مذاکره و مشورت ؛ موضوع مشترکی که معضل والدین و از دغدغه های نوجوانان است

مذاکره و مشورت - مرکز مشاوره نیلوفر آبی

مذاکره و مشورت

یکی از راههای تربیت صحیح فرزندان و آشنایی آنها با آداب اجتماعی رعایت مواردی از قبیل نقش دادن ، مذاکره و مشورت با آنها در تصمیمات خانواده است. این کار موجب رشد شخصیت ، جلب مشارکت و احساس استقلال ، افزایش اعتماد به نفس و … در نوجوان می شود.

در بحث مذاکره نیز بر سر موضوعاتی که به نوجوان مربوط است می توان صحبت کرد و به توافقاتی دست یافت که این کار موجب نتایج مثبتی در روابط میان والدین و فرزندان می شود. در این مقاله قصد داریم بیشتر با مقوله مذاکره و مشورت در خانواده آشنا شویم و به چند معضل والدین با فرزندان نوجوان در این زمینه بپردازیم.

اگر درخصوص تربیت فرزند نوجوان ، ارتباط با فرزندان نوجوان ، مسائل و مشکلات نوجوانان و … نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با مرکز مشاوره نیلوفر آبی تماس بگیرید.

نکات مهم در مورد مذاکره و مشورت

١) مشورت با مشاوره تفاوت فاحشی دارد

شاید فکر کنید بین مشورت با مشاوره فرقی نیست اما باید بدانید مشورت و مشاوره تفاوت دارند.

مشورت ، دانستن نظر فرد دیگر درمورد یک مسئله‌ ایست که برای تصمیم گیری در مورد آن شک به دو هستید و می‌تواند در مورد فرد دیگری هم باشد. ولی مشاوره ، یک رابطه یاری رسان و عمیق دو نفره است ، تا مراجع بتواند دید روشن‌تری نسبت به مسایل خود پیدا نموده جایگاه خود و دیگران و نیز عوامل محیطی و اجتماعی را در مورد مسایل خود درک کند و با شناخت و استفاده از قابلیت‌ ها و توانمندی‌ های خود به حل مسایلش بپردازد. (مشاوره جامع‌تر از مشورت ، راهنمایی و روانشناسی می‌باشد)

مطلب مرتبط : تعریف مذاکره

مذاکره و مشورت - تفاوت مذاکره و مشورت

٢) قدم اول در انجام یک مذاکره و مشورت موفق، روشن بودن سطح مسئولیت و نقش هر فرد در خانواده است.

 تصمیم گیری نهایی درباره مسائل مورد مذاکره و مشورت ، بعهده مسئول آن حیطه از خانواده است ؛ در خانواده‌هایی که این سطوح مشخص نیست بهم‌ریختگی‌های زیادی دیده می‌شود و موجب این می‌شود که همه ناراضی باشند …

 مثلا نوجوان انتظار دارد پدر و مادر درباره فرزندآوری نظر او را اعمال کند !!! (دخالت در حیطه زوجین)

یا در مورد خرید ماشین، نوع سفر و مخارجی از این قبیل … (حیطه مالی)

و این نارضایتی دو طرفه، صرفا بخاطر غفلت از سطوح و حیطه مسئولیت است. فرزندان باید بدانند که در حیطه‌های دیگر فقط می‌توانند نظر بدهند؛ نه مطالبه‌گر باشند و نه انتظار نابجا داشته باشند.

حیطه قدرت تصمیم گیری دقیقا همان حیطه مسئولیت است و اگر از خانواده هایی هستید که در خصوص سطوح مسئولیتی، شناخت و توافق ندارید، توصیه می‌کنم هر چه سریع‌تر به فکر سروسامان دادن به آن باشید و با اطمینان می‌گویم که بین۴۰ تا ٥۰ درصد مشکلات و بی‌برنامگی، جسارت‌ها ، دخالت‌ها و بی‌مسئولیتی‌های افراد ، برطرف خواهند شد.

بوئن، نظریه پرداز خانواده، معتقد است که تمام مشکلات خانواده‌ها، چه درون خانواده چه بین خانواده‌ها، به علت آشفتگی یا خشکی بیش از حد مرزهای نامرئی بین حیطه‌ها و زیر منظومه‌های خانوادگی می‌باشد.

بیشتر بخوانید : دوری از قضاوت پدر و مادر

مذاکره و مشورت - مشورت با نوجوان

برقراری ارتباط صحیح مقدمه مذاکره و مشورت با نوجوان

ما بعنوان والدین باید ابتدا بتوانیم روابط صحیحی با فرزند خود داشته باشیم تا در مورد مسائل گوناگون بتوانیم به مذاکره و مشورت بپردازیم. برخی والدین از گستاخی ، پرخاشگری و حرف گوش نکردن فرزندان نوجوان خود گلایه دارند و آنها نیز به دنبال اینگونه رفتارهای نوجوان از خود خشونت به خرج می دهند.

در این روابط نمی توان به دنبال مذاکره و مشورت بود چرا که ارتباط از ریشه مشکل دارد. در ادامه به نکات مهمی برای ارتباط با نوجوان می پردازیم :

نکات مهم ارتباط با فرزند نوجوان

شنونده خوبی باشید

والدین باید بیاموزند که شونده خوبی برای فرزندان نوجوان خود باشند. نوجوان بیش از هر چیزی به توجه و احترام نیاز دارد. شنونده خوب بودن موجب می شود که فرزند در مورد مسائل و مشکلات خود راحت تر با شما صحبت کرده و این موجب می شود بتوان از مشکلات بعدی پیشگیری کرد.

به حریم شخصی فرزند نوجوان خود احترام بگذارید

نوجوانان در مرحله گذار از کودکی به بزرگسالی هستند و نیاز به حریم شخصی و خصوصی دارند. اگر نوجوان متوجه احترام شما به حریم خصوصی خود (اتاق ، کمد وسایل، تلفن همراه و …) شود خیلی راحت تر شما را به دنیای خود راه خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله احترام به نوجوان را مطالعه کنید . 

به نوجوان خود استقلال بدهید

شما به عنوان والد تا جایی که می توانید و در مواردی که مجاز است به فرزند خود استقلال بدهید تا نوجوان بتواند در فضای استقلال با شما آزادانه به مذاکره و مشورت بنشیند .

مطلب پیشنهادی: استقلال فرزندان

مذاکره و مشورت - مذاکره با نوجوان

از عذرخواهی نترسید

بسیاری از والدین از اعتراف به اشتباه خود وحشت دارند. از عذرخواهی نترسید و هرگاه اشتباهی کردید و یا قضاوت نادرستی در مورد فرزند خود داشتید از او صمیمانه و صادقانه عذرخواهی کنید. این کار به او نیز خواهد آموخت که اشتباه کردن غلط نیست بلکه در اشتباه ماندن غلط است.

زمان و مکان مناسب را برای گفتگو ، مذاکره و مشورت انتخاب کنید

انتخاب زمانی که از هر نظر مناسب باشد و شرایط جسمی و روانی شما و فرزندتان مساعد برای گفتگو باشد بسیار مهم است. همچنین اگر عصبانی و ناراحت هستید هرگز از کلمات بد برای صحبت با او استفاده نکنید.

حرف های فرزندتان را قطع نکنید

برخی والدین به طرزی عجولانه پس از هر جمله فرزند نوجوان خود می خواهند واکنش نشان دهند و پاسخ صحبت او را بدهند. این کار نادرست است چرا که فرزند را از ادامه صحبت بازمی دارد و یا به او می آموزد او نیز همانند شما صحبت دیگران را قطع کرده و اجازه صحبت به دیگران ندهد. یکی از اصول مذاکره و مشورت این است که اجازه دهیم همه اعضای گفتگو صحبت خود را در کمال آرامش انجام دهند.

از نطق کردن و نصیحت کردن بپرهیزید

یکی از چیزهایی که برای نوجوان بسیار آزاردهنده است نصیحت و سخنرانی والدین است. سعی کنید حتی المقدور از انجام آن خودداری کنید.

در صورت لزوم به بحث خاتمه دهید و گفتگو را به وقت دیگری موکول کنید

در بعضی مواقع والدین و فرزند نوجوان به توافق نمی رسند و کار به بحث و جدل می کشد. بهتر است در این مواقع سریعا به بحث خاتمه داده و ادامه جلسه را به وقت دیگری موکول کرد تا بتوان بیشتر در مورد موضوع فکر کرد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود : رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان 

مذاکره و مشورت - گفتگو با نوجوان

کلام آخر

چنانچه نکاتی که در بالا به آن اشاره شد را در گفتگو ، مذاکره و مشورت با نوجوان رعایت کنیم می توانیم به نتایج مثبتی برسیم. در ضمن به فرزند خود مهارت حل مسئله را می آموزیم تا در هنگام تعارض با دیگران بتواند منطقی و عاقلانه به حل موضوع پرداخته و به توافقات موردنظر برسد.

شما نیز بعنوان والدین قطعا تا بحال دچار چالش های زیادی با فرزندان نوجوان خود بوده اید. مطالعه ، کمک و مشاوره گرفتن از مشاور کودک و نوجوان باتجربه می تواند شما را در حل مشکلات با نوجوانان یاری دهد.

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفرآبی به همراه جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد.

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود.

همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی ، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی ، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.

در اینستاگرام نیلوفر آبی همراه ما باشید.