقاط قابل بحران یا مواردی که قابلیت بروز تعارض در آنها دیده می شود
  • آموزش به زوجین در راستای حل تعارضات احتمالی در زندگی پیش رو
مشاوره قبل از ازدواج هدف نهایی از مشاوره قبل از ازدواج

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفرآبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد.

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود. همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی، روانپزشکی، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی، زوج، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید .