چگونگی خاموش کردن منتقد درونی

چگونگی خاموش کردن منتقد درونی

صدای منتقد درونی ات را خاموش کن!

چرا منتقد درونی ما را در برابر افرادی که مدام به شما انتقاد می کنند، آسیب پذیرتر می کند؟ ممکن است شما زمان زیادی را صرف تمرکز بر نحوه کنار آمدن با منتقد بیرونی کنید که در شغل و زندگی شخصی با آن مواجه هستید، اما مهم است که به یاد داشته باشید که منتقد درونی شما را در برابر آنها آسیب پذیرتر کند.

گفتگوی درونی شامل دو بخش است؛ یک خودگویی منفی و یک بخش ترسیده و آسیب پذیر که از رها شدن، می ترسد.

منتقد درونی چیست؟

خودگویی منفی به صدای درونی اشاره دارد که شخص را قضاوت، انتقاد و تحقیر می کند (خواه انتقاد از خود به طور عینی موجه باشد یا خیر). یک منتقد درونی بسیار فعال می تواند بر سلامت عاطفی و عزت نفس فرد تأثیر بگذارد. در برخی موارد افرادی که با انتقاد مکرر یا ناتوان کننده از خود دست و پنجه نرم می کنند، برای تغییر الگوهای فکری خود از یک روانشناس یا درمانگر کمک می گیرند.

در همین راستا می توان بیان کرد که بسیاری از افراد با مشکلاتی در عزت نفس و اعتماد به نفس مواجه می شوند، حتی زمانی که به نظر می رسد با اعتماد به نفس، موفق یا به خوبی با دنیای بیرون سازگار شده اند. منتقد درونی یک فرد می تواند نقش مهمی در شکل دادن به هویت و احساس خود ایفا کند. این خودگویی منفی می‌تواند مانند صدای آزاردهنده‌ای باشد که هر تصمیمی را زیر سوال می‌برد و هر دستاوردی را تضعیف می‌کند و می‌تواند احساسات دشواری مانند شرم، بی کفایتی یا گناه را در فرد ایجاد کند.

افراد در نتیجه تجربیات زندگی خود که ممکن است شامل تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی باشد، تمایل به ایجاد انتقاد از خود دارند. در برخی موارد انتقاد از خود ممکن است نشانه ای از نداشتن وضعیت سلامتی ناسالم و بحرانی باشد.

 پیشنهاد می شود برای آگاهی بیشتر مقاله بهترین مرکز خدمات مشاوره روانشناسی را مطالعه کنید. 

منتقد درونی چیست؟

دلایل ایجاد منتقد درونی

همه شما یک گفتگوی درونی با خود دارید که به عنوان بخشی از مغز شروع به یادگیری نحوه همدلی، استفاده از اخلاق، احساس گناه و شرم، پرورش وجدان می کند؛ اما کودکانی که در شرایطی بزرگ می‌شوند که بسیاری از نیازهایشان برآورده نمی‌شود، به این باور می‌رسند که برای برآوردن نیازهایشان باید به خودشان تکیه کنند.

مشکل این است که آنها از نظر رشدی برای مراقبت از خود و ابراز وجود آماده نیستند؛ آنها هنوز در کودکی به طراحی وابسته هستند. این یک موقعیت ناعادلانه است که کودک را به کوتاهی می کشاند. در نتیجه همیشه احساس می کنند که در حال شکست هستند و به اندازه کافی خوب نیستند. صدای درونی آنها شروع به گفتن می کند: «شما به اندازه کافی خوب نیستید، شما هنوز در حال شکست هستید، برای زنده ماندن باید بهتر عمل کنید، هیچ کس اینجا نیست که به شما کمک کند» در این شرایط، خودگویی منفی به مرور زمان بیشتر و بیشتر خواستار و تنبیه کننده می شود.

حال، اگر عامل دیگری را به بی‌توجهی اضافه کنید، اگر آن کودک مورد تحقیر، آزار و اذیت یا آزار والدین یا سرپرستان خود قرار گیرد، احساس شرم عمیق، احساس بی‌کفایتی و ترس از رها شدن نیز در او ایجاد می‌شود.

وقتی یک خودگویی منفی را با یک کودک ناایمن و آسیب پذیر ترکیب می کنید، کودک آسیب پذیر برای مراقبت و حمایت به منتقد درونی روی می‌آورد. این روند مانند تماشای کودکی است که از رها شدن می ترسد و شروع به تکیه بر یک بزرگسال بدجنس و تنبیهی می کند؛ زیرا این احساس را دارد تنها چیزی برای او وجود دارد که همین مورد است. به همین علت یک رابطه آزاردهنده به عنوان خودگویی منفی درونی در فرد به وجود می‌آید. این فرایند منجر به یک تناقض ناامن در شخصیت او می شود که وقتی تحقیر می شود، احساس امنیت می کند.

نشانه های منتقد درونی

  • تمایل دارید نقاط قوت خود را کم اهمیت جلوه دهید و نیاز دارید که دیگران را راضی نگه دارید.
  • در اعماق وجودتان نگران این هستید که نقص دارید و از این بابت احساس شرمندگی می کنید.
  • در روابط احساس می کنید که نمی توانند انتخاب کننده باشید و باید از هر چیزی که دارید، خوشحال باشید.

ویژگی های منتقد درونی

گفتگوی منفی درونی ویژگی های بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

ـ از شما می خواهد که در مورد همه چیز درست باشید و به دلیل مخالفت به شما حمله خواهند کرد. باعث می شود احساس خود را از آنچه واقعاً اتفاق می افتد، زیر سوال ببرید.

ـ از ناامنی های شما برای حمله بد به شما استفاده می کند: «تو خیلی احمق هستی که مردم تو را بخواهند یا خیلی زشت و…»

ـ شما را با بدترین موارد طرد شدن و رها شدن تهدید می کند: «برای همیشه تنها خواهید ماند»

ـ شما را مجبور می کند که باور کنید اگر به آن تکیه داشته باشید «واقعا» می فهمید چه اتفاقی می افتد.

تمرین های خاموش کردن منتقد درونی

شروع به دیدن خود به عنوان یک شخصیت با اجزا کنید. همه شما آنها را دارید و قدردانی از پیچیدگی درونی شما مفید است. شما یک خودگویی منفی درونی، یک کودک آسیب پذیر درونی و یک بخش «شما واقعی» دارید که سعی می کند خودتان را مدیریت کرده و از آن مراقبت کنید.

بنابراین پیشنهاد می شود با اختیار گرفتن این مورد به «شما واقعی» کمک کنید تا بتوانید منتقد درونی و کودک آسیب پذیر خود را مدیریت کنید و جلوی روشن شدن خودگویی منفی را بگیرید. با تمرین هایی که در ادامه بیان می شود می توانید به خود در این مورد کمک کنید.

1- وقتی منتقد درونی در حال صحبت کردن است، توجه کنید: این کار به تمرین نیاز دارد. شما می توانید از یک دفتر خاطرات برای یادداشت نمونه هایی از چیزهایی که منتقد درونی شما می گوید، استفاده کنید. به چند خط از آنچه می گوید توجه کنید. سعی کنید هر روز آن را انجام دهید.

2- توجه کنید که منتقد درونی چه احساسی در شما ایجاد می کند: ناامن، شرم و ترس از طرد شدن و رها شدن. این احساسات را نیز یادداشت کنید «وقتی می شنوم که باعث می شود احساس بی ارزشی کنم».

3- در مقابل منتقد درونی استدلال کنید: به این نکته اشاره کنید که چگونه احساس بدتری به شما می‌دهد و واقعاً کمکی نمی‌کند. «گفتن بی فایده به من کمکی نمی کند که قاطعانه تر شوم!»

4- از کودک آسیب پذیر درونی که احساس ترس و شرم می کند، مراقبت کنید: به خود اطمینان دهید که به روشی که منتقد درونی شما نمی تواند از خود مراقبت کنید. «من می توانم به شما کمک کنم که احساس امنیت کنید بدون اینکه احساس بی ارزشی کنید.»

به یاد داشته باشید، روند بهبودی در مورد تحمل ترس و اضطراب ناشی از احساس ناامنی در هنگام دفاع از خود است. به تمرین ادامه دهید و به خود ثابت کنید که در طول زمان ممکن است.

 پیشنهاد می شود برای آگاهی بیشتر مقاله معرفی دکتر روانشناس خوب و ویژگی های آن را مطالعه کنید. 

منتقد درونی

ضرورت استفاده از روانشناس برای درمان منتقد درونی

افراد زمانی که به نظر نمی رسد نمی توانند شک و تردیدهای آزاردهنده و احساسات مزمن عزت نفس پایین را از بین ببرند، اغلب به دنبال مراقبت های بهداشت روان هستند. هنگامی که این تردیدها مبتنی بر واقعیت عینی نباشد، مانند زمانی که یک دانش آموز در رشته تحصیلی خود فارغ التحصیل شده است، اما احساس می کند که او یک شکست تحصیلی دارد، روانشناس می تواند به او در رسیدگی به عواملی که در این زمینه نقش داشته اند، کار کنند و در این زمینه راهکارهای اساسی پیشنهاد دهد.

رویکردهای متفاوتی وجود دارد که یک روانشناس خوب برای کمک به افراد برای غلبه بر انتقاد از خود اتخاذ می کند. ممکن است این موارد شامل درمان روانکاوی باشد که در آن فرد رویدادهای دوران کودکی را که به مشکلات فعلی کمک می کند، بازبینی کند. درمان شناختی رفتاری نیز یک رویکرد رایج برای پرداختن به منتقد درونی است. درمانگران رفتاری شناختی به افراد کمک می‌کنند تا افکار خود را شناسایی کنند و این افکار را شکل دهند تا سالم‌تر و کمتر مخرب باشند.

گاهی اوقات، احساس آزاردهنده یک خودگویی منفی به علت افسردگی یا اضطراب است. افرادی که این شرایط را تجربه می کنند به طور مزمن احساس ناکافی بودن دارند و به شدت از خود انتقاد می کنند. در این موارد مرکز خدمات مشاوره  نیلوفر آبی و استفاده از درمانگر با تجربه مانند دکتر روانشناس باقرزاده می تواند مشکل اساسی فرد را درمان کند که موجب کاهش تأثیر گفتگوی منفی درونی فرد یا تغییر آن خواهد شد.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.

6 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند