اصلاح الگوی رفتاری

اصلاح الگوی رفتاری - مشاوره نیلوفر آبی

اصلاح الگوی رفتاری

٣- قانون رنگین کمان

بارها شده به علت خستگی و یا به اصطلاح سر رفتن حوصله ، توان تمرکز داشتن و یا به پایان رساندن فعالیتی را نداشتیم .

قانون رنگین کمان خیلی شفاف و صریح می‌ گوید ، می‌ باید رفتارها و فعالیت‌ های روزانه را تنوع ببخشید ، دقیقا مثل رنگین کمان ، دقت کردید رنگ‌ های مختلف کنار هم چیده شده و در کل یک مفهوم یا مطلب را می‌ رساند و روی آن یک اسم می‌ گذاریم (رنگین کمان) .

مثل کار منزل . شامل : جاروکردن ، آشپزی ، مرتب کردن ، آب دادن به گلدان‌ ها ، پاک کردن گرد و خاک و ….

لزومی ندارد اول یکی را انجام دهیم بعد برویم سراغ دیگری . مثلا کمی آشپزی ، بعد مرتب کردن ، دوباره آماده کردن دسر ، بعد خاکروبی ، بعد برنامه تلویزیونی ، مطالعه ، مرتب کردن توی کمد …

می بینید ، خرد خرد کردن فعالیت‌ های یک روز و متناوب انجام دادن آن می‌ تواند انرژی فعالی رو ایجاد کند .

یا هنگام درس خواندن ، لازم نیست یکی دو ساعت فقط یک درس را مطالعه کرد ، می‌ شود برای هر نیم ساعت موضوع مطالعه رو عوض کرد با فاصله ده دقیقه استراحت سراغ درس دیگر رفت .

بیشتر بخوانید : راه های تقویت ذهن آگاه

اصلاح الگوی رفتاری - قانون رنگین کمان

 

٢- قانون اولین و آخرین بار

 مروری به گذشته داشته باشید ، چیزی را به یاد می‌ آورید که آرزوی دیدن و یا تجربه‌ ی دوباره آن‌ را داشته باشید .

مثل حضور در یک مکان بسیار زیبا یا حس کردن دوباره یک خاطره و یا دیدن یک عزیز (حالتی که با خود بگویید ای کاش یک بار دیگر همچین فرصتی داشتم ، ای کاش می‌ شد یک بار دیگه …..)

چند بار همچین ای کاش ای کاشی داشته‌اید ؟

البته کاملا طبیعی است که هر کدام از ما چنین حالاتی را تجربه کرده‌ ایم .

می‌خواهم فقط آن حال را به یاد بیاورید حالا در انجام کار یا مطالعه یا هر تصمیمی ، کافیست فکر کنید برای اولین یا آخرین بار است که چنین فرصتی دارید و ممکن است هیچ وقت دیگر همچین شرایطی را نداشته باشید ؛ این یک احتمال تلخ  ولی واقعی است ، پس باید فرصت‌ها و داشته‌ هایمان را غنیمت شماریم .

وقتی فرزندتان را دور و بر خودتان می‌ بینید و یا وقتی او را به آغوش می‌ گیرید ، به یاد داشته باشید که این لحظه‌ ها دیگر تکرار نمی‌ شوند و این فرصت‌ ها خیلی سریع‌ تر از آنچه فکر می‌ کنید می‌ گذرد و برای همیشه تمام می‌ شود .

این شرایط را برای هر حالتی مد نظر داشته باشید و مرتب به آن فکر کنید که این فعالیت برای من شاید آخرین بار است که اتفاق می‌افتد ؛ پس قدر آن‌ را بدانید و از نهایت انرژی‌ تان برای درست انجام دادن آن استفاده کنید .

برای انواع آزمون‌ ها (کنکور یا مجوز کار یا ….) ، برای مطالعه ، برای مهمانداری ، سفر رفتن ، دیدن فرزند ، دیدن مادر ، دیدن پدر ، خواهر یا برادر و همسر و یا حتی سپری کردن این ایام سخت کرونایی .

یک تکلیف و تمرین :

امتحان کنید همین الان به کسی که در نزدیک شماست نگاه کنید (متاهل‌ ها لطفا به صورت همسرتان نگاه کنید) آن طور که انگار برای اولین بار است ایشان را دیده‌ اید و یا شاید آخرین بار است که به چهره آن‌ ها نگاه می‌کنید ، خوب نگاه کنید و دقیق به جزئیات صورتشان توجه کنید ، طوری که تعجب کند و بپرسد : “چیزی شده؟!”

می‌ بینید با این نوع نگاه (اولین و آخرین بار) چقدر تمرکزتان زیاد می‌ شود .

حالا بسم‌ ا… برای همه فعالیت‌ ها این تمرین را داشته باشید .

مقاله پیشنهادی : هفت قانون افزایش تمرکز 

اصلاح الگوی رفتاری - کنجکاوی کودکانه

١- قانون رفتار کودکانه (کنجکاوانه)

برای افزایش تمرکز و توان یادآوری ، مثل کودکان رفتار کنید ؛ کنجکاو و فعال باشید و فعالیت‌ ها را عین کودکان فعالانه انجام دهید .  

کودکی را مجسم کنید که به او کادو یا جعبه در بسته‌ای داده‌اید ، چه می‌ کند ؟ با چه سرعتی کادو را باز می‌کند ؟ آیا می‌ توانید او را منصرف کنید ؟ چه ذوق و شوقی برای پاسخ به سوالات ذهنش دارد ؟

این رفتار بچه‌ ها آموختنیست .

در یادگیری یک مهارت ، در خوانده یک کتاب ، در انجام یک کار ، در سفر به یک جا ، در شروع یک رابطه و …

باید کنجکاو بود ؛ کنجکاوانه در پی چیزها ، مطالب و هیجانات ناب بود …

سعی کنید در هر موردی دنبال یک اتفاق جدید باشید و کنجکاوانه دنبال یک پیام جدید که در آن فعالیت پنهان شده ، باشید .

مرتب به خودتان بگید که : چی میخواد به من بگه ؟ چه درسی میخواد به من بده ؟

حتی اگر اتفاق تکراری بوده و یا کتابیست که قبلا خوانده‌اید …

حالا دوباره از این منظر به آن نگاه کنید .

با این دید مشتاقانه ، تمرکز افزایش پیدا می‌ کند .

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است . کلینیک نیلوفرآبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره ، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد .

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌ های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود .

همچنین به استحضار می‌ رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی ، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی ، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌ شود .

نیلوفر آبی ، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید .