تفاوت امید و آرزو

تفاوت امید و آرزو - کلینیک نیلوفر آبی

تفاوت امید و آرزو

آیا به نظرتان بین امید و آرزو تفاوتی وجود دارد؟

تعریف امید :

روانشناسان امید را ” انتظار مثبت برای دست یافتن به هدف ” در نظر می‌ گیرند .

تعریف آرزو :

آرزو ، بازتاب اشتیاق به نتیجه همخوان با هدف است .

تفاوت امید و آرزو

١- امید به روشنی با انگیزش و تمایل به عمل گره خورده است .

٢- ما به نتایجی امید داریم که ممکن است ولی اغلب آرزوی چیزهایی داریم که غیر ممکن هستند ؛ مانند : پرنده شدن و پرواز کردن از روی ترافیک (آرزو) ، اختراع وسیله‌ای که بتوانیم از ترافیک بگذریم . (امید)

٣- امید فقط به آینده نظر دارد ولی آرزو می‌تواند متمایل به گذشته هم باشد . (و غیر ممکن)

۴- ما آرزوی نتایجی را داریم که روی آن‌ها کنترل اندکی داریم اما امید به چیزهایی داریم که می‌ توانیم وقوع آ‌‌ن‌ها را در اختیار بگیریم .

٥- داشتن امید نوعی منطق و ملاحظه را با خودش دارد که”چیزهای خوب ممکن است اتفاق نیفتند” و آینده نیز ممکن است خوب نباشد ولی آرزو همچین عمقی ندارد .

مطالعه مقاله راههای تقویت ذهن آگاه به شما پیشنهاد می شود . 

تفاوت امید و آرزو - امید داشتن

 

در کل امید ، منطق و تلاش را با خود دارد ولی آرزو ، بیشتر به خیال و رویا گره خورده است .

 

بیاید لحظات عمر کوتاهمان را فقط با رویا و آرزو پر نکنیم ، بیایید با منطقی کردن آرزوهایمان ، آن‌ها را به امید تبدیل کرده و هر روز صبح که از خواب بیدار می‌ شویم ، با خود بگوییم : امروز برای رسیدن به امیدها و اهدافم چه کاری باید بکنم ؟ یا بگوییم : من امروز چه کاری انجام بدهم که به اهداف و امیدهایم نزدیک‌تر بشوم ؟

 

لطفا و لطفا و لطفا برای رسیدن به امیدها و اهداف خودت تلاش کن یا بخواب تا خوابشان را ببینی .

 

خوشبختانه امروزه موضوعاتی همچون امید و امید افزایی ،  بررسی و سنجش امید در کودکان ونوجوانان و بزرگسالان ، افزایش امید در کودکان و نوجوانان از مباحث کاربردی و مفید در روند مشاوره و روان درمانی محسوب می‌ شوند و مراجعین زیادی از این نوع خدمات استفاده کرده و زمینه زندگی پرباری برای خودشان و فرزندانشان فراهم می‌ کنند .

پیام مراجع : امید لازمه آرزوست…

پیام مراجع : به نطر من امید و آرزو با هم تفاوت دارد انسان در زندگی خود آینده‌ای را برای خود ترسیم می‌ کند و برای رسیدن به هدف مورد نظر تلاش می‌کند چون امید دارد که با تلاش موفق می‌ شود .

برای مثال کسی که بیمار است با امید به اینکه بهبودی پیدا کند حاضر می‌ شود خود را به تیغ جراح بسپارد . ولی آرزو یک خواسته‌ای است که دستیابی به آن ممکن است محال باشد ، طوری که همیشه می گوییم ای کاش فلان خواسته برای من محقق شود .

مقاله پیشنهادی : استفاده از قدرت تلقین 

تفاوت امید و آرزو - تبدیل آرزوها به اهداف

آیا هر آرزویی تحقق پیدا می کند ؟

تا وقتی که آرزوهای ما بصورت هدف درنیاید و این اهداف به حالت مکتوب نوشته نشود به صورت آرزو باقی می ماند و هیچگاه تحقق نخواهد یافت . همچنین آرزویی که قصد محقق کردن آن را داریم باید امکان پذیر باشد . برای تحقق آرزوها و یا بهتر است بگوییم تحقق اهداف شرایطی لازم است که در اینجا به آنها اشاره می کنیم :

  1. به ندای درون خود گوش کنید و بهانه نیاورید . برای رسیدن به اهداف باید سخت تلاش کرد و تمرکز روی کاری که ما را به هدف نزدیکتر می کند داشت .
  2. عادت کنید که برای هر روز خود برنامه ریزی داشته باشید و اولین اصل این است که صبح زود از خواب بیدار شوید ، قدر زمان را بدانید و آن را مدیریت کنید .
  3. برای اینکه انرژی لازم برای انجام کارهای خود را داشته باشید بیشتر به جسم خود اهمیت دهید . مثلا برنامه غذایی سالم و منظمی داشته باشید و ورزش را فراموش نکنید .
  4. دل و جرات خود را برای ریسک و خطر بالا ببرید یادتان نرود که دیکته ننوشته بی غلط است . اگر می خواهید به اهداف خود برسید باید جرات مندی را در درون خود افزایش دهید .
  5. از یادگیری و مطالعه غافل نشوید . روزانه یک تا دو ساعت مطالعه مفید داشته باشید .
  6. موفقیت های کوچک خود را جشن بگیرید تا انگیزه شما برای ادامه راه بیشتر شود . این موفقیت های کوچک هستند که رسیدن به موفقیت های بزرگ را میسر می کنند پس قدر آنها را بدانید .
  7. نا امید نشوید و پشتکار داشته باشید . این را بدانید که بسیاری از اختراعات بشری و موفقیت هایی که عاید بشر شده است نتیجه سعی و خطاهای زیاد بوده و شکست های زیادی پشت سر گذاشته شده تا موفقیت حاصل شود پس مایوس نشوید .

 

پیشنهاد می کنیم مقاله خودت را بشناس را مطالعه کنید . 

تفاوت امید و آرزو - اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است . کلینیک نیلوفرآبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره ، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد .

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌ شود .

همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی ، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی ، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌ شود .

نیلوفر آبی ، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید .