فیلوفوبیا یا ترس از عشق چیست و چگونه درمان می شود؟

فیلوفوبیا یا ترس از عشق چیست و چگونه درمان می شود؟

فیلوفوبیا یا ترس از عشق می تواند بر توانایی شما برای داشتن روابط معنادار تأثیر منفی بگذارد. یک جدایی دردناک، طلاق، رها شدن یا طرد شدن در دوران کودکی یا بزرگسالی باعث ترس شما از عاشق شدن می شود. بر همین اساس روان درمانی (گفتار درمانی) می تواند به شما در غلبه بر این فوبیای خاص کمک کند.

فیلوفوبیا چیست؟

افرادی که فیلوفوبیا دارند از عشق می ترسند. این ترس به قدری شدید است که ایجاد و حفظ روابط عاشقانه برای آنها دشوار و گاهی غیرممکن است. در معنای لغوی «فیلوس» یک کلمه یونانی بوده که برای دوست داشتن یا عشق استفاده می شود. فوبوس «فوبیا» نیز که ریشه این کلمه از زبان یونانی گرفته شده، به معنای ترس است.

فوبیا چیست؟

فوبیا یکی از شایع ترین اختلالات اضطرابی است. افرادی که دارای فوبیا هستند، ترس شدید از چیزهایی دارند که معمولاً به آنها آسیب نمی رساند. فیلوفوبیا یک اختلال اضطراب آور خاص است. به این معنا که شما از یک موقعیت خاص مانند عاشق شدن می ترسید.

برای استفاده از خدمات مرکز مشاوره نیلوفر آبی می توانید با شماره تلفن 09910443120 تماس بگیرید. 

مشاوره درمانی

فیلوفوبیا چقدر رایج است؟

دانستن اینکه دقیقا چند نفر دارای فوبیای خاص هستند، مانند عشق هراسی، سخت است. بسیاری از افراد ممکن است این ترس را در خود نگه دارند یا ممکن است تشخیص ندهند که آن را دارند. به طور تقریبی از هر 10 بزرگسال ممکن است که 1 نفر و از هر 5 نوجوان، 1 نفر در مقطعی از زندگی خود با یک اختلال فوبیای خاص مواجه شوند.

چه کسانی در معرض فیلوفوبیا هستند؟

با توجه به آمارهای به دست آمده، احتمال اینکه زنان، اختلال فیلوفوبیا را تجربه کنند، بیشتر است. با این وجود ابتلا به این اختلال به عواملی زیادی بستگی دارد که عبارت است از:

سابقه خانوادگی: مشاهده یک والدین یا یکی از نزدیکان که با فوبیا یا اختلال اضطرابی دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است فرد را بیشتر در معرض همان ترس ها قرار دهد.

ژنتیک: برخی تحقیقات نشان می دهد که افراد به علت تغییرات ژنتیکی، بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات اضطرابی و فوبیا هستند.

مبتلا به سایر انواع فوبیا: داشتن بیش از یک فوبیا معمول است. کسی که از عشق ترس دارد، ممکن است از تعهد (گاموفوبیا)، طرد شدن یا رها شدن نیز بترسد.

چرا من از عشق می ترسم؟

اغلب افراد می توانند ترس یا فوبیای خود را در تجربیات آسیب زا دوران کودکی ردیابی کنند. ممکن است عشق هراسی یک واکنش محافظتی باشد. اگر به خودتان اجازه ندهید که نسبت به کسی احساسات محبت آمیز داشته باشید، خطر دل درد و درد خود را کاهش می دهید.

دلایل فیلوفوبیا چیست؟

ریشه کودکی یا روابط گذشته: کودکانی که طلاق مشاجره‌آمیز والدینشان، مرگ والدین، رها شدن یا کودک‌آزاری را تجربه می‌کنند، ممکن است احساس عشق به دیگران برایشان دشوار باشد. این مورد برای بزرگسالانی که خیانت، طلاق، بدرفتاری یا رها شدن را تجربه می کنند، صادق است.

ترس از طرد شدن یا رها شدن: ترک کردن والدین شما در کودکی می‌تواند منجر به ترس از عشق شود. بزرگسالانی که تجربه طردهای مکرر از طرف شرکا یا دوستان  را دارند، ممکن است از عشق ورزیدن بترسند.

فشارهای فرهنگی یا مذهبی: فرهنگ های خاصی بدون توجه به عشق (در صورت وجود) ازدواج را ترتیب می دهند. در این شرایط ممکن است فرد از دوست داشتن دیگران بترسد؛ زیرا احساس می کند در مورد اینکه شریک زندگی چه کسی است، حرفی ندارد. اگر دین یا فرهنگ فرد مخالف این رابطه باشد، احتمال دارد او فردی باشد که از عشق می ترسد.

اختلال درگیری اجتماعی مهار نشده: کودکی که توجه، محبت و تایید والدین یا منبع قابل اعتماد دیگری را دریافت نمی کند، ممکن است با ترس از عشق بزرگ شود. این کودکان بیشتر از افرادی که آنها را دوست دارند با غریبه ها ارتباط برقرار می کنند و به نوعی از اختلال دلبستگی واکنشی برخودار هستند.

علائم فیلوفوبیا چیست؟

افرادی که از عشق می ترسند به روش های مختلف واکنش نشان دهند، بنابراین ممکن است:

  • قادر به برقراری روابط صمیمانه نباشند.
  • وقتی در یک رابطه هستند، اضطراب شدید را تجربه می کند و دائما نگران پایان رابطه هستند.
  • از شریک زندگی خود یا احساسات او می ترسند.
  • افراد را از خود دور می کنند یا به طور ناگهانی به روابط پایان می دهند.

همچنین اگر افراد مبتلا به فیلوفوبیا، عشق را تجربه کنند، ممکن است علائم فیزیکی را داشته باشند که عبارت است از:

  • سرگیجه
  • دهان خشک
  • احساس ترس یا وحشت شدید
  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • تعریق زیاد
  • تنفس سریع و ضربان قلب
  • لرزش یا لرزش
  • تنگی نفس

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله چگونگی خاموش کردن منتقد درونی پیشنهاد می شود.

درمان عشق هراسی مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی

عوارض فیلوفوبیا چیست؟

زندگی بدون عشق می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد و شما را در معرض خطر قرار دهد.

  • اضطراب، افسردگی یا اختلال هراس
  • اختلال نعوظ (در مردان)
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اختلال مصرف مواد

چه زمانی باید برای درمان عشق هراسی به روانشناس مراجعه کرد؟

  • موارد وحشت زدگی
  • اضطراب مداوم در زندگی روزمره و ایجاد اختلال در خواب
  • علائم افسردگی یا مشکلات مصرف مواد

چه سوالاتی باید از روانشناس پرسید؟

شما باید درباره عشق هراسی از درمانگر خود سوالاتی را بپرسید که برخی از آنها عبارت است از:

  • چه چیزی باعث این فوبیا می شود؟
  • بهترین درمان برای من چیست؟
  • آیا باید روان درمانی را امتحان کنم؟
  • چه مدت به درمان نیاز خواهم داشت؟
  • آیا داروها می توانند کمک کنند؟

تشخیص فیلوفوبیا و درمان عشق هراسی

درمان شناختی رفتاری می تواند به شما در غلبه عشق هراسی کمک کند. این شکل از روان درمانی (گفتار درمانی) به شما کمک می کند تا افکار و رفتارهایی را که باعث ترس شما از عشق می شود، بشناسید.

همچنین ممکن است از یک نوع مواجهه درمانی به نام درمان حساسیت زدایی سیستماتیک بهره مند شوید. مواجهه درمانی به بیش از 90 درصد از افرادی که دارای اختلالات فوبیا خاص هستند، کمک می کند.

به شما نیز آموزش می دهد که چگونه از تکنیک های آرام سازی مانند تمرینات تنفس عمیق و مدیتیشن برای مدیریت علائم استفاده کنید. به تدریج شما را در معرض ایده عاشق شدن قرار می دهد. همچنین به شما وظایفی در دنیای واقعی می دهد تا به شما کمک کند با دادن و دریافت عشق راحت باشید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه رابطه عاطفی چیست؟ مقاله پیشنهاد می شود.

درمان فیلوفوبیا با مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی

تست فیلوفوبیا

طبیعی است که بخواهید از خود در برابر درد محافظت کنید؛ اما اگر ترس شما از عشق باعث ناراحتی جسمی یا روحی شود یا بر توانایی شما در ایجاد روابط تأثیر بگذارد، مشکلات زیادی در زندگی شما به وجود می آیند. یکی از راه های تشخیص فیلوفوبیا انجام تست آن است که توسط روانپزشک از شما گرفته می شود. با انجام این تست روند درمانی شما سریع تر خواهد شد و روانپزشک بهتر می تواند اختلال عشق هراسی شما را تشخیص دهد.

در هنگام عشق ورزیدن و دریافت عشق باید احساس خوبی داشته باشد. وقتی فیلوفوبیا باعث ترس شما از عشق می شود، ممکن است در دنیای خود تنها باشید. درمان شناختی رفتاری و حساسیت زدایی می تواند به شما کمک کند تا با این ترس مقابله کنید. همچنین با گذشت زمان، ممکن است بتوانید روابط صمیمی و محبت آمیزی با شرکا، اعضای خانواده و دوستان ایجاد کنید. بنابراین برای درمان این نوع از ترس خود حتما به یک روانشناس با تجربه و حرفه ای در این زمینه مراجعه کنید.

پیشنهاد می شود برای درمان انواع اختلالات و فوبیای خود از خدمات تخصصی مرکز مشاوره نیلوفر آبی با مدیریت دکتر روانشناس باقرزاده استفاده کنید.

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید.