دید کل نگر

دید کل نگر - کلینیک نیلوفر آبی

دید کل نگر

در تجربه کاری بارها مراجعینی داشتم که دید بسیار منفی و کاملا ناراضی از زندگی خود داشته‌ اند ؛ خسته ، نا امید ، بی‌ انرژی ، به تنگ آمده ، مایوس و با احساس پوچی و یاس از شرایط زندگی !!!

وقتی وارد مرحله ارزیابی و بررسی تاریخچه زندگی فردی و مشترک آن‌ ها شده‌ ام ، می‌ بینم انصافا ، جریان زندگی پربار و موفقی را طی کرده اند. مسیر درست و با سرعت مناسبی هم داشته‌ اند .

سوالی پیش می‌آید ، پس چرا این قدر ناراضی هستند و به اصطلاح نق و غر می‌ زنند ؟ شکوه و شکایت دارند ، همسرشان را بازخواست می‌ کنند ، او را توبیخ و سرکوفت زده و زندگی را به کام خود و همسر تلخ و زهر مار می‌ کنند؟

(باور کنید گاهی تحمل چنین مراجعی برای یک جلسه طاقت فرسا می‌ شود ، چه برسد به روزها و ماه ها زندگی در کنار هم)

مطالعه مقاله  اصلاح الگوی رفتاری پیشنهاد می شود . 

دید کل نگر - فواید کل نگری

دلایل مختلفی می‌ توان برای این سوال بیان کرد ، ولی در حد اجمال و خاص عرض می‌ کنم که «گذشته از آن که ممکن است کیفیت زندگی آن‌ ها مناسب نبوده و یا با اهداف آن‌ ها همخوانی نداشته است (که درمان خاصی را می‌ طلبد) ، یکی دیگر از دلایل می‌ تواند عدم دید کل نگر آن‌ها باشد .

در واقع این افراد فقط یک جزء موضوع را ملاک قضاوت قرار داده و قدرت برآیند گرفتن از کل زندگی را ندارند ، به همین دلیل مدام آه و ناله می‌ کنند . (این وضعیت متاسفانه در خانم‌ ها بیشتر دیده می‌ شود)
در این مورد خاص ، توصیه می‌ کنم که جریان کل زندگی را ملاک رضایت یا نارضایتی قرار دهند و مثلاً ملاک فقط فلان اخلاق غیر متعارف همسر نباشد . در واقع اگر تک بعدی به موضوعات نگاه نکنند ، اکثرا نه تنها ناراضی نمی‌ شوند بلکه شکرگزار هم خواهند بود .

فرمول و تمرینی برای رسیدن به این منطق : یک ویژگی خوب (و) (+) یک ویژگی نامناسب .

مثال :

همسرم مرد زحمت کشی هست و تن صداش هم بلنده دیگه .

بجای :

همسرم دلسوزه‌ ها ولی تن صداش بلنده و رو اعصابمه .

می‌ بینید .

تکنیک و به جای ولی

در جمله اول ویژگی همسر تفکیک نشده و با هم دیده می‌ شود ، در جمله دوم دو ویژگی جدا شده و تک تک دیده می‌ شوند .

برای تکمیل مطلب، لطفا به فیلم زیر دقت کنید.

در علم روانشناسی کل نگری یک رویکرد جهت درک رفتار و ذهن انسان است که موجب میشود فرد به چیزهای گوناگون یک دید کلی داشته باشد . کل نگری اصولا در مقابل جزء نگری قرار دارد و جزئی نگری برخلاف کلی نگری تلاش می کند هر چیز را به بخشهای کوچکتر تقسیم نماید . در دید کل نگر افراد چیزی بیش از مجموعه اجزایشانند .

فواید داشتن دید کل نگر چیست ؟

کلی نگری نیز همانند جزئی نگری معایب و مزایای خودش را دارد مثلا دید کل نگر موجب می شود تا تصویری کلی از یک چیز یا موضوع داشته باشیم ولی گاهی دیدن جزئیات مهم و مفید است . از مزایای کلی نگری میتوان موارد زیر را برشمرد :

کل نگری قادر است بسیاری فاکتورها را با هم ترکیب کند :  این مزیت کلی نگری موجب می شود تا بجای نگاه کردن به اجزای کوچک مشکل ساز به کل عناصر دخیل نظری افکند . همچنین کلی نگری موجب می شود که راه حلی که می تواند کل مشکل را حل کند را زودتر و بهتر بیابیم .

دید کل نگر به یک تصویر بزرگ می نگرد : یک نقاش روی بوم نقاشی جزئیاتی را به تصویر می کشد که وقتی از تابلو دور می شویم شاهد یک منظره کلی و زیبا از پرتره یا منظره خواهیم بود .

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله خودشناسی چیست ؟ را از دست ندهید . 

دید کل نگر - معایب کل نگر

معایب کل نگری چیست ؟

بصورت اختصاصی نمی توان به مسئله و موضوع نگاه کرد :  گاهی برای حل یک مشکل باید به جزئیاتی که به وجود آورنده آن مشکل هستند دقت کرد . دید کل نگر دقت ما را از موضوع دور می کند و به کلیات می پردازد .

کل نگری در بعضی مواقع می تواند گیج کننده و پیچیده باشد : کلی نگری موجب می شود که بسیاری از فاکتورها و عوامل در نظر گرفته نشوند و تحقیقات علمی را با چالش و پیچیدگی روبرو می کند . در هر اتفاق و مشکل متغیرهای زیادی هستند که باید به آنها پرداخته شود و با کل نگری از دید و نظر ما دور می شوند.

نمونه ای از روانشناسی مبتنی بر کل گرایی

روانشناسی گشتالت یک نمونه از مکاتب فکری است که ریشه اش کل گرایی است . روانشناسان گشتالتی اعتقاد دارند که رفتار انسان بایستی بصورت کلی در نظر گرفته شود و بررسی شود .

پیشنهاد می شود مقاله سبک های درمانی در روانشناسی مدرن را مطالعه کنید . 

دید کل نگر - نظری گشتالت

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است . کلینیک نیلوفرآبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره ، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد .

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌ های مختلف روانشناسی عرضه می‌ شود .

همچنین به استحضار می‌ رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ ای از مشکلات روانشناسی ، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی ، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌ شود .

نیلوفر آبی ، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید .