cover-pic-2

تعریف مذاکره

دکتر مازیارمیر در کتاب “اصول و فنون مذاکره و زبان بدن” تعریف مذاکره را هنر چانه زنی و رد و بدل کردن امتیاز عنوان نموده است.

مذاکره فرایندی است که در آن هر طرف  می‌کوشد تا منفعتی برای خودش در پایان مذاکرات بدست آورد. مذاکره با هدف دستیابی به مصالحه انجام می‌شود.

البته مذاکره حوزه گسترده‌ای دارد که اینجا امکان بسط آن نیست، فقط می‌توانم کتاب “مذاکره سبز” و “فقط مرگ قابل مذاکره نیست” را در این باره معرفی کنم.

لطفا یه بار دیگر تعریف مذاکره را بخوانید و حالا به این موضوع فکر کنید که چرا باید در ارتباط با نوجوانمان، از فن مذاکره استفاده کنیم.

و شاید این موضوع به ذهنتان خطور کند که: ما به عنوان پدر و مادر حقی داریم و فرزندانمان باید تابع مصلحت اندیشی ما باشند، چه مذاکره‌ای … چه مصالحه‌ای؟!

نظر شما در این باره چیست؟

همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردم، مذاکره و مشورت یکی از راه‌های حفظ و تقویت رابطه با نوجوانان است و ما بعد از مشخص کردن حیطه وظایف و مسئولیت هر یک از اعضای خانواده، راحت‌تر می‌توانیم با فرزندمان مذاکره و مشورت کنیم.

در مورد مسائل خارج از مسئولیت آن‌ها، حتی صرفا شنیدن نظرات، انتقادها، تذکرات و پیشنهادات نوجوانان و جوانان می‌تواند بسیار جذاب و راهگشا باشد. پس خودتان را از نظرات خلاقانه و نو آن‌ها محروم نکنید. (بدون ایجاد انتظار تبعیت)

این کار هم به رابطه شما کمک می‌کند، هم عزت نفس آن‌ها را به شدت تقویت می‌کند …

و اما مذأکره …

مذاکره یکی از کاربردی‌ترین و مفیدترین تکنیک‌ها در برخورد با نوجوانان می‌باشد، زمانی که در خصوص موضوع و رفتاری با فرزند خود به توافق نمی‌رسید و یا اینکه آن‌ها برای خواسته‌ای به شدت پافشاری و یا لجبازی و اصرار می‌کنند، می‌توان از تکنیک مذاکره استفاده کرد. والدین باید دو یا سه پیشنهاد متفاوت به فرزند نوجوان ارائه بدهند، که پیشنهادها هم باید از حالت‌های بسیار سخت و ناخوشایند تا خوشایند و به صرفه تشکیل شده باشد، در این حالت چون حق انتخاب به فرزند داده می‌شود و معمولاً آن‎‌ها نیز نیاز به همراهی و تایید شما دارند و چون با هوش هستند, معمولاً به پیشنهاد منطقی‌تر تن می‌دهند.

دادن حق انتخاب می‌تواند، نیاز به توجه و مهم بودن در آن‌ها را تامین کند (دقیقا نیازی که بخاطر آن سرکشی و لجبازی می‌کنند) و حس خوبی را به آن‌ها منتقل می‌کند و برایشان آرامش به ارمغان خواهد داشت؛ همچنین شیوه خوبی برای آموزش حل مسئله خواهد بود.

همچنین پیشنهادها باید بر اساس شناختی که از او داریم و با دانستن موضوعات مورد علاقه او ارائه شود.تا جاذبه و دافعه قوی ایجاد کند.

یک پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند