روانشناس کیست و بهترین روانشناس چه ویژگی هایی دارد؟

روانشناس کیست و بهترین روانشناس چه ویژگی هایی دارد؟

به متخصص بهداشت روان که ارزیابی های روانشناختی و گفتار درمانی را برای کمک به افراد و مقابله بهتر با مسائل زندگی و روابط و شرایط سلامت روان به کار می برد، روانشناس گفته می شود. بر همین اساس باید بهترین روانشناس را با توجه به ویژگی های آن شناسایی کرد.

روانشناس کیست؟

یک روانشناس باید در زمینه علوم رفتار انسانی تخصص داشته باشد. برخی از روانشناسان دارای مهارت های بالینی برای ارزیابی و درمان سلامت روان افراد هستند که با استفاده از روان درمانی، به ارزیابی های روانشناختی افراد می پردازد. روانشناسان به افراد یاری می رساند تا بیاموزند که به طور مؤثری با مسائل زندگی و روابط و شرایط سلامت روان سازگاری پیدا کنند.

روانشناس بالینی کیست؟

به یکی از گرایش های روانشناسی، روانشناس بالینی گفته می شود. در این نوع روانشناسی دامنه گسترده ای از حوزه روانشناسی را در برمی گیرد. روانشناسی بالینی برای افراد در تمام رده های سنی و با ویژگی های متفاوت انجام می شود.

برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می شود که مقاله چگونگی خاموش کردن منتقد درونی را مطالعه کنید.

مشاوره فردی روانشناس

تفاوت بین روانشناس مشاوره و روانشناس بالینی چیست؟

اشتراک زیادی بین یک روانشناس مشاوره و روانشناس بالینی وجود دارد، اما می توان بیان کرد که یک روانشناس بالینی بیشتر روی آسیب شناسی روانی (مطالعه شرایط سلامت روان) متمرکز است. در حالی که یک روانشناس مشاوره به افراد یاری می رساند تا استرس های عاطفی، اجتماعی و فیزیکی در زندگی خود را کاهش دهند.

به عبارت دیگر، یک روانشناس بالینی نسبت به یک روانشناس یا روانشناس مشاوره بیشتر به مسائل بهداشت روانی می پردازد. البته برخی از افراد می پندارند که این مورد با هم یکسان هستند و معتقد هستند نباید دو اصطلاح متمایز برای این متخصصان سلامت روان وجود داشته باشد.

تفاوت بین روانشناس و روانپزشک چیست؟

روانپزشک به پزشکی گفته می شود که بتواند شرایط سلامت روان را تشخیص داده و با تجویز دارو افراد را تحت درمان قرار دهد. در اغلب موارد روانپزشکان نسبت به روانشناسان، بیماری های روانی که باید روند پیچیده تری داشته باشند، با تجویز دارو درمان می کنند.

اما روانشناسان شرایط سلامت روان را با روان درمانی (گفتار درمانی) مورد بررسی قرار می دهد و اجازه تجویز دارو را ندارد و در این موارد بیمار را به روانپزشک ارجاع می دهند.

تفاوت بین روانشناس و مشاور چیست؟

یک مشاور (یا درمانگر) در زمینه های مرتبط با سلامت روان مانند روانشناسی، روانشناسی مشاوره، مشاوره ازدواج و خانواده درمانی فعالیت دارد. همچنین واجد شرایط ارزیابی سلامت روان فرد و استفاده از تکنیک های درمانی مانند گفتار درمانی است. در مقابل روانشناس به طیف گسترده ای از افراد یاری می رسانند تا بتوانند انواع مختلفی از مشکلات رفتاری و سلامت روان خود را شناسایی کنند و برای درمان آن قدم بردارند.

ویژگی های بهترین روانشناس

برخی از افراد ممکن است به روانشناس مراجعه کنند؛ زیرا احساس افسردگی یا اضطراب کرده یا برای مدت طولانی اعتماد به نفس ندارند. برخی دیگر ممکن است به روانشناس مراجعه کنند، زیرا مشکل کوتاه‌مدت مانند احساس غرق شدن در شغل جدید یا مشکلات با یکی از نزدیکان خود دارند که می‌خواهند با کمک روانشناس برای آن راه حل پیدا کنند.

ممکن است روانشناسان نیز در مراقبت های جامع از افراد مبتلا به شرایط پزشکی قرار گیرند. برای مثال آنها می توانند به افرادی که مشکلات خواب، درد مزمن (ناشی از بیماری های خاص) یا رفتارهای غذایی دارند یا افرادی که با یک بیماری مزمن مواجه هستند، کمک کنند.

روانشناسان مجموعه ای از درمان های مبتنی بر شواهد را برای کمک به افراد و بهبود زندگی آنها به کار می برند. همچنین آنها از روان درمانی (یا گفتار درمانی) استفاده می کنند که یک رابطه گفتاری برای ایجاد و ارزیابی احساسات، افکار و رفتارهای فرد را دربرمی گیرد.

روانشناس به درمان افراد مختلف در زمینه  مسائل روانی می پردازد. همچنین برای تعیین بهترین نوع درمان با افراد مختلف همکاری می کنند. بهترین روانشناس از گفتار درمانی برای مدیریت وضعیت سلامت روان افراد استفاده می کنند. اگر شما نیز به یک روانشناس نیاز دارید، می توانید با مراجعه به مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی تحت نظارت دکتر روانشناس باقرزاده از خدمات روانشناسی و مشاوره آن بهره مند شوید.

برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می شود که مقاله معرفی دکتر روانشناس خوب و ویژگی های آن را مطالعه کنید.

مرکز روانشناسی

آیا بهترین روانشناس می تواند برای مراجعه کنندگان خود دارو تجویز کند؟

تحت هیچ شرایطی حتی بهترین روانشناس اجازه تجویز دارو برای مراجعه کنندگان خود را ندارد، در صورت لزوم برای درمان بیشتر، فرد به روانپزشک ارجاع داده می شود.

برخی از انواع رایج درمان بهترین روانشناس عبارت است از:

  • روانشناختی
  • روان درمانی
  • درمان فردی و بین فردی
  • درمان افسردگی و اضطراب
  • و…

در چه زمانی باید به بهترین روانشناس مراجعه کنید؟

بهترین روانشناس می تواند به درمان بیماری مختلف روانی و رفتاری افراد کمک کند. همچنین موجب کاهش استرس های مختلف و حل مسائل کوتاه مدت یا بلند مدت در زندگی افراد می شود.

در برخی از موارد می توان از کمک بهترین روانشناس استفاده کرد که در ادامه برخی از این موارد بیان شده است.

  • خشم و اضطراب
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • مسائل خانوادگی و روابط
  • اندوه و فقدان
  • افسردگی پس از زایمان
  • اختلالات خواب
  • مدیریت استرس
  • ترس های مختلف
  • عادات ناسالم
  • موارد اعتیادآور و اختلالات مربوط به مواد و الکل
  • و…

در دنیای کنونی با توجه به وضعیت زندگی افراد مختلف، شرایط نامساعد سلامت روان بسیار رایج است، بنابراین باید سلامت روان و سلامت عاطفی شما به اندازه سلامت جسمانی شما مهم باشد. از آنجایی که جستجوی کمک برای سلامت روان و شرایط رفتاری می تواند دشوار و طاقت فرسا باشد، ضروری است که این کار را انجام دهید و تحت درمان بهترین روانشناس قرار گیرید.

پیشنهاد می شود برای بهره مندی از خدمات روانشناسی، مشاوره و درمان قطع انواع مشکلات روحی و روانی خود از خدمات تخصصی مرکز مشاوره نیلوفر آبی با مدیریت دکتر روانشناس باقرزاده استفاده کنید.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.