چرا بدگویی از همسر خود جلوی فرزندانمان کاری اشتباه است؟

بدگویی از همسر - مرکز مشاوره نیلوفر آبی

بدگویی از همسر در مقابل فرزندان

یکی از عادت‌های بدی که بعضی پدر و مادرها دارند این است که در حضور بچه‌ها از همسرشان بدگویی کرده و در واقع با بچه خود درد و دل می‌کنند و گویی در پی یار جمع کردن در دعوا و کشمکش‌ها هستند. غافل از اینکه این مساله چقدر به فرزندان آسیب می‌زند، آسیبی که ممکن است در حد تجاوز جنسی به فرزند ضربه زننده باشد.

این مساله به چند دلیل حائز اهمیت است:

۱) جایگاه پدر یا مادر در ذهن بچه تنزل پیدا می‌کند و آن احترامی که هر فرزندی باید به پدر و مادرش بگذارد از بین می‌رود. در رتبه اول و در دراز مدت، احترام و ارزش همون والدی که گوینده است زیر سوال خواهد رفت.

۲) آن فرزند از یک رابطه صمیمانه و دوستانه با پدر یا مادرش محروم می‌شود و امنیت عاطفی‌اش به خطر می‌افتد.

۳) از کودکی درگیر مسائل و مشکلاتی می‌شود که مناسب سن او نیست و از او کودکی غمگین با احساس بدبختی و ناایمن می‌سازد.

بیاییم، بیشتر مراقب حرف‌ها در حضور فرزندانمان باشیم.

نکته

این اشتباه و این ظلم در حق فرزندان، در مورد زوج‌هایی که تصمیم جدایی دارند یا از هم جدا شده‌اند، متاسفانه بیشتر دیده می‌شود و خطر بیشتری دارد. لطفا این قانون اخلاقی و انسانی را جدی بگیرید.

مطلب مرتبط : تاثیر طلاق والدین بر فرزندان

بدگویی از همسر - اثرات مخرب بدگویی از همسر در مقابل دیگران

راههای موثر در ترک عادت بدگویی از همسر در مقابل فرزندان

با توجه به تاثیرات منفی که برای بدگویی از همسر جلوی فرزندان برشمردیم باید گفت که ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه اس. پس می‌توان از همین امروز شروع کرد. در وهله اول باید این بدگویی را ترک کرد حتی اگر این کار را سالها انجام داده‌اید می‌توانید این عادت زشت را ترک کنید و بیش از این به فرزندان خود آسیب نزنید. چند راهکار برای ترک بدگویی از همسر وجود دارد که با هم آنها را مرور می کنیم:

توجه بیشتر به مقوله تربیت فرزندان

اگر تربیت فرزند برای شما مهم باشد سعی بیشتری در کنترل رفتارهای خود خواهید داشت. اگر همواره متوجه آثار مخرب بدگویی از همسر در نزد فرزندان باشید محتاطانه تر عمل می‌کنید و راحت‌تر این عمل را ترک می‌کنید. همچنین این رفتار شما الگویی برای فرزندانتان می شود تا آنها نیز رفتار درست را بیاموزند.

مقاله پیشنهادی : هماهنگی و یگانگی تربیتی

بدگویی از همسر - ترک عادت بدگویی از همسر نزد کودکان

درک متقابل

اگر همسران درک متقابلی از یکدیگر داشته باشند و به تفاوت های هم آگاه باشند می توانند مشکلات بین خود را ساده تر حل کنند. در این صورت زندگی زناشویی از خشونت، دلخوری و بدگویی در امان می ماند. فرزندان نیز با مشاهده این رفتار والدین سعی می کنند با خواهر و برادر و والدین خود رفتار مناسب تری داشته باشند چرا که درک متقابلی از نیازها، خواسته ها و تفاوتهای یکدیگر دارند.

چشم پوشی از خطاهای کوچک

همه ما در زندگی خود دچار خطا و اشتباه های کوچک و بزرگ می شویم. زندگی زناشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست و امکان دارد هر یک از زوجین خطاهایی در روابط و عملکرد خود در زندگی داشته باشند. همسران باید تلاش کنند که از خطاهای کوچک هم چشم پوشی کنند تا محیط زندگی را برای خود و فرزندانشان متشنج نکنند. فرزندان نیز بخشش را از والدین خود می آموزند و زندگی شادتری در انتظار خانواده خواهد بود.

مجادله در حضور فرزندان ممنوع

همسران در صورت بروز مشکلات نباید در حضور فرزندان خود به بحث و مجادله بپردازند. بهتر است این کار را به زمانی موکول کنند که فرزندان در منزل حضور ندارند و یا در اتاقی دیگر به مکالمه در مورد مسائل و مشکلات خود بپردازند. والدینی که در حضور فرزندان خود به بحث، دعوا و مجادله می پردازند کودکان مضطرب، خشمگین و افسرده پرورش می دهند. از طرفی اگر زوجین در هنگام بروز مشکلات با یکدیگر به گفتگوی صمیمانه بپردازند دیگر نیاز به درد و دل با فرزندان در مواقع عدم حضور والد دیگر نیست.

پیشنهاد می کنیم مقاله مذاکره و مشورت را مطالعه نمایید. 

بدگویی از همسر - عدم مجادله در نزد فرزندان

سکوت در هنگام عصبانیت

همواره به ما توصیه می شود که در هنگام عصبانیت صحبت نکنیم چرا که ممکن است در اثر خشم و اضطراب، صحبت هایی کنیم که بعد از فروکش کردن خشم از بیان آنها شرمگین شویم. اگر والدی در حضور فرزندان شروع به پرخاش، مجادله و دعوا نمود والد دیگر باید سکوت اختیار کرده و گفتگوی بین خود را به زمانی بعد موکول کند.

تحسین همسر در حضور فرزندان

نقطه مقابل بدگویی از همسر ، تحسین او در مقابل فرزندان است. همچنین بیان ویژگی های مثبت همسر در مواقعی که او حضور ندارد نیز می تواند احترام و جایگاه او را در نزد فرزندان بالاتر ببرد. همه افراد از تحسین شدن لذت می برند و تحسین همسر در نزد فرزندان می تواند او را برای بهبود رابطه و تلاش بیشتر در زندگی تشویق کند.

دریافت کمک از مشاور و روانشناس

مراجعه به روانشناس و مشاور خانواده می تواند شما را در ترک بدگویی از همسر یاری کند. یک روانشناس آگاه و باتجربه راهکارهای مفیدی به شما ارائه خواهد داد تا راحت تر این مسیر را طی کنید. همچنین شما بعنوان یک والد می توانید در مورد تربیت صحیح فرزندان نیز از مشاور خود کمک بگیرید. مرکز مشاوره نیلوفر آبی آماده ارائه مشاوره روانشناسی در زمینه های خانواده، کودک، زوج درمانی و … می باشد.

کلام آخر

کودکان زمانی که طرف درد و دل یکی از والدین در هنگام عدم حضور دیگری قرار می گیرند آسیب های روانی در حد تجاوز جنسی به آنها وارد می شود. بدگویی از همسر در مقابل فرزندان آنها را نسبت به والدین بدبین کرده و احترام والد فرزندی را نشانه می گیرد. اگر والدی هستید که تاکنون این کار را در مقابل فرزندان خود انجام داده اید می توانید با کمک از یک مشاور خانواده آگاه و باتجربه نسبت به ترک این عادت مخرب اقدام کنید.

بدگویی از همسر - کودکان افسرده و خشمگین حاصل درد و دل والدین

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفرآبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد.

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود.

همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی، روانپزشکی، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی، زوج، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.