دوری از قضاوت پدر و مادر

دوری از قضاوت پدر و مادر - کلینیک مشاوره نیلوفر آبی

دوری از قضاوت پدر و مادر

پدر گرامی ، مادر عزیز

لطفا برای هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی برای فرزندتان ابتدا در خلوت و بدور از چشم آنها با هم مشورت و صحبت منطقی داشته باشید .

همه مسائل را بررسی کنید و سعی کنید همدیگر را قانع کنید . اگر هم به توافق نرسیدید ، تصمیم گیری را وقت دیگری بگذارید ، اگر محدودیت زمانی دارید والدی که عاقل‌تر است ، به نفع فرزندتان کوتاه بیاید .

باور کنید این کوتاه آمدن نشانه ضعف و نادانی شما نیست . بلکه کاملا به معنای درک و فهم بیشتر شما در جهت تربیت بهتر است . اما در فرصتی مناسب دوباره با همسرتان مذاکره کنید و درست بودن نظرتان را اثبات کنید ؛ در آرامش و بدور از دید بچه‌ها .

زیرا مسئله اصلی این است که نوجوان شما نباید شما را در دو جبهه مخالف ببیند و خدای نکرده بفهمد که پدر و مادرم همدیگر را قبول ندارند .

 چنین فرزندی دیگر هیچ وقت برای هیچ کدامتان ارزشی قائل نمی‌شود و این شما هستید که این اعتماد را از او سلب کرده‌اید .

شما پدر عزیزی که مادر را جلوی فرزند تخریب می‌ کنی ، در ابتدا ارزش و اعتبار خودت را پایمال کرده‌ای ! و طفلکی نوجوانی که در آنِ واحد ، هم ارزش مادرش و هم ارزش پدرش از بین می‌رود .

در این مقاله قصد داریم به موضوع دوری از قضاوت پدر و مادر بپردازیم پس تا انتهای مطلب با مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی همراه باشید. 

مقاله پیشنهادی : مذاکره و مشورت 

دوری از قضاوت پدر و مادر - مشاجره پدر و مادر

چرا دوری از قضاوت پدر و مادر مهم است؟

الان که خود سن و سالی دارید و صاحب فرزند هستید ، تصور کنید کسی بیاید و به مادرتان توهینی کند ، چه حالی پیدا می‌کنید ؟ (حتی اگر آن فرد در مورد مادرتان درست می‌گوید .) آیا غیر از آن است که ابتدا از خود او متنفر می‌شوید ؟ پس چطور به خودتان اجازه می‌دهید به مادر فرزندتان توهین یا خدای نکرده بی‌ احترامی کنید ؟

و شما مادر مهربان و عزیزی که بیشتر ظاهر مظلوم نمایی می‌گیرید و زود با آه و فغان ، فریاد خسته شدن و کم آوردن سر می‌دهید ! هیچ می‌دانید با تخریب رفتار پدر و ایراد گرفتن‌ هایتان جلوی بچه‌ها ، چه زلزله‌ای بر پایه‌های استوار خانه و خانواده‌ وارد می‌کنید چون ابهت و شخصیت استوار پدر ، مهم‌ترین بخش شکل‌دهی شخصیت فرزندتان می‌باشد.

پس بیایید به هم قول بدهید تحت هیچ شرایطی اجازه ندهید فرزندانتان مشاهده‌گر جر و بحث‌ های شما باشند . اگر متوجه اختلاف نظرتان بشوند اشکالی ندارد ، ولی شاهد بحث شما نباشند و همواره باید دوری از قضاوت پدر و مادر را تجربه کنند . 

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود : هماهنگی و یگانگی تربیتی 

دوری از قضاوت پدر و مادر - بحث جلوی بچه ها ممنوع

راهکارهای دوری از قضاوت پدر و مادر

برای دوری از قضاوت پدر و مادر ؛ در خصوص موضوعات قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی که مشکل زیادی پیش نخواهد آمد . ولی ممکن است درشرایطی خاص و اتفاقی کمی توضیح بیشتری لازم باشد ، در هر زمان و هر مکانی لحظه‌ای همدیگر را به گوشه‌ای صدا بزنید و بعد از مباحثه با یک نظر واحد پیش بچه‌ها برگردید . برای دوری از قضاوت پدر و مادر این خلوت چند دقیقه‌ ای حق شماست و در هر جمعی برای تصمیم گیری‌ های لحظه‌ای و آنی ، این حق را برای خودتان  قائل شوید .

مثلا یک والد برای انجام کاری یا رفتن به جایی یا خوردن چیزی و یا … به فرزندتان اجازه داده و شما به شدت ناراضی هستید ، اجازه ندارید جلوی بچه مخالفت یا اعتراضتان را بازگو کنید ؛ و نهایتا می‌گویید بچه‌ها کمی صبر کنید برای من سوالی پیش آمده …

یا اینکه من با بابا صحبتی دارم ، یا اینکه انگار من چیزی را فراموش کردم و باید با مامان صحبت کنم ووووو …

آن وقت به مکان دیگه‌ای بروید و به توافق برسید و با بیان جمله‌ای شبیه به این که ما به این نتیجه رسیدیم که شما ….

و این جمله باید توسط والدی که نظر مخالف داشته به بچه‌ها اعلام شود .

بیشتر بخوانید : خوب گوش کنید و فقط بشنوید

دوری از قضاوت پدر و مادر - هم فکری و هم راستایی پدر و مادر

راهکار دیگری که برای دوری از قضاوت پدر و مادر باید در پیش بگیرید این است که نترسید ؛ شاید برای شروع کمی دقت بخواهد ولی وقتی روتین زندگی شود و اثرات فوق العاده آن بر آرامش زندگی و فرزندان را ببینید ، انگیزه خوبی خواهید داشت و به راحتی جای خودش را باز می‌کند ؛ و به مرور تعداد این موارد نیز کاهش می‌یابد و نهایتا در طول هفته چند بار به چنین شرایطی برخورد می‌کنید .

امیدوارم بچه ها دوری از قضاوت پدر و مادر را تجربه کنند چرا که بچه‌ای که دچار قضاوت بین پدر و مادرش شود دچار بد دردی شده … 

کلام آخر 

اگر بین خود و همسرتان اختلافاتی دارید هرگز فرزندان خود را به قضاوت بین خود تشویق نکنید . این موضوع آسیب شدیدی به روان فرزندان شما در حال و آینده وارد می کند . همواره سعی کنید دوری از قضاوت پدر و مادر را به فرزندانتان بیاموزید و خود نیز این موضوع را رعایت کنید. برای دریافت مشاوره بیشتر در این خصوص می توانید با مرکز مشاوره نیلوفر آبی تماس بگیرید . 

مطلب مرتبط : رفتارهای سازنده ارتباط با نوجوان 

دوری از قضاوت پدر و مادر - والدین چتر امن فرزندان

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است. کلینیک نیلوفر آبی به همراه جمعی از مشاوران خبره ، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد .

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌های مختلف روانشناسی عرضه می‌شود .

همچنین به استحضار می‌رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی ، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی ، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود .

نیلوفر آبی، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید .