شکست عشقی و راهکارهای کنار آمدن با آن (سوگواری، پذیرش، حرکت به جلو، شکوفایی)

شکست عشقی

شکست عشقی، جدایی یا پایان یک رابطه بخش سختی از زندگی است. گاهی اوقات مشاوره فردی می تواند در این دوران چالش برانگیز کمک کند. حرکت کردن می تواند دشوار و دردناک باشد، اما بخش مهمی از روند بهبودی است. یک رابطه طولانی مدت ممکن است منجر به تاثیرات روحی بسیاری شود، اما می توانید با چند نکته به بهبودی خود سرعت دهید.

رابطه عاطفی چیست؟

رابطه به عنوان پیوندی تعریف می‌شود که در آن دو یا چند نفر با هم می‌آیند تا پیوندی بین یکدیگر ایجاد کنند. انسان ها تمایل دارند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند. با این کار روابط مختلفی را شکل می‌دهند، چه با همکاران، عاشقانه، دوستان، والدین و غیره. آنها به بخش اساسی زندگی افراد تبدیل می‌شوند. هر رابطه ای منحصر به فرد است و هر یک اهمیت خاص خود را دارد.

رابطه سالم فرد را به سمت وضعیت ذهنی سالم سوق می دهد. هر دو شریک به یکدیگر احترام می گذارند. محیط مثبت ایجاد شده توسط رابطه سالم توسط همه اطرافیان به اشتراک گذاشته می شود. می گویند وقتی فرد احساس خوبی داشته باشد، کیفیت کار او نیز بهتر می شود. ارتباط عاطفی، صداقت و احترام از معدود ویژگی های یک رابطه سالم است.

برای استفاده از خدمات مرکز مشاوره نیلوفر آبی می توانید با شماره تلفن 09910443120 تماس بگیرید. 

شکست رابطه عاطفی

تاثیر شکست عشقی بر زنان و مردان

رابطه عاطفی ناموفق تأثیر عمیقی بر سلامت روان فرد دارد. از نظر عاطفی فرد را تخلیه می کند. هر چه رابطه عمیق تر باشد، تأثیر آن عمیق تر است. رابطه شکست خورده توسط افراد به صورتی توصیف می شود که گویی سنگ به آنها اصابت کرده است.

در هنگام وقوع شکست عشقی افراد تمام انگیزه خود را برای انجام هر کاری از دست می دهند. آنها با موجی از احساسات مانند ناامیدی، سرزنش خود، سوگ، خشم، انکار و در برخی افراد اختلال روانی نیز بروز می کند.

ثابت شده است که احساس غم و اندوه عمیق در افراد می تواند باعث نوسانات ترشح هورمون شود. برای مثال هورمون مبارزه و گریز به بدن سرازیر می شود که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود. در نتیجه باعث ایجاد استرس در فرد می شود که به نوبه خود تأثیر شدیدی بر سیستم ایمنی بدن دارد.

ممکن است دلایل زیادی برای شکست روابط وجود داشته باشد؛ اما اگر یک رابطه به دلیل رابطه عاشقانه به سنگ بخورد، می تواند منجر به آسیب به طرف مقابل شود. ممکن است فرد از وارد شدن به رابطه بیشتر خودداری کند.

یا در اعتماد کردن با مشکل مواجه شود که تأثیر زیادی بر رابطه آینده او خواهد داشت. برای کنار آمدن با غم و اندوه ناشی از شکست رابطه، برخی افراد الکل یا مواد دیگری را انتخاب می کنند که به نوبه خود باعث وابستگی یا اعتیاد می شود.

به عبارت دیگر، به دلیل روابط ناموفق، تغییر شدیدی در زبان بدن آنها به نظر می رسد. همچنین ضربه ای که در اثر رابطه جنسی ایجاد شده است می تواند منجر به افزایش ترس و اضطراب، بی خوابی، بازگشت به گذشته شود.

دردی که فرد در اثر یک رابطه عاطفی ناموفق تجربه می کند، مشابه درد فیزیکی است که در مطالعات انجام شده در علوم اعصاب نشان داده شده است.

در اغلب موارد افراد از خود سؤال می کنند که چرا شریک زندگی آنها را رها کرده است. این احساس شدید طرد شدن، کانونی برای مشکلات روانی دیگر مانند اختلالات خوردن، آسیب به خود، اختلال سازگاری، تصویر منفی بدن ایجاد می کند. از این رو، تحریف های شناختی در ذهن افراد ظاهر می شود.

عزت نفس نیز به دلیل شکست عشقی آسیب می بیند؛ زیرا افرادی که با طرد شدن مواجه شده اند، تمایل به نفرت از خود دارند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که دچار شکست عشقی شده اند، خشم و غمگینی و افزایش خطر ابتلا به اختلالات افسردگی اساسی را گزارش کردند.

شدت مسائل روانی برای افرادی که مدت طولانی با هم رابطه دارند، بیشتر از کسانی است که مدت کوتاه تری در رابطه هستند.

علاوه بر این، اگر فردی در یک رابطه سمی باشد، عواقب رابطه شکست خورده حتی شدیدتر خواهد بود. زنان به دلیل روابط ناموفق بیشتر از مردان رنج می برند. 

زنان از نظر عاطفی به شریک زندگی خود وابسته هستند و براساس آمار به دست آمده زنان بیشتر از مردان در معرض افکار خودکشی و مشکلات خواب هستند.

برای رهایی از تمام احساسات منفی بعد از شکست عشقی پیشنهاد می شود با یک روانشناس حرفه ای و با تجربه در زمینه روابط عاطفی مشورت کنید. با روان درمانی تحت نظارت او با مشکلات بعد از شکست عشق خود کنار بیایید. با این کار به خود کمک خواهید کرد تا روابط عاطفی ناموفق بر روان شما تاثیر کمتری داشته باشد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله رابطه عاطفی چیست و چه کاربردی دارد؟ پیشنهاد می شود.

شکست عشقی در زنان

راهکارهای کنار آمدن با شکست عشقی

پذیرش پایان: بپذیرید که رابطه به پایان رسیده است. طبیعی است که فکر کنید و آرزو داشته باشید که همه چیز به صورتی دیگر رقم بخورد. قوی بمانید و تصدیق کنید که شراکت مسیر خود را طی کرده است. فهرستی از دلایلی که رابطه شما کار نمی کند، ایجاد کنید.

این تمرین می تواند به شما کمک کند تا یک چشم انداز برای خود ایجاد کنید. از دیدگاه جدید خود استفاده کنید تا بفهمید که همه چیز برای هر دو طرف کارساز نبوده است و اینکه پایان دادن به رابطه احتمالا برای هر دوی شما مفید بوده است.

زمان دادن به خود: سوگواری بخشی طبیعی از فرایند پس از هر رابطه عاطفی و جدایی است. احساسات بعدی پیچیده خواهد بود. برای مرتب کردن آنها به زمان نیاز دارید. زمانی را برای تأمل و ارتباط با آنچه احساس می کنید، اختصاص دهید.

نوشتن می تواند به شما در پردازش تجربه کمک کند. در نظر بگیرید که برای خود یک «مهلت» برای عزاداری قائل شوید. این روند به معنای آن است که وقتی به آن نقطه رسیدید، همه چیز را از بین خواهید برد. فقط بدانید که تا یک تاریخ معین، مسئولیت رشد و شکوفایی را در قبال خودتان دارید.

اجتناب از نشخوار فکری: وقتی در میانه تفکر هستید، از تجزیه و تحلیل بیش از حد هر رویداد گذشته خودداری کنید. گاهی اوقات وقتی یک رابطه به پایان می رسد، افراد زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل همه چیز در لحظه و عمل می کنند.

بررسی سابقه شما طبیعی است؛ اما از دور انداختن آن اجتناب کنید. نشخوار فکری می تواند باعث شود شما در احساستان گرفتار شوید و شروع بخش جدید زندگی تان را سخت تر کند. به جای تجزیه و تحلیل اینکه چرا رابطه شما به پایان رسیده است، به این فکر کنید که می خواهید بدون شریک زندگی خود چه کسی باشید.

شناخت افکار منفی: طبیعی است که احساسات سختی در مورد پایان یک رابطه داشته باشید، اما این نوع احساسات می توانند شما را از ادامه راه بازدارند. با شناسایی افکار تلخ و ثبت آنها، محرک های خود را کشف کنید.

همچنین روش هایی را به خود بیاموزید تا افکار تکرار شونده را قبل از اینکه بر ذهن شما تاثیر بگذارند، قطع کنید. از غرق شدن در دلسوزی به خود بپرهیزید. ممکن است بعد از جدایی احساس ناتوانی کنید؛ اما می توانید طرز فکر خود را تغییر دهید. زمان می برد، اما حرکت رو به جلو با تغییر دیدگاه شما بسیار آسان تر خواهد بود.

جلوگیری از رفتارهای خود ویرانگر: از استفاده از روش های مضر و خود ویرانگر برای مقابله (مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا مواد مخدر) خودداری کنید. آنها روش های ناسالم برای مقابله با پیامدهای یک رابطه هستند و مشکلات بیشتری را ایجاد می کنند.

انجام هر گونه رفتار تنفر از خود، با از بین بردن اندوه شما، روند بهبودی را طولانی تر می کند. به دنبال جایگزین های سالمی باشید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می دهد (مانند ورزش، موسیقی، نقاشی، نوشتن).

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله فیلوفوبیا یا ترس از عشق چیست و چگونه درمان می شود؟ پیشنهاد می شود.

مشاوره شکست عشقی

قطع کردن رابطه با طرف مقابل : یک روانشناس حرفه ای نیز به شما توصیه کند که «قانون عدم تماس» را با طرف مقابل خود اجرا کنید و از تعامل اجتناب کنید. بنابراین باید پیامک یا تماس را متوقف کنید و از رسانه های اجتماعی دوری کنید. 

ممکن است بتوانید بعداً با هم رابطه دوستانه برقرار کنید؛ اما در حال حاضر باید زندگی بدون شریک قبلی خود را بسازید. قطع روابط نیز رهایی از رابطه را آسان تر می کند. اگر مجبور به برقراری ارتباط هستید، مودب باشید؛ اما از تعامل طولانی خودداری کنید.

سروسامان دادن به محل زندگی: به فضای زندگی خود ظاهری جدید ببخشید. اگر شما و همسرتان با هم زندگی می‌کردید، سعی کنید از آن خانه به یک خانه جدید نقل مکان کنید، این روند می‌تواند بسیار کمک کند تا خاطراتی که با او داشته اید، زودتر فراموش کنید.

وسایل طرف مقابل خود را با کمک یک دوست مشترک به او بدهید. از بین بردن علائم حضور در روابط عاطفی می تواند نمادی از شروعی جدید باشد.

مسئولیت پذیر بودن: از انجام «بازی سرزنش» خودداری کنید. اشاره کردن با انگشت به طرف شریک زندگی تان ممکن است باعث شود شما احساس حق داشتن در هر موردی کنید. با این حال، این رفتار مضر است. 

به این فکر کنید که چگونه ممکن است در پایان رابطه مشارکت داشته باشید. با تصدیق نقش خود در رابطه، دیدگاه خود را به دست آورید.

از این درس ها در روابط آینده استفاده کنید. برای جلوگیری از تکرار اشتباهات باید بررسی کنید که چه چیزی مؤثر بوده و چه چیزی مؤثر نخواهد بود.

به یاد داشتن احساسات و خاطره های خوب: تمرکز روی افکار و احساسات منفی باعث می شود، خشم تشدید شود. داشتن افکار تلخ در مورد کسی که او دوست داشته و عشق می ورزیدید یا تعریف و تمجیدهای غیراخلاقی در مورد او کمکی به رشد شما نمی کند.

از نگه داشتن احساسات منفی خودداری کنید و روی اوقات خوبی که گذرانده اید، تمرکز کنید. رها کردن احساسات منفی، آینده مثبت تری برای شما ایجاد می کند.

وقت گذرانی با اطرافیان نزدیک: پس از شکست عشقی، از کناره گیری خودداری کنید. برای کمک به تمرکز روی چیزی غیر از درد، زمانی را با عزیزان خود بگذرانید. عقب نشینی در خود باعث تشدید احساس تنهایی می شود.

از گذراندن زمان زیاد به تنهایی خودداری کنید، بودن با افراد دیگر نیز راه خوبی برای پرت کردن حواس خود با فعالیت های مثبت است. کارهایی را در نظر بگیرید که ممکن است از آنها اجتناب کرده باشید. اگر خانواده ای حامی دارید، زمان ایده آلی برای گذراندن وقت با آنها است.

ببخشید تا به آرامش برسید: بخشش به یک قلب شکسته اجازه می دهد تا اتفاقات گذشته را رها کند و به سمت آینده حرکت کند. بپذیرید که نمی توانید گذشته را تغییر دهید؛ اما می توانید انتخاب ها و رفتارهای آینده خود را تغییر دهید. خود و شریک زندگی تان را ببخشید. درک کنید که بخشش به بهبودی شما کمک می کند. از تجربه درس بگیرید و از حمل درد با خود بپرهیزید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله معرفی دکتر روانشناس خوب و ویژگی های آن پیشنهاد می شود.

رهایی بعد از شکست عشقی

مشاوره روانشناسی برای شکست عشقی

ممکن است ادامه زندگی پس از یک رابطه عاطفی شکست خورده و شکست عشقی دشوار باشد؛ اما بازسازی آن مهم است. از عجله کردن در کارها بپرهیزید و روی دردهای خود فکر نکنید. به خود فرصت دهید تا غصه بخورید و از یک رابطه عاطفی شکست خورده خلاص شوید. اگر نیاز دارید که برای یک دوست خود را خالی کنید یا برای چند روز گریه کنید، آن را دنبال کنید.

به اندازه ای که نیاز دارید برای کار کردن با احساسات خود وقت بگذارید و بهترین کار را انجام دهید تا مثبت بمانید. نکته مهم این است که دوباره لذت بردن از زندگی را شروع کنید. درد اجتناب ناپذیر است؛ اما شما می توانید بر آن غلبه کنید. یک ساعت آن را مصرف کنید.

هنگامی که برای پردازش احساسات خود وقت داشته باشید، برای حرکت به سمت یک زندگی جدید مجهز خواهید شد. اگر برای مرتب کردن جدایی و عواقب آن به کمک نیاز دارید، از یک مشاوره یا درمانگر کمک بگیرید تا به شما در آموزش مهارت‌های زندگی بهتر کمک کند.

در همین راستا می توان بیان کرد که اگر برای بهبود صمیمیت (یا پایان دادن به یک رابطه) به کمک نیاز دارید، می توانید مشکلات خود را با مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی تحت نظارت دکتر روانشناس باقرزاده حل کنید.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.