افرادی که در زمان طلاق والدین، در سنین کودکی هستند، نسبت به دیگران، هورمون عشق کمتری دارند

طلاق والدین - مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی

بر اساس تحقیقات دانشگاه بیلور، افرادی که هنگام طلاق والدین ، کودک هستند، نسبت به افرادی که در کنار والدینشان بزرگ شدند، سطح هورمون اکسی‌توسین (هورمون عشق) کمتری دارند. این سطح پایین هورمون می‌تواند در روند رشد نقش داشته باشد.

یکی از راههایی که می توان تاثیرات طلاق والدین بر کودک را کاهش داد، صحبت با آن هاست. شما می توانید در این رابطه از مرکز خدمات مشاوره نیلوفر آبی کمک بگیرید . 

تاثیر طلاق والدین بر کودکان

 بررسی‌ها نشان داده است ، اکسی‌توسین در مغز ترشح می‌شود و در تجاربی از زندگی مانند زایمان، پرستاری از دیگران، در آغوش گرفتن و مواردی از این قبیل آزاد می‌شود و برای رفتارهای اجتماعی و وابستگی‌های عاطفی اوایل زندگی مهم است. سیستم اکسی توسین همچنین با والدین، دلبستگی و اضطراب در ارتباط است.

اکسی‌توسین، هورمون عصبی است که در تنظیم این رفتارها نقش دارد و همچنین به تاثیر وقایع استرس‌زا در اوایل زندگی حساس است و این اولین گام برای درک این موضوع است که چه عملکردی ممکن است در این رابطه نقش داشته باشد.

بررسی‌های گذشته در مورد کودکانی که والدین آنان طلاق گرفته‌اند، نشان داد که این تجربه با اختلالات خلقی و سوء مصرف مواد مخدر همراه بوده و این رفتارها مرتبط با هورمون اکسی‌توسین است.

علاوه به این، چنین تجربه‌هایی در کودکی همچون طلاق یا مرگ والدین با افسردگی و اضطراب در نوجوانی و بزرگسالی، انجام ضعیف نقش والدین در این کودکان ، حساسیت و توجه کمتر آنان به کودکانشان و یا والدین افراطی و افزایش تنبیه همراه است.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که این افراد، والدین خود را ازنظر مراقبت کمتر و بی‌تفاوت ارزیابی می‌کنند. آنان همچنین، پدران خود را بیشتر، بددهن معرفی کردند.

افرادی که طلاق والدین را در کودکی تجربه کرده بودند ، اعتماد به ‌نفس کمتری داشتند، از نزدیکی با دیگران احساس راحتی نداشتند و نسبت به روابط نیز احساس امنیت نداشتند . سبک مراقبتی آنان نسبت به شرکت‌کننده‌هایی که والدینشان طلاق نگرفته بودند، حساسیت کمتر و احساس نزدیکی کمتری داشت.

بیشتر بخوانید : چرا بدگویی از همسر خود نزد فرزندانمان کاری اشتباه است؟

طلاق والدین - تاثیر طلاق والدین بر کودکان

طلاق والدین چه تاثیری در رشد عاطفی فرزندان دارد ؟

تحقیقات نشان داده است که فرزندان طلاق بیشتر از دیگران فقر ، ترک تحصیل ، فعالیت جنسی پرخطر و زودهنگام ، بارداری خارج از ازدواج ، ازدواج زود ، اختلافات زناشویی و طلاق را تجربه می کنند .

مشکلات عاطفی مرتبط با طلاق والدین نه تنها در کودکی موجب آزار و رنجش فرزندان می شود بلکه در بزرگسالی پیامدهای بیشتری از نظر اجتماعی و روانی برای آنها در پی خواهد داشت .

طلاق والدین در کودکان تاثیرات عاطفی زیادی گذاشته و آنها را دچار ترس ، گیجی و آشفتگی می کند . برای کودک قابل درک نیست که چرا پدر و مادر مانند قبل در یک خانه با هم نیستند و او باید مدام بین خانه پدر و منزل مادر در حال رفت و آمد باشد .

همچنین او ممکن است تصور کند که همانطور که والدینش توانستند از دوست داشتن هم دست بکشند یک روز هم از او خواهند گذشت و دیگر دوستش نخواهند داشت.

بچه هایی که در سنین مدرسه هستند اغلب خود را مقصر طلاق والدین می دانند و دچار عذاب وجدان می شوند که مثلا خواسته های نابجا و یا سرپیچی های آنها موجب جدایی پدر و مادر شده است .

نوجوانان در برابر طلاق والدین اغلب دچار احساس خشم هستند و یکی از والدین یا هر دو را به خاطر این اتفاق سرزنش می کنند . گفتگوی آگاهانه از سوی پدر یا مادر و یا کمک از یک مشاور و روانشناس کودک و نوجوان می تواند موجب کاهش اثرات مخرب طلاق والدین بر فرزندان شود . 

مقاله پیشنهادی : والدین موثر ، فرزندان مسئول

طلاق والدین - تاثیر طلاق در رشد عاطفی کودکان

تاثیرات طلاق والدین بر فرزندان

  • ترس و اضطراب
  • خشم و از کوره در رفتن
  • ایجاد زمینه های وسواس
  • بروز افسردگی
  • بی قراری
  • سماجت ، حسادت و سوء ظن
  • وحشت از زندگی
  • دربه دری و نابسامانی
  • احساس گناه
  • بهت زدگی و احساس گیجی
  • بدبینی نسبت به والدین
  • تاثیر منفی در رشد
  • کمبودهای عاطفی

راهکارهای کاهش تاثیرات منفی طلاق در فرزندان

با همسر سابقتان رفتاری صلح آمیز داشته باشید 

اگر به دلایل گوناگون دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک نیستید و قصد طلاق دارید در آستانه جدایی و پس از آن سعی کنید رفتار صلح آمیزی با همسر خود داشته باشید تا تشنج و خشونت را وارد زندگی خود نکرده و این کار را مسالمت آمیز به اتمام برسانید . فرزندان در اینگونه مواقع در بزرگسالی آسیب های کمتری خواهند دید .

پیشنهاد می کنیم بعنوان والدین مسئول مقاله هماهنگی و یگانگی تربیتی را مطالعه کنید . 

طلاق والدین - راهکارهای آسیب کمتر فرزندان در طلاق

کودکان را مجبور به انتخاب یکی از والدین نکنید

هرگز کودک خود را وادار نکنید که بین شما یا همسرتان یکی را انتخاب کند . هرگز از کودک خود برای فرستادن پیغام به همسر خود استفاده نکنید و او را در مشاجرات خود قاضی و داور قرار ندهید . کودکانی که در این وضعیت قرار می گیرند افسردگی و اضطراب بالاتری را در زندگی تجربه می کنند .

رابطه ای سالم و دور از تنش با فرزندان خود داشته باشید

با فرزندان خود پس از فرآیند طلاق همواره به گرمی و صمیمیت رفتار کنید و ارتباط مثبتی با آنها داشته باشید تا بتوانند سریعتر و راحت تر با جدایی والدین کنار بیایند .

خصوصا اگر فرزند نوجوانی دارید سعی کنید ارتباط صمیمانه ای با او برقرار کنید و دوستانه به ارتباطات و دوستی های او نظارت داشته باشید .

به فرزندان خود قوت قلب بدهید

به فرزندان خود این قوت قلب را بدهید که درست است که طلاق و کنار آمدن با آن سخت است ولی او قدرت کنار آمدن با آن را دارد . این موضوع در اعتماد به نفس و عزت نفس او در آینده تاثیر زیادی خواهد گذاشت .

از روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرید

یک مشاور و روانشناس کودک و نوجوان باتجربه می تواند به والدین و فرزندان پس از طلاق کمک کند تا راحت تر از این بحران عبور کرده و یک زندگی نسبتا عادی را در پیش بگیرند و از اثرات مخرب طلاق در امان بمانند .

چتری امن برای خانواده

مرکز مشاوره و روانشناسی نیلوفر آبی با دارا بودن مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور با مدیریت سرکار خانم دکتر خدیجه سادات باقرزاده تاسیس شده است . کلینیک نیلوفر آبی با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد.

لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه‌ های مختلف روانشناسی عرضه می‌ شود.

همچنین به استحضار می‌ رساند در مرکز مشاوره نیلوفر آبی به طیف گسترده‌ ای از مشکلات روانشناسی ، روانپزشکی ، کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فردی ، زوج ، خانواده و گروهی رسیدگی می‌شود.

در اینستاگرام نیلوفر آبی همراه ما باشید.

نیلوفر آبی ، همراه شماست تا یک زندگی ایده‌آل داشته باشید .